לאחר מספר שנים בהן נפוצו ברחבי עולם הטכנולוגיה הערכות לפיהן פייסבוק (Facebook) מתכוונת לנסות להתחרות בגוגל (Google) בתחום החיפוש תוך שימוש ביכולת שלה למצוא עבור משתמשים תוצאות הקשורות באופן כזה או אחר למכריהם, היום יצא המהלך לפועל: באירוע שהסתיים ממש עכשיו במפקדת פייסבוק החדשה בקליפורניה, הכריז מנכ”ל החברה מארק צוקרברג על Graph Search (בעברית קוראים לזה “חיפוש בגרף החברתי”) – מנוע חיפוש המבוסס על מאגר הנתונים של החברה, המכונה Social Graph. הגרף החברתי הוא, לפי פייסבוק, מפת הקשרים השונים שקיימים בין האנשים, והכלי החדש יאפשר לבצע בגרף הזה חיפוש מושכל יותר שאמור לספק תוצאות שיעזרו לאנשים ליצור קשרים חדשים שמבוססים במדויק על מה שהם מחפשים בקשרים.
מנוע החיפוש החדש של פייסבוק ממוקם בסרגל העליון של האתר, שעוצב מחדש כדי להרחיב את החלל המוקדש לשורת החיפוש ולאפשר משפטים שלמים ללא צורך בגלילה לרוחב. כשמבצעים חיפוש, מילות החיפוש גם יגדירו את שם הדף לאחר הצגת התוצאות. את הכותרת הזו ניתן לערוך, וכך בעצם לקבוע נקודת מבט אישית על התוכן המשותף על ידי החברים והקשרים שלכם בפייסבוק.
בשורת החיפוש של פייסבוק, בניגוד לזו של גוגל, החיפוש אינו מבוסס על מילות מפתח, אלא על שפה טבעית. המשתמשים יכולים לחפש בו כל דבר שפייסבוק עשויה לדעת – כלומר, כל דבר שאמור להתבסס על קשרים חברתיים. כך, לדוגמה, ניתן יהיה לבצע חיפושים כמו “חברים בפייסבוק שגרים בתל אביב ורוכבים על אופניים”, “אנשים שאוהבים משחקי תפקידים”, “תמונות מלפני 1990” ועוד. “החיפוש בגרף החברתי מחזיר אותנו לשורשים שלנו ומאפשר לאנשים להשיג קשרים חדשים”, טען דובר החברה בזמן ההשקה.
נכון לרגע זה ממוקד החיפוש בארבעה תחומים: אנשים, מקומות, תמונות ותחומי עניין. משמעות הדבר היא שתוכלו לחפש חברים הגרים בסביבה, חברים שלפי הסטטוסים האחרונים נמצאים בסביבה, תמונות שצולמו ע”י חברים מסוימים, בהן נוכחים חברים מסוימים או שצולמו במקומות או זמנים מסוימים, מקומות שחברים שלכם ביקרו בהם או עשו להם לייק, סדרות, סרטים או ספרים שחברים שלכם אוהבים – והכל תוך יכולת לצלול לפרטי פרטים ככל שמאפשרים פרטי המידע הנמצאים אודות מכריכם בפייסבוק, כגון צ’ק-אינים, לייקים, תגובות וכו’. את התוצאות, המוצגות באופן אינטראקטיבי ביותר, ניתן למיין לפי לייקים, תגובות ועוד. כמו כן, תמיד ניתן לשפר את החיפוש ולהוסיף לו פרטים דרך סרגל Refine Search המוצג בצד ימין של המסך, מול התוצאות.
ואם כל זה לא מספיק, ניתן לבצע עתה דרך פייסבוק גם חיפוש אינטרנטי רגיל ע”י מילות מפתח, כאשר חיפוש שכזה יציג את התוצאות ממנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט, שהיא בעלת מניות בפייסבוק ומשתפת איתה פעולה בתחומים רבים.
במהלך האירוע ציין זאקרברג כי כשעלה הרעיון למנוע החיפוש הוא התקשה להאמין שהדבר אפשרי לביצוע. הוא הוסיף והדגיש כי המנוע נמצא עדיין בשלב בטא. בנוסף, חזרו אנשי פייסבוק במהלך האירוע שוב ושוב על מנטרת הפרטיות, כאשר הם מדגישים כי תוצאות החיפוש המוצגות עבור כל גולש הן רק אלה שהגדרות הפרטיות שלהן מתירות לגולש לגשת אליהן.
לפני דקות אחדות נפתח השירות לנסיינים דרך הדף הבא, כאשר בפייסבוק מבטיחים להמשיך לשפר אותו ללא הפסקה ולפתוח אותו בשבועות הקרובים לכל המשתמשים, עד להחלפה מוחלטת של דף הבית המסורתי של פייסבוק בזה הכולל את מנוע החיפוש.
מאוד שמח לשמוע שהחברה מתקדמת אך זה לא מספיק. כדי לעלות את המנייה מקווה שהם יודעים מה הם עושיים ושנראה תמנייה עולה בתור אחד שמשקיע בה רק הצלחה ומזל…
שלום אופק,
אני מקווה בשבילך שלא קנית FB בטירוף הפתיחה במחיר של 45$.
א.