“גודל זהו עניין יחסי”. המשפט הזה תמיד היה רלוונטי, והוא עוד יותר רלוונטי לצרכני הסלולר ובפרט לקוחות אפל (Apple) אחרי ההכרזה אמש, הכרזה שמשנה את פני החברה כולה והגישה שלה לכל הקשור לגודל של מסכים לטלפונים ניידים.

לאורך כל דורות מכשירי ה-iPhone אפל הקפידה לשמור על מימדים צנועים. החל ממסך 3.5 אינץ’ בדורות הראשונים ועד ל-4 אינץ’ החל מ-iPhone 5. בתחילה זה נראה הגיוני וסביר, כאשר בתחילת 2007 רצון הצרכנים היה מכשירים קטנים ככל הניתן, שלא יתפסו הרבה מקום. אולם עם הזמן הדרישה למסכים גדולים בשוק גברה, במיוחד לאחר שממוצע הגודל של מכשירי המתחרות רק הלך וגדל ובמיוחד של המתחרה הכי עיקשת של אפל, סמסונג (Samsung). החל מ-4 אינץ’ ב-Galaxy הראשון ועד 5.1 אינץ’ ב-Galaxy S5 האחרון, כאשר כל היצרניות יישרו קו והגדילו את המסך בהתאם – פרט לאפל שסרבה ללכת בתלם והתעקשה להישאר עם מסכים קטנים מאוד.  הסיבה? היכולת להגיע עם האצבע לכל מקום במסך. הנה, צפו בפרסומת של ה-iPhone 5 שמסבירה את זה הרבה יותר טוב.

אבל לא אנחנו אמרנו את זה, סטיב ג’ובס, המנכ”ל האגדי של אפל אמר זאת בכבודו ובעצמו: “אתה לא יכול להעביר את היד שלך סביב זה (המסך)”, ואף החמיר ואמר “אף אחד לא הולך לקנות את זה” בנוגע למכשירים שהוצגו באותה התקופה על ידי המתחרות בגדלי 4.3, 4.5 ו-5 אינץ’. אפל אף סרבה לעבוד ביחס הרגיל של המסכים וברזולוציה שונה משאר המכשירים.

iPhone size compare
השוואת גדלים אל מול גישת האצבע, לפי אפל

שינוי הכרחי
אז מה גרם לאפל לשנות כיוון? ולא רק מכשיר אחד גדול אלא אחד גדול עוד יותר? דרישת הצרכנים. אפל ללא ספק מנסה לסגור את הפער על מול מכשירי האנדרואיד. מה שהחל כטרנד של מסכים גדולים במיוחד אצל יצרניות מהמזרח על מנת להבדיל את עצמם ממכשירי ה-iPhone, כבש במהירות את השוק במערב. למעשה, נתונים מצביעים כי מאז שנת 2007, ממוצע גודל המסך קפץ מ-2.6 ל-4.86 אינץ’ בשוק במזרח.

אמנם לא שמענו כל סיבה אמתית מדוע היא החליטה להגדיל את המסך. אם היינו מדמיינים מה היו אומרים בכירי החברה באירוע, וודאי ההינו שומעים טענה כי הם פיתחו ממשק ייעודי המקטין את תצוגת המסך למתקשים, או אולי היו אומרים כי זה נועד להעשיר את חווית השימוש וניצול מלא באפליקציות שונות. כל אלו ועוד כבר קיימים במערכת האנדרואיד, ולכן את הסיבה לכך צריך לבחון דווקא מסביב.

iphone-6-reachability
מצב השימוש ביד אחת ב-iPhone 6

לסמסונג עמדה חזקה כיום בכל מה שקשור למכשירי ה-'פאבלט', תחום המכסה טלפונים סלולריים בגודל של 5 עד 7 אינץ’ והיא רושמת הצלחה רבה למכשירי ה-Galaxy Note שלה שהראשון הושק עוד ב-2011 עם מסך של 5.3 אינץ’ והאחרון שהוצג בתערוכת IFA האחרונה כבר בגודל של 5.7 אינץ’. ואולם למרות הצלחתה, לסמסונג נושפות בעורף גם היצרניות הסיניות כמו Huawei ו-Xiaomi אשר נחשבות למובילות בשוק המקומי והציגו לאחרונה מכשירים חזקים וגדולים לא פחות.

אבל כדי להבין את הסיבה לשינוי של אפל, צריך להסתכל קצת על נתונים. לפי חברת האנליסטים IDC, שוק הפאבלטים הולך לגדול מאוד. לפי הערכות האנליסטים, מכשירי הפאבלט יעקפו את מכירות המחשבים הניידים ברחבי העולם כבר השנה ואף את מכשירי הטאבלטים בשנה הבאה. אם נסתכל קצת קדימה נראה כי הפאבלטים יהיו אחראים לכרבע ממכירות שוק המכשירים החכמים בשנת 2018, הרבה יותר ממחשבים ניידים ומטאבלטים. הגורם לשינוי הוא גם מחירם שהולך ויורד, אם ב-2013 מחיר הממוצע של פאבלט עמד על 568 דולרים, כעת המחיר הממוצע עומד מתחת לרף ה-400 דולרים.

מכל הנתונים הללו אפל לא יכולה להתעלם. לא מדובר כאן בטרנד חולף או במוצר נישתי, אלא בשוק של ממש. במיוחד בשל העובדה כי השוק הסיני חשוב מאוד עבורה, למעשה זהו השוק השני בגודלו אחרי ארה”ב ברכישות מכשירי אפל כך שהיא בהחלט לא יכולה להרשות לעצמה לאבד נתח שוק כה חשוב.

ומה איתכם משתמשי ה-iPhone עד היום? קודם כל צריך להפסיק להתכחש לגודל ולהתחיל להתנסות ולהרגיש מהו מסך גדול, ואפילו היינו מציעים לכם לבדוק מה יש למתחרות להציע כי אחרי שהתגברתם על עניין הגודל כל האפשרויות שלכם צריכות להיות פתוחות, וההיצע הרב בהחלט יכול לקסום לרבים ממכם. אחרי שהתנסתם, תגידו לנו מה דעתכם.

נקודה לסיום: נציין שתי הכרזות מאוד חשובות ומעניינות מהאירוע אמש. האחת היא השעון Apple Watch, שבניגוד להכרזות העבר, מדובר כאן במוצר חדשני ומעניין, אשר הגיע בדיוק בזמן לשוק השעונים החכמים. אפל בהחלט יודעת איך עושים את זה נכון והמתחרות ובראשם גוגל המפתחת את Android Wear צריכים ללמוד ממנה. החל מהממשק, העיצוב, השימושיות והיכולות הרבות שיש בו.

ההכרזה השנייה היא ה-Apple Pay, שירות תשלומים חדש המשתמש בחיישן הממוקם בראש ה-iPhone 6 ויאפשר לשלם בקלות במגוון רשתות ענק בארה”ב על ידי כרטיס אשראי המוצמד לחשבון ה-iTunes האישי של המשתמש. כן, אפשר לומר כי כבר שנים קיים חיישן NFC במכשירים, ויש גם את הארנק של גוגל ומדבקות לביצוע פקודות מהירות, אפילו ב-Galaxy S5 ניתן לבצע תשלום ב-PayPal עם חיישן טביעות האצבע אבל עד כה אף חברה לא הרימה את הכפפה והפכה פיצ’ר למהפכת תשלומים אחת גדולה ואינטואיטיבית.

אז אם מכשירי האייפונים וגרסת ה-iOS 8 היו כחלק מה-'שגרה' עם הכרזות רגילות ומעט משעממות, דווקא השעון ושירות התשלומים הביאו משהו יוצא דופן שיהפכו את השוק על פיו, כפי שהצליחה להלהיב בעבר.

שתף:
-פרסומת-
העורך הראשי ומנהל האתר. איש חומרה שנולד עם מברג ביד ומקום לכרטיס הרחבה. בעל תואר ראשון במדעי הטכנולוגיה ומעריץ מושבע של גאדג'טים מאז שהמציאו את המסך (גם לא מגע). מעביר את זמנו עם מוצר שזה עתה יצא לבין זה שייצא, חי את הרשת ואף פעם לא שוכח שטכנולוגיה טובה היא פרי מחשבתם של אנשים טובים.