הביטו לרגע בגבו של הטלפון שלכם. סביר להניח שתראו שם את המבזק, לעיתים תמצאו שם חיישן ביומטרי ובוודאי תמצאו שם לפחות עדשת מצלמה אחת. אם המכשיר שלכם בן פחות משנה, ישנם סיכויים גבוהים שתמצאו שם לפחות 2 עדשות.
עוד ועוד יצרניות בוחרות לצייד את מכשיריהן עם יותר מעדשת צילום אחת. ישנם מכשירים שנמכרים בימים אלה וגם כוללים 4 עדשות צילום אחוריות, זה עוד לפני שדיברנו על מצלמת הסלפי הקדמית, שבמכשירים מסויימים מצאה לה חברה והן יושבות שם יחדיו, מעל המסך.
מי היצרנית הראשונה שחשבה שריבוי מצלמות הוא דבר חיובי? מה עושים עם כל כך הרבה מצלמות? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על ריבוי המצלמות בטלפונים החכמים של כולנו.
כשהטלפון ניסה להחליף את המצלמה
אם ניזכר במכשירים שליוו אותנו לפני לא-הרבה שנים, נזכור לרוב את איכות התמונות המוגבלת שהיתה מסוגלת לייצר המצלמה הבודדת שהיתה מוטמעת במכשיר הסלולרי. לכולם אז היה ברור שהמצלמה היא גימיק נחמד, אך בכדי לתעד אירועים חשובים צריך לשלוף את המצלמה הדיגיטלית מן התיק הייעודי שלה.
אתגרים רבים עמדו אז בפני היצרניות בעת שניסו להתמודד עם כללי הפיזיקה עליהם מבוססות המצלמות המקצועיות יותר שלא היו מותקנות במכשירים הסלולריים. בכל זאת, לא קל לדחוף עדשה מגושמת ואיכותית למכשיר כה קטן, כמו גם הקושי לשלוט במפתח הצמצם ולהטמיע את מנגנון ייצוב התמונה.
אך עולם הטכנולוגיה לא צריך איכות תמונה גבוהה כדי לשחרר גימיקים לשוק וכבר ב-2011 ראינו את המכשירים הראשונים בעלי זוג מצלמות מאחור. LG השיקו אז את Optimus 3D ו-HTC עשו זאת עם ה-Evo 3D, במטרה לייצר תמונות תלת מימד המשדרות תחושת עומק.
ב-2014 היתה זו HTC שלימדה את בעלי הטלפונים מהו אפקט ה”בוקה”, זה שמאפשר לצלם אובייקט ולטשטש את הרקע מאחוריו. היא עשתה זו באמצעות זוג מצלמות, כשתפקיד המצלמה המשנית הוא לקלוט את פרטי העומק שבתמונה ולשלבם עם התמונה המצולמת דרך המצלמה הראשית.
עדשות שונות לשימושים שונים
הטכנולוגיה המשיכה להתפתח וכך גם השתפרה איכות התמונות. וכשהתמונות איכותיות, נרצה ללכוד יותר מצולמים בתמונה – מה שגרם לחברת LG לשלב מצלמה כפולה עוד ב-G5 שהושק ב-2016. מצלמה אחת היתה סטנדרטית בהשוואה למכשירי הדגל באותה התקופה, ואילו המצלמה השניה היתה רחבת זווית ואפשרה ללכוד יותר מצולמים באותה התמונה. LG המשיכה עם הטרנד הזה במרבית מכשירי הדגל שלה עד היום, לצד שיפורים אחרים שהוסיפה בתחום הצילום.
ובדומה לשימוש בעדשות רחבות, כך היה גם בשימוש בעדשות טלפוטו. בזכות המבנה הפיזיקלי שלהן, ניתן לצלם עצמים רחוקים ולקבל תוצאות מיקוד טובות מבלי להשתמש בעדשה ארוכה. יצרנים שונים הטמיעו עדשות כאלה במערך הצילום שלהן, מה שאיפשר לצלם באמצעותן תמונות עם זום אופטי, מבלי לאבד מאיכות התמונה כפי שקורה בזום דיגיטלי המבוסס על עיבוד תוכנתי. כך הוא מערך הצילום של ה-iPhone 7 Plus שהוצג ב-2016 ושל מכשירים רבים אחרים שהוצגו מאז.
תנו לאלגוריתם לעשות את שלו
עם התפתחותו של כוח העיבוד החזק המצוי בטלפונים החכמים בשנים האחרונות, נעשה שילוב בין עדשות צילום שונות כדי לקבל את תוצאת הצילום הטובה ביותר. כך, למשל, עשתה חברת וואווי כשהכריזה ב-2016 על דגם ה-P9.
מערך הצילום במכשיר משלב בין מצלמה צבעונית למצלמה חד-גוונית. השילוב בין 2 המצלמות, לטענת החברה, מייצר תמונה חדה ומדוייקת יותר. כך המשיכה החברה לעשות גם בדגמים מאוחרים יותר, שעם הזמן אפשרו לייצר תמונות עם אפקטי עומק שונים.
כמו כן, יכולות הבינה המלאכותית שמוטמעות במכשירים החדשים מאפשרות למכשיר לזהות את האובייקט המצולם, יחד עם תנאי הצילום, וכך לשנות אוטומטית את הגדרות הצילום בכדי להוציא תוצאה מיטבית.
השילוב הזה בין אלגוריתם חכם ועדשות צילום שונות המרכיבות את מערך הצילום – הוביל מגוון אפשרויות צילום שמסמנות שלב נוסף בהתפתחות הצילום הסלולרי.
המכשירים האחרונים
המגמות השולטות היום במכשירים מרובי העדשות הן שימוש בעדשות רחבות בכדי לקלוט יותר מצולמים בתמונה, שימוש בעדשות טלפוטו כדי להשיג זום אופטי שלא יפגע באיכות התמונה וכן שילוב בין העדשות בכדי לזהות טוב יותר את הפריטים בתמונה, להעניק לה עומק וכתוצאה מכך גם להחיל עליה את אפקט ה”בוקה” הפופולרי.
ב-P20 Pro של וואווי, שהושק בחודש מארס האחרון, יש 3 עדשות אחוריות. המצלמה הראשית, עם חיישן ברזולוציה של 40 מגה פיקסל, לוכדת את הצבעים, מצלמה נוספת בעלת חיישן של 20 מגה פיקסל היא מצלמה מונוכרומטית ששילובה יחד עם מצלמה הראשית מסייע ללכוד את פרטי התמונה ומצלמה נוספת של 8 מגה פיקסל מיועדת עבור צילומים בהם נדרש זום אופטי עם מוקד ארוך. ממש לאחרונה הכריזה החברה על ה-Mate 20 Pro שכולל מערך צילום דומה, אך הפעם עם אפשרות לביצוע צילומי תקריב לאובייקטים קרובים במיוחד.
בתחילת החודש הכריזה LG על V40. זה כולל 3 מצלמות אחוריות: חיישן ראשי ברזולוציה של 12 מגה פיקסל, חיישן 16 מגה פיקסל בעל עדשה רחבה וחיישן נוסף, גם הוא ברזולוציה של 12 פגה פיקסל, עם עדשת טלפוטו עבור הזום האופטי. בחזית המכשיר זוג מצלמות סלפי, כשאחת מהן בעלת זווית צילום רחבה, כך שמעכשיו כל החברים יכנסו לתמונת סלפי אחת.
סמסונג הציגה לאחרונה שני דגמים מרובי מצלמות: Galaxy A7 כולל 3 מצלמות אחוריות, כשהחיישן הראשי מצלם ברזולוציה של 24 מגה פיקסל, חיישן נוסף של 5 מגה פיקסל מסייע לביצוע צילומי עומק וחיישן של 8 מגה פיקסל בעל זוית רחבה. ל-Galaxy A9 יש 4 מצלמות אחוריות. 3 מהן דומות לאלה הקיימות ב-A7, וכאן מצטרפת עדשת טלפוטו נוספת ברזולוציה של 10 מגה פיקסל המסייעת לבצע זום אופטי איכותי.
https://youtu.be/sWc57bVUoFk
מה אנו צפויים לראות בעתיד?
נראה שהתפתחות הבינה המלאכותית מתרחשת במקביל לשכלולים החומרתיים וזו תביא אל המדפים מכשירים מסקרנים ויכולות צילום שטרם ראינו.
פייסבוק אפשרה לאחרונה לבעלי כמה מדגמי האייפון להעלות אל הרשת החברתית תמונות תלת-מימד. יצירת התמונות האלה מתאפשרת בזכות שילוב עומקי השדה השונים של 2 המצלמות האחוריות במכשיר. בדומה לתכונה החדשה שהציגה פייסבוק, אנו עשויים למצוא עוד תכונות מסקרנות ברשתות חברתיות מתחרות, באפליקציות, במשחקים ועוד.
כמו כן, כבר עכשיו נמכרת המצלמה של חברת Light שבאמצעות 16 עדשות שונות שמנסה לספק תחליף כיס למצלמות ה-DSLR המגושמות. על פי דיווחים, יתכן ונראה בקרוב את גרסת הסמארטפון מבית Light שתכלול תשע עדשות אחוריות.
פורסם לראשונה באתר נקסטר
בעתיד לא יהיו מכשירים עם 16 עדשות שנראות כמו עטינים. ישלבו הכל בעדשה אחת (אולי תהיה מלוטשת בכל מיני זויות או בשכבות). ויצחקו על המכשירים האלו. בכל מקרה, התלת מימד צפוי ומסקרן.