בזמן שהרפורמות בתחבורה הציבורית לא מצליחה להשיג את מטרותיהן ושירותי האוטובוסים והרכבות בישראל ממשיכים לקרטע, הבוקר נודע על שירות חדש שינסה לחולל מהפכה אמתית בתחום: חברת דן הודיעה כי תפעיל החל מהשנה הבאה את שירות Via, היוצר מסלולי תחבורה ציבורית בהתאם לביקוש בזמן אמת.

השירות של ויה מבוסס על אפליקציה בה ניתן להזמין נסיעות כפי שמזמינים מונית בגט או באובר – אלא שבמקום מונית אישית, מתכננת המערכת "קו" מיוחד למונית שירות. הקו הזה כולל נקודות איסוף והורדה לנוסעים שמסלולי הנסיעה שלהם דומים, והתאמה של מסלול הנסיעה המהיר ביותר. "קו" כזה מאפשר לכמה אנשים להגיע ממקום למקום בעלות נמוכה בהרבה מזו של מונית, ללא תלות במסלולי אוטובוסים ארוכים ובלי להוסיף עוד מכוניות לכבישים העמוסים ממילא.

חברת ויה נוסדה בישראל ב-2012 על ידי דוקטור דניאל רמות ודוקטור אורן שובל, ונכון ללפני כשנה היא גייסה כ-390 מיליון דולר והוערכה בשווי של כ-750 מיליון דולר. השירות שלה מופעל כיום בכמה ערים ברחבי העולם, ביניהן ברלין בגרמניה, פריז בצרפת, אמסטרדם בהולנד, לונדון בבריטניה, וושינגטון, ניו-יורק ושיקגו בארה"ב, טוקיו ביפן וסידני באוסטרליה. בארץ יזמו משרדי התחבורה והאוצר פיילוט, שיתקיים תחילה בגוש דן בלבד, עם אפשרות להרחבה בהמשך. השירות יתבסס בארץ על רכבים גדולים המכילים כ-10 מקומות – דומה יותר למתכונת השירות באירופה בשיתוף חטיבת המכוניות המסחריות של מרצדס, מאשר לשירות בארה"ב, המבוסס על רכבים קטנים יותר עם 5 מקומות לנוסעים.

מנכ"ל דן, עופר זילביגר, ציין כי "דן ו-Via יכשירו בחודשים הקרובים מאות נהגים שישתלבו בשירות החדש ויאפשרו לגוון את שירותי התחבורה שדן מציעה כבר היום".

אורן שובל, ממייסדי Via ומנהל מרכז הפיתוח של החברה הפועל בתל אביב, הדגיש כי "כבר מספר שנים שהטכנולוגיה שלנו פועלת בהצלחה בעשרות ערים בעולם, וכעת, אנו גאים במיוחד להשיק את השירות בעיר בה נולד הרעיון המקורי לחברה".