במהלך השבוע האחרון, נדרשו החברות המובילות את תעשיית הטכנולוגיה לצעדים חסרי תקדים בניסיון לבלום לא רק את התפשטותה של מגפת הקורונה עצמה, אלא גם את התפשטותן של ידיעות מזויפות ואף שקריות בנוגע למחלה.

גוגל (Google) הפעילה סינון מחמיר לאפליקציות בנושא הקורונה שמקורן איננו בגוף מדיני-רשמי, וכעת דואגת להקפיץ לראש תוצאות החיפוש מקורות רשמיים על חשבון אתרים שאמינותם לא ברורה. בנוסף, דאגה החברה להסיר משירות הוידאו YouTube סרטונים שקראו לצופים שלא להישמע להוראות שירותי הבריאות.

גם ברשתות החברתיות טוויטר (Twitter) ופייסבוק (Facebook) נרשם מאמץ. בטוויטר הוסרו חשבונות שהפיצו מידע שקרי ועשיר בקונספירציות באשר למקורה של המגפה, ואילו פייסבוק הכניסה שינויים באלגוריתם המסדר את תרים העדכונים כך שידיעות שמקורן בגופים רשמיים תופענה ראשונות, ואילו ידיעות מזויפות כמעט שלא יזכו לפרסום. זו התערבות יוצאת דופן שבעבר החברה נמנעה ממנה כמעט לחלוטין בנושאים אקטואליים, אולם נראה שהקורונה הביאה לשינוי חד בסדרי העדיפויות.

ובכל זאת, באתר האקטואליה האמריקני Politico מדווחים כי נכון לרגע זה, עדיין מופצות דרך הרשתות החברתיות אלפי ידיעות שקריות ותכנים מזויפים, ואין כל בעיה למצוא אותם. הקושי המרכזי, כך לפי Politico, נעוץ בכך שחברות הטכנולוגיה התמקדו בשנים האחרונות במלחמה בפייק ניוז המופץ בידי חברות מסחריות או גופים עוינים בעלי כוונות זדוניות. את אלו הן למדו לחסום, אולם קונספירציות אודות הקורונה מופצות ברשת בין המשתמשים עצמם וללא יד מכוונת, ועל כן הרבה יותר קשה לאתר אותן.

תמונה: CDC