חזרתי אתמול מ-Tech Ed 2010, הכנס רחב ההיקפים של מיקרוסופט (Microsoft) שנערך באילת, שאפשר גם לכנותו כנס הענן הגדול של החברה, וקיבלתי את הדוגמה הטובה ביותר לסכנות בענן. בהתחלה עוד חשבתי שיש תקלה בסלולארי שלי, E52 של נוקיה (Nokia), אבל לא ממש התרגשתי. אני, בביתי הקט, רגיל לתקלות אי קליטה ובסלקום (Cellcom) יש רישום לא קצר של הודעות על תקלות בנושא הקליטה במבצר הביתי שלי (הם גם מצאו בזמנו פתרון זמני שבוטל, ועכשיו מצאו פתרון אחר, אבל בגלל סיבה איישת מאוד אני לא יכול לגשת לתחנת השירות כדי להביא אותו). אחרי זמן מה הבנתי שיש בכל זאת תקלה ולאט לאט גם שמתי לב איך מתחילה הרשת המוכרת לי להתמלא הרשת בתלונות.
ואז נזכרתי איך בפעמים לא מעטות, במסיבות עיתונאים שנערכו פה ושם, ולפעמים גם בבתי קפה אנונימיים שבהם WiFi לא מספיק חשוב, בטח שלא כמו הטוסט או הסנדוויץ”’ עם הקפה, “ננזפתי” כי לא היה לי מודם חיבור לאינטרנט סלולארי. אני תירצתי את העניין בכך שבין כה וכה עובד אנוכי ברוב עתותיי מול המסך הגדול והמחשב שעל הרצפה בבית, וזו הסיבה שאין לי חשק להוציא עוד כסף מיותר בגלל שמדי פעם נערכת לה מסיבת עיתונאים במיקום בו אין חיבור WiFi פעיל וזמין לטובת הכלל.
אז הנה, אתמול כל מה שהיה מצויד במודם של סלקום, והוא אמצעי הקשר היחיד שלו לאינטרנט, לא היה יכול לעשות שום דבר ברשת. כי ככה זה, תקלות מתרחשות בחיים. הן אמנם לא אמורות להיות חמורות כמו ההתרחשות הזו שמחקה למעשה מהאוויר הארץ הישראלי תעבורה של שלושה מיליון טלפונים, אבל תקלות מתרחשות. אז מה עשו אלו שמחזיקים במודמים לאותם רגעים שלא יהיה WiFi פנוי בחינם? לא עשו, או לפחות לא באמצעות הטלפון והסים שלהם, כלומר, אם הם לקוחות של סלקום.
סלקום בינתיים התנצלה ומבטיחה פיצוי כספי לכלל הלקוחות, וטוב שכך, אני רק שמח שלא כמו מספר לא קטן מהאנשים שאני מכיר, לא שמתי את יהבי בכל מה שקשור לאינטרנט על מודם סלולארי בלבד. בלי שיחות ומסרונים אני עוד יכול להסתדר. בלי חיבור לאינטרנט? הייתי משתגע.
אז נכון, הענן שמציעה סלקום, ובעצם שאר חברות הסלולר, אינו הענן שעליו מדברים בדיוק במיקרוסופט ובשאר חברות המחשוב שדנות בנושא וכבר מתפרנסות ממנו, אבל לדעתי האישית, אסור אף פעם לשכוח שתקלות יכולות להתרחש, וכמו במקרה הניתוק הזה, הן יכולות להיות גם ממש גדולות ולפגוע אפילו בעסקים. ובכל זאת, זה יקרה, ובקרוב כולנו נעבוד בענן, לטוב וכנראה גם לפעמים, אבל ממש רק פעמים, לרע.
לקוחות יקרים,
אנו מתנצלים בפניכם על התקלה החמורה שאירעה ברשת סלקום.
מרגע איתור התקלה, עשינו כל שביכולתנו להביא לסיומה בהקדם האפשרי, תוך שמירה על שקיפות מלאה ועדכונכם באופן שוטף.
אנו מצדיעים לכם, לקוחות סלקום, על התמיכה והבעת האמון ומעניקים לכם החזר מלא בגין כל השיחות והודעות ה-SMS בארץ, לשבוע ימים שבין ה-25 בנובמבר ועד ה–1 בדצמבר 2010, כולל.
אני מאמין ומקווה שיזכו בחלק היחסי (שבוע) של החבילה. כמו שעושים כאשר מתנתקים מהחברה באמצע החודש לדוגמא.
בשולי ההודעה/מודעה של סלקום יש התייחסות לחבילות, וכן, אם הבנתי נכון, בעלי חבילות יקבלו פחות הנחה אבל יקבלו משהו
איך תזכו חלק גדול מלקוחותיכם שיש להם חבילות זמן אויר
"כולנו נעבוד בענן" ממש ממש לא חבר וגם אם נשתמש זה יהיה באופן חלקי ולדברים חסרי חשיבות גדולה.
אני בטוח שאתה עובד בענן כבר יותר ממה שאתה חושב, כי עד לאחרונה פשוט לא התייחסו אליו ככזה. יש לך ג'ימייל או הוטמייל וכדומה? אתה פועל בענן. אתה מגבה קבצים לשירות כמו Dropbox או SkyDrive? כנ"ל, שלא נדבר על אלו שכבר כותבים את המסמכים שלהם עם Google Docs או עם ה-Office Live. ומה עם אלו שרוכשים משחקים ישירות דרך חנויות מקוונת בלבד? ואלו שמשחקים בפייסבוק שעות? המשחק עצמו הוא הרי בשרת של החברה, וזה גם ענן, קטן, אבל ענן. בקיצור אולי לא נעבור לחלוטין לענן, אבל כבר הרבה מאוד דברים אנחנו עושים שם, כצרכנים ולאו דווקא חברות.
אין קליטה בבית = פחות קרינה.