תעשיית כלי הרכב מצפה כי מכירות של מכוניות “רגילות” יגיעו לשיא עוד לפני שנת 2020, ומאמינים שמכוניות מונעות חשמל יהוו את אחד הטרנדים החמים ביותר של העתיד. עם זאת, על מנת להצליח, צריכות המכוניות החשמליות להתמודד עם רף דרישות גבוה של הצרכנים בכל הנוגע לביצועים, תהליכי טעינה ונוחות שימוש.
מחקר חדש של חברת יבמ שנערך על ידי המכון לערך עסקי (IBM’s Institute for Business Value) נועד לשער את ציפיות הצרכנים מכלי רכב חשמליים, וסקרי שנערכו בקרב בכירים ומנהלים בתעשיית הרכב מצביעים על הבדלים מהותיים בין ציפיית הלקוחות ואנשי התעשייה על גורמים שיניעו אנשים לרכוש מכוניות חשמליות.
הבונוס באיכות הסביבה
אנשי התעשייה נוטים לייחס חשיבות רבה לבונוסים ממשלתיים ולמחירי הדלק מאשר לקוחות פוטנציאליים “פשוטים”. בנוסף, המנהלים מטילים ספק בנכונות הצרכנים לשלם יותר על מכוניות ירוקות יותר, שהנסיעה בהן ידידותית יותר לסביבה ומצמצמת את פליטת גזי החממה.
המחקר של יבמ הציג בפני נהגים את השאלה מה ישכנע אותם לעבור ממכונית העושה שימוש במנוע בנזין, דיזל או במכונית היברידית – למכונית חשמלית טהורה. שני המחקרים של יבמ מעלים כי מנהלים מייחסים חשיבות רבה יותר למחירי הדלק ולתמריצים הממשלתיים מזו שעליה מדווחים הלקוחות. לעומת זאת, המשתמשים מייחסים חשיבות רבה יותר לשיקולי איכות סביבה ולעומסי תנועה מזו שעליה מדווחים המנהלים.
לא רק היברידיות
לאניני טעם, שנוהגים ללעוג למראה החיצוני של מכוניות השומרות על איכות הסביבה, תערוכת דטרויט 2010 הייתה הפתעה איכותית בה יצרנים גדולים כמו אאודי ומרצדס הציגו דגמי יוקרה מבוססי מנועים חשמליים. לא על פריוס חי החשמל מסתבר, אלא גם על הרבה איכות, מהירות וגם לצערנו מחיר. והנה מספר דגמי מכוניות ספורט הפועלות על חשמל:
- מהירות מקסימלית : 200 קמ”ש.
- מ-0 עד 100: ב-5,9 שניות.
- עוצמה: 204 כ”ס.
- הספק סוללה :45 קילוואט לשעה עד 200 קילומטרים.
- מחיר: 150,000 $
Dodge EV
- מהירות מקסימלית : 193 קמ”ש.
- מ-0 עד 100: ב-5 שניות.
- עוצמה: 180 כ”ס.
- הספק סוללה: עד 322 קילומטרים.
- מחיר: 98,000 $
Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
- מהירות מקסימלית : 266 קמ”ש
- מ-0 עד 100: ב-4 שניות
- עוצמה: 526 כ”ס
- ארבעה מנועי חשמל על כל מנוע.
- הספק סוללה: עד 209 קילומטרים עם סוללת הספק מיוחדת.
- מחיר: 250,000 $
הנהגים רוצים שינוי?
המחקר של יבמ הקיף 1,716 נהגים בארה”ב ו-123 מנהלים בתעשיית הרכב. על פי התוצאות, ישנו שוק פוטנציאלי גדול למכוניות חשמליות.
19% מהנהגים דיווחו כי שככל הנראה ישקלו רכישת מכונית חשמלית כאשר יבואו לקנות את המכונית החדשה שלהם. 30% מהנהגים שהשתתפו בסקר אמרו כי יהיו מוכנים לשקול לעבור למכונית חשמלית שתציע מרחק נסיעה של 160 ק”מ או מעט פחות בין טעינה לטעינה. רוב המכוניות החשמליות הפועלות כיום מסוגלות לנסוע 80-160 ק”מ לפני שהן נדרשות לטעינה מחדש.
על מנת להוריד את מחירי המכוניות החשמליות לרמות נוחות יותר, ממליץ מכון המחקר של יבמ לערך עסקי כי יצרני הרכב יתמקדו בשלב הראשון במכירות לצרכנים ולציי רכב מסחריים, שיאפשרו ליהנות מיתרונות השיווק בכמויות גדולות. יצרני מכוניות צריכים גם לפתח מודלים עסקיים חדשים למכוניות חשמליות, שיאפשרו להתגבר על המחיר הראשוני הגבוה יותר.
תחנת דלק חשמלית כאן וביפן
לתשומת ליבו של הקורא שי אגסי, עוד עולה מהמחקר של יבמ כי המחיר הגבוה של מערכת טעינה ביתית הנדרשת לעתים קרובות על מנת לתמוך במכונית חשמלית, עלול להציב מכשול בדרך לאימוץ טכנולוגיית המכוניות החשמליות. רק 13% מהנהגים מוכנים להוציא יותר מ- 1,000 ש”ח על פי ההערכות בתעשייה, עלות ההתאמה של שקעי חשמל כדי שיהיו נגישים למכונית חשמלית היא כפולה ממה שהלקוחות רוצים לשלם.
שני שליש מהצרכנים ציינו גם כי הם מצפים לקבל הנחה על תעריף החשמל לטעינת מכוניות בשעות הלילה. הציפיה הזאת עשויה להוביל להתמקדות גוברת במתקנים ושיטות לתמחור צריכת חשמל על פי שעות היממה, במתכונת שתעודד טעינה בבית, בשעות הלילה. אם לא ייבנו הסדרים כאלה – יהיה צורך להתקין יותר פתרונות לטעינה במרחב הציבורי.
לפי המחקר של יבמ, טעינה ביתית נתפסת כרכיב חשוב בדרך להצלחת המכונית החשמלית. 83% מהצרכנים בארה”ב מדווחים כי הם מחנים את המכונית הראשונה שלהם בשביל הגישה או במוסך הצמודים לביתם – ולא במקום חניה לאורך הרחוב, בחניון ציבורי או באתרים אחרים. החוקרים מצביעים על חניונים בקניונים ובאתרים מסחריים כמקומות מתאימים במיוחד להצבת עמדות טעינה: 62% מהנהגים מדווחים כי אלה המקומות בהם הם חונים בשכיחות הגבוהה ביותר, כאשר הם לא חונים ליד הבית.
ביפן, בה כלי הרכב על בסיס החשמל כבר תופסים נתח נכבד כשהממשלה דואגת כבר לתשתית טעינה כלל ארצית, שעדיין מהווה מגבלה לתפוצה יותר רחבה של מכוניות מונעות חשמל.
מפעל הונדה כרגע מריץ מספר תחנות טעינה ניסיוניות בערים סאיטמה, קומגיה וצ’יצ’יבו ל”שליטה חשמלית מלאה” בתשתית כהגדרתה. התשתית תכלול גם כלי רכב חשמליים, היברידיים וגם אופנועים מונעי חשמל, ואף תבחן גם אפשרות טעינה סולארית בתחנות.
אז מתי בישראל?
העתיד שוכן דווקא לא ברכב חשמלי נטו, כלומר שמקור הכוח שלו הינו בסוללות, אלא ברכב שמקור הכוח שלו הוא בתא דלק מימני.
אלא שבשני המקרים מדובר במנועים חשמליים כך שהכיוון אליו הולכת תעשיית הרכב הוא אחד, רק ששיטות התדלוק ישתנו.
עם כל ההתפתחות עדיין רוב האנשים מתדלקים באמצעות תחנת דלק
העתיד שוכן דווקא לא ברכב חשמלי נטו, כלומר שמקור הכוח שלו הינו בסוללות, אלא ברכב שמקור הכוח שלו הוא בתא דלק מימני.
אלא שבשני המקרים מדובר במנועים חשמליים כך שהכיוון אליו הולכת תעשיית הרכב הוא אחד, רק ששיטות התדלוק ישתנו.