יכול מאוד להיות בעוד כמה שנים רובנו נשתמש בשירותי מוניות אוטונומיות, זו לפחות התמונה המצטיירת מעיון בכותרות בנושא בחודשים האחרונים. יצרניות רכב ותיקות ומוכרות כבר עורכות מחקרים וניסויים, ושיתופי פעולה בין-תעשייתיים נרקמים מדי יום. אז כמה זמן נצטרך לחכות ולמה זה בעצם לוקח כל כך הרבה זמן?

מכונית אוטונומית (Autonomous car או cybercar) הינה מכונית המנווטת בכבישים את דרכה ללא יד אדם מכוונת. היא תזהה ותתגבר על מכשולים ומפתחיה מאמינים שהיא צפויה להיות בטיחותית יותר מנהג אנושי. בהתחשב בעובדה שרק בסוף השבוע האחרון עלה מספר ההרוגים בתאונות דרכים ל-327 בני אדם מאז תחילת השנה, נראה שכל שינוי כרגע יהיה לטובה. לצד ההבטחות לירידה במספר תאונות הדרכים, צפויות המכוניות האוטונומיות להקטין באופן משמעותי את העומס בכבישים והזיהום הנגרם בעקבותיו. כלי הרכב החכמים צפויים להסב לנו חיסכון גם במישור הכלכלי – גם אם נבחר להחזיק באחד באופן פרטי, עלות הבעלות הכוללת בנוסף לטיפולים, טעינה ואולי אף מחיר ביטוח חובה, תהיה נמוכה מזו של רכב המונע בדלק. גם במישור העצבים בכל הנוגע לחיפושי חניה, "נבזבז" פחות אנרגיה.

על פי הכותרות שמתפרסמות בתקשורת העולמית בשנה האחרונה, אפשר להאמין שצי של מוניות אוטונומיות צפוי להתייצב בתחנה הקרובה לביתנו ממש בקרוב: ״מרצדס ובוש מבטיחות מוניות אוטונומית תוך 4 שנים״; ״דיימלר תייצר עבור אובר מכונית אוטומטית״; ״ויימו חושפת: התחלנו להפעיל מונית אוטונומית באריזונה״, אם למנות רק כמה ציטוטים ממדורי הרכב והטכנולוגיה בשנה האחרונה. התקדמויות רבות נרשמו בתקופה האחרונה בתחום ללא ספק, אבל יש עוד קילומטראז׳ טכנולוגי ואנושי שהתעשייה צריכה לעבור.

שמים גז על שירותי הסעה אוטונומיים
מדיווח שפורסם באוגוסט השנה עולה כי תעשיית הרכב, שהשקיעה בשנים האחרונות במחקר, פיתוח וניסוי בתחום כלי הרכב האוטונומים, מעריכה שהמכוניות הללו לא יעמדו בתחזיות הרווח המוקדמות ובשנתיים האחרונות נרקמו מספר שיתופי פעולה, רבים מהם מכוונים לשירותי הסעת המונים. יצרנית הרכב מרצדס ויצרנית המשנה הגדולה בעולם לתעשיית הרכב בוש (Bosch), הודיעו באפריל על כוונתן להשלים את יעדי פיתוח המערכת החדשה עד 2020. המוצר הראשון שצפויות השתיים להשיק הוא מונית אוטונומית, ועל פי הודעת החברה אלו יפעלו בגרמניה ובארה״ב בתוך כשש שנים. פרויקט זה עשוי לאפשר למרצדס לייצר רווחים מידיים, על פי כתבתו של גיל מלמד ב-The Car זה אינו היתרון היחיד: ״היא (הטכנולוגיה ל.מ.) תאפשר לה להיות הבעלים של כלי הרכב שמופעלים בקנה מידה נרחב יחסית, ובתוך כדי כך גם לבצע ׳ניסוי מעשי׳ של הטכנולוגיה על גבי רכוש שלה אשר מופעל על-ידה״.

 

ניסויים פורצי דרך – דווקא לא מטעם חברות רכב
החיבור בין בוש למרצדס אולי נדמה ברור, אבל גם חברות שביסודן אינן קשורות כלל לתעשיית הרכב, כמו גוגל ואפל, שלחו ידיהם בפיתוח כלי רכב אוטונומיים. ענקית המחשוב יבמ (IBM) חשפה כבר בשנה שעברה דגם ראשוני שהתבסס על פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית של ווטסון, מחשב העל של החברה. הרכב, בעל השם Olli, צוייד ב-30 חיישנים שנועדו לנווט ולשמור על עד 12 הנוסעים שבתוכו.

בתחילת החודש דיווחה חברת וויימו (Waymo) של אלפבית (חברת האם של גוגל) על פריצת דרך מרשימה, כשהחלה לבחון צי מכוניות אוטונומיות בכבישי אריזונה. בתקווה שהפיילוט שירוץ בחודשים הקרובים יוכתר בהצלחה, מתכננת החברה להשיק שירות מוניות אוטונומיות במקומות נוספים. ״בקרוב יוכל הציבור להשתמש בכלי-רכב אלו בחיי היום יום״, נכתב באתר החברה.

מנהל החדשות הראשי של יבמ, ברנרד מאירסון פרסם ב-2016 מאמר באתר החדשות הכלכליות CNBC שכותרתו ״תתמודדו עם זה: אתם נהגים גרועים יותר ממכוניות אוטונומיות״. לדבריו אנחנו נמצאים על סף שינוי, אך עדיין ישנו מקום רב לשיפור. אף על פי שמערכות נהיגה אוטונומיות אינן סובלות מהסחות דעת ואינן נוטות לקחת סיכונים מיותרים (בין הגורמים המובילים לתאונות דרכים), גם הן עלולות לסבול מ״באגים״ משלהן, כיוון שהן מורכבות.

הטכנולוגיה ישנה, האמון עוד איננו
אתגרים טכניים-מערכתיים הם עניין אחד, הטמעת השינוי בבני האדם הוא כבר סיפור אחר לגמר. על פי סקר של חברת דלויט כ-74% מהאמריקאים, 62% מהסינים ו-81% מהנסקרים בקוריאה הדרומית, לא בוטחים במכוניות ללא נהג. הספקנות כלפי התעשייה החדשה נמוכה הרבה יותר במדינות עם תעשיית רכב ותיקה. כ-76% ו-51% מהנסקרים ביפן וגרמניה בהתאמה הביעו מבטחם ברכב אוטונומי, אבל רק בתנאי שהוא יהיה מתוצרת הארץ.

מאירסון צופה שככל שייושמו מערכות בטיחות חכמות יותר ומחסומים משפטיים ורגולטוריים יוסרו, מכוניות אוטונומיות – פרטיות ובתחום הסעת ההמונים – יהפכו לנורמה ומכאן שהצורך בבעלות פרטית על רכב לא תהיה חלק כה נרחב מהחיים שלנו בעתיד.

האם בתוך כחמש שנים ״מי שחי בעיר מרכזית לא יזדקק לרכב״, נדע ככל הנראה רק ב-2021 או ב-2030, תלוי אילו מהתחזיות יגשימו את עצמן.

נכתב על ידי שולי פוסק בשיתוף ביטוח ישיר. תמונה: shutterstock