סמסונג (Samsung) לא לומדת מטעויות: החברה נתפסה משתמשת בתמונה ממצלמה מקצועית כדי לפרסם את יכולות הצילום של אחד הטלפונים שלה.

הצלמת הסרבית דוניה דיודייץ, בעלת הבלוג DIY Photography, כותבת כי מזה תקופה שהיא משתמשת בשירות הגרמני EyeEm, המאפשר לצלמים חובבים למכור תמונות שלהם לגורמים המעוניינים להשתמש בהן לצרכים שונים, גם דרך האתר עצמו וגם, למי שמזלו שפר עליו, באמצעות סוכנות הצילום הגדולה בתבל – Getty Images. לפני מספר שבועות היא קיבלה מייל שמבשר לה כי תמונה שלה נמכרה לראשונה למשתמש דרך Getty.

היא המתינה מספר ימים וביצעה חיפוש הפוך לתמונה. התוצאה הפתיעה אותה: היא הופיעה בעמוד המוצר של Galaxy A8 Star (גרסה משופרת של Galaxy A8, עם שתי מצלמות אחוריות בעלות חיישני 24 ו-16 מגה-פיקסל, במקום שתי מצלמות קדמיות ב-A8 הרגיל) באתר המלזי של סמסונג, כדוגמה ליכולות צילום הפורטרט של המכשיר.

Focus where needed

"התגובה הראשונה שלי היתה פרץ צחוק", היא כותבת ומציינת כי בסמסונג חתכו את פניה מהתמונה המקורית והדביקו אותן על תמונת רקע אחר, מה שאיפשר להם לטשטש את הרקע בקלות כדי ליצור את ה"לפני-אחרי" של אפקט הבוקה.

היא ניסתה לברר האם סמסונג אכן היתה הלקוח ששילם על התמונה, אך באתר דרכו נמכרה לא ידעו לענות לה על השאלה. סמסונג עצמה לא הגיבה לניסיונות ההתקשרות שלה. נכון לזמן הכתיבה, יומיים לאחר הפרסום, התמונה עדיין מופיעה באתר, אולם נוסף כיתוב כי מדובר בתמונה להמחשה.

זו לא הפעם הראשונה בה יצרנית סלולר נתפסת משתמשת בצילומים מקצועיים כהוכחה ליכולות הצילום של הטלפונים שלה: ב-2012 נאלצה נוקיה (Nokia) להתנצל לאחר שצופים חדי עין הבחינו כי הפרסומת שלה ליכולות ייצוב הווידאו של Lumia 920 צולמה בכלל במצלמה מקצועית. ב-2016 הגיע תורה של וואווי (Huawei) להיתפס לאחר שפרסמה תמונה שצולמה בעזרת ציוד בשווי 4,500 דולר כאילו צולמה ב-P9. בקיץ האחרון חזרו גם סמסונג ברזיל וגם וואווי מצרים על הטעות. הראשונה השתמשה בתמונה מ-Getty ונחשפה על ידי חיפוש תמונה הפוך, והשנייה צילמה תמונה במיוחד אך נחשפה על ידי הדוגמנית שהעלתה צילום שחושף את הזיוף. גם אפל לא חפה מפשע: בשנה שעברה הבחין הוולוגר מרקוס בראונלי כי בתחתית הפרסומות המתפארות ביכולות הצילום של האייפון מופיע באותיות זעירות כי החברה משתמשת ב"ציוד נוסף ותוכנות" – עדשות, מייצבים ופוטושופ – כדי לשפר את התמונות.