מערכות טכנולוגיות לניטור הנהיגה או מתן התרעה יכולות להוזיל משמעותית את עלויות ביטוח הרכב. מטרת המערכות היא להפחית מצד אחד את הסיכון עבור הנהג, ולצמצם את הפרמיה שהוא נדרש לשלם לחברה המבטחת. אז איזה אפליקציות כדאי להתקין כבר עכשיו? הנה כל התשובות.
עלות ביטוח רכב נקבעת כידוע לפי פרמטרים כמו פרטי הרכב (פרטי, אופנוע, מסחרי וכו’), גיל הנהג הצעיר הצפוי להשתמש בו, מספר הנהגים שצפויים להשתמש ברכב כולל מספר תאונות ופסילות רישיון ומאפייני הרכב עצמו.
כל אחד מהפרמטרים משפיע בצורה שונה על חישוב הפרמיה אך המטרה של כולם דומה: לאפשר לחברת הביטוח לשער את רמת הסיכון שהיא נוטלת על עצמה. במקביל, אפשר לנסות להוזיל את הפרמיה באמצעות פוליסת ביטוח רכב לדתיים (ביטוח חובה, מקיף וצד ג’ שאינו כולל ביטוח מכניסת השבת ועד יציאתה), ייקור דמי ההשתתפות העצמית או ויתור על כתבי שירות שמכילים תוספות והרחבות.
מה הקשר בין שיפורים טכנולוגיים לפוליסת הביטוח שלכם?
חברת הביטוח קובעת כמה תשלמו על ביטוח הרכב בהתאם לרמת הסיכון. ככל שרמת הסיכון עולה כך לכאורה עולה גם הסיכוי שתעשו תאונה, ולכן הפרמיה תהיה גבוהה יותר. באמצעות מחשבון ביטוח רכב ניתן לראות למשל את ההשפעה של סוג הדלק, נפח המנוע, מספר כוחות סוס, מספר כריות אוויר ואופי השימוש ברכב על עלות הפרמיה החודשית והשנתית.
עם זאת, בשנים האחרונות החלו אמצעים טכנולוגיים להיות חלק בלתי נפרד ממערכת השיקולים של חברת ביטוח בקביעת גובה הפרמיה. כך למשל ניתן לחסוך בהוצאות על ביטוח רכב מקיף באמצעות התקנת מערכת למניעת גלגלים מסוג ABS, או מערכת לבקרת יציבות מסוג ASP. אלו מערכות מוכרות לשיפור הבטיחות והן מצטרפות לאמצעים טכנולוגיים מסורתיים יותר, כגון כריות אוויר.
כמו כן, חברת הביטוח מעניקה הנחה למי שברכבו מותקנת מערכת התרעה על אי שמירת מרחק מסוג FCW ומערכת התרעה על סטייה מנתיב מסוג LDW. בניגוד לכריות אוויר או ABS, אלו כבר מערכות יקרות יותר שלא מותקנות כסטנדרט ברכבים משפחתיים. מצד שני, הוצאה חד פעמית עם אמצעים טכנולוגיים מן הסוג הזה בהחלט יכולה להפוך להשקעה משתלמת בטווח הקצר והארוך. היא לא רק משפרת את תחושת הביטחון בנסיעה, אלא גם חוסכת את הוצאות הביטוח.
הרפורמה של משרד האוצר: מערכות התרעה לכולם
בתחילת מרץ 2016 הודיע משרד האוצר על כניסתה לתוקף של רפורמת ביטוח חובה שאמורה להבטיח הוזלה של עשרות אחוזים, בעיקר לנהגים צעירים. עיקרי הרפורמה מתייחסים למכוניות שבהן מותקנות מערכת בקרת יציבות ומערכות התרעה מפני תאונה. לפי נתוני משרד האוצר, הרפורמה צפויה להשפיע על מעל 850 אלף נהגים.
מטרת הרפורמה היא לוודא שמחירי ביטוח רכב החובה ישקפו את רמת הסיכונים בפועל. כתוצאה מכך, הרפורמה נדרשת להביא בחשבון את השיפורים הטכנולוגיים בענף הרכב. צעירים שנוהגים במכוניות שמצוידות במערכות בטיחות יחסכו יותר מ-1,000 ש”ח בשנה, בעוד נהגות צעירות יגיעו אפילו לחיסכון גבוה יותר.
בניגוד למערכות בקרות יציבות שמותקנות כמעט בכל מכונית חדשה אך אינן ניתנות להתקנה ברכבים ישנים, את מערכות ההתרעה החדשות אפשר להתקין גם במכוניות ישנות. מכאן שהוזלת הפרמיה של חברת הביטוח אמורה לשמש תמריץ כלכלי להתקנת המערכות בקרב נהגים שעדיין לא נהנים מהן.
עולם האפליקציות מגיע לענף הרכב
זה היה עניין של זמן עד שגם אפליקציות ישולבו בענף הרכב וישפיעו על חברות הביטוח והפרמיה. מערכת SAFE DRIVE של AIG מנצלת מגוון רחב של כלים טכנולוגיים מתקדמים ומספקת לנהגים יתרונות רבים. באמצעות המערכת יכולה חברת הביטוח AIG לתמחר את הפרמיה לפי התנהגות הנהיגה של כל נהג ונהגת באופן אישי.
ניטור התנהגות הנהיגה מתבצע על ידי התקנת רכיב חכם ומהפכני בתוך הרכב עצמו. מלבד ניטור ואיסוף נתונים, הרכיב יכול לשמש כאמצעי מיגון לרכב. במהלך הנהיגה נאספת אינפורמציה על מהירות, פניות חדות, בלימות ותאוצות ומתבצע שקלול של ציון נהיגה בטוחה. המשמעות היא שנהגים זהירים ישלמו פחות ולא יצטרכו לשאת בפרמיה מיותרת.
רכיב SAFE DRIVE של AIG משפר את הנהיגה ואת הבטיחות. חברת הביטוח AIG מנסה לעודד נהגים להתקין את הרכיב, לכן היא מציעה 10% הנחת הצטרפות על מחיר הביטוח המקיף בעת רכישת הפוליסה. נהגים טובים גם יזכו להנחה נוספת בעת חידוש הפוליסה והפחתת מספר הקילומטרים המצטבר מעניקה הטבה נפרדת.
כך לדוגמא, ציון של 71-75 ברכב שנוסע פחות מ-10,000 ק”מ בשנה יזכה את בעליו בהנחה קבועה של 5%. לעומת זאת, ציון של 96-100 עם פחות מ-10,000 ק”מ יבטיח הנחה של 30% וציון זהה עם מספר קילומטרים גבוה מ-10,000 ק”מ יספק הנחה של 20%.
לסיכום, אין ספק ששווה לעקוב אחר האופן שבו חידושים טכנולוגיים משפיעים על ענף הרכב. הם לא רק משולבים בתוך המכונית של כל אחד ואחת מאתנו, אלא גם קובעים כמה נשלם.