פיטר שינדלר הוא בעליה של חברה לחידוש (או מיחדוש) מוצרי אלקטרוניקה: מי שקנה טלפון חדש ולא רוצה למכור בעצמו את הישן, יכול להביא אותו לחברה של שינדלר – והיא תדאג לנקות, לתקן ולמכור אותו במחיר מסובסד למי שהכסף מנצח אצלו את הרצון למכשיר הכי חדש ומתקדם שיש.

אלא שבשנים האחרונות, כפי שסיפר שינדלר לאתר iFixit בשבוע שעבר, הוא מוצא את עצמו נאלץ לזרוק לזבל 4,000-6,000 מכשירי iPhone (אייפון) תקינים למדי בכל חודש – כלומר, יותר מ-50,000 מכשירים בשנה, וזו רק חברה אחת העוסקת באיסוף ושחזור אייפונים משומשים. בעולם קיימות עוד המוני חברות כאלו, וטלפונים רבים נזרקים על ידי צרכנים, מבלי לעבור בדרך חברות מסוג זה.

הסיבה שכל כך הרבה מכשירים תקינים מוצאים את עצמם בזבל היא מנגנוני האבטחה של אפל (Apple) – מנגנון ה-Find My iPhone/iPad במכשירים ניידים ושבב ה-T2 שנוסף למחשבי מק לפני שנה. שני המנגנונים מיועדים למנוע גניבה של מכשירים על ידי 'כבילה' של המכשיר לחשבון האפל של הבעלים – אלא שאנשים שמוכרים או מחליפים את המכשירים ולא מודעים למנגנונים האלה משאירים אותם מחוברים לחשבונם, מה שאומר שאף משתמש אחר לא יוכל לחבר אותם לחשבונו או אפילו להפעילם ללא הסיסמא של הבעלים הקודם.

אפל עצמה מודעת לבעייתיות, ובאתר שלה מזהירה אנשים שלא למכור או לקנות אייפון לפני שהוא עבר איפוס הגדרות ומחיקת כל המידע, או לפחות כיבוי ה-Find My. אלא שהאזהרה הזו מוסתרת בחלקו התחתון של דף עזרה שהסיכוי להיתקל בו לפני היתקלות בבעיה אפסי.

קרא עוד:  וואווי: אלה המכשירים שיקבלו עדכון ל-EMUI 10

שינדלר, ובעלים של חברות חידוש אחרות, דורשים מאפל מנגנון שיאפשר לבעלי רישיון להתעסקות במכשירים (חברות חידוש ומעבדות תיקון פרטיות) לעקוף את מנגנון האבטחה, אלא שהיא מתעלמת מהדרישה – וככל הנראה בצדק. הבעיה היא שאף אחד גם לא טורח ליידע את המשתמשים בכך שכדי למכור או למסור מכשירים ישנים הם צריכים לבצע קודם צעדים מסוימים. נראה כי בינתיים, מי שנפגע הם גם השכבות החלשות, שלא יכולות להרשות לעצמן מכשירים חדשים, ויותר מכך הסביבה, שגם כך כמות המכשירים הישנים שנזרקים אליה כבר מביאה לסף עימות בין מדינות בשאלה היכן לערום את כל הזבל הדיגיטלי.