ימים ספורים עברו מאז שג׳וני אייב, המעצב הראשי של אפל(Apple) ב-30 השנים האחרונות ואחת הדמויות המזוהות ביותר עימה, הודיע על עזיבת החברה, נראה שהסיפור ממש לא מסתיים בזאת. תחקירים חדשים חושפים כי עזיבתו ממש לא הייתה ברוח חיובית, ומגיעה לאחר תקופה ארוכה של שנים המלווה בחוסר שביעות רצון מהכיוון שאליו הולכת החברה ומההחלטות השונות שהתקבלו בה.

התחקיר הראשון שהתפרסם בבלומברג טען כי לאחר השקת ה-Apple Watch הראשון ב-2015, אייב החל להסיר מעצמו חלקים נכבדים מתחומי האחריות שלו, והתחיל להגיע למטה אפל פחות ופחות. לעיתים אפילו רק פעמיים בשבוע. אייב טען באותה תקופה כי פרויקט השעון היה אחד הפרויקטים הקשים והמעייפים ביותר מאז הצטרפותו לאפל. גם לאחר חזרתו לתפקיד בסוף 2017, בבלומברג טוענים כי אייב הגיע למשרד רק פעמיים בשבוע, הזיז את פגישותיו לסן פרנסיסקו, הקים לעצמו משרד בבית כדי להימנע מנסיעות ארוכות למטה בקופרטינו, ואפילו קיים את חלק מהפגישות בבתים של העובדים שלו ובבתי מלון. לאחר מכן אייב אף פספס אירועי השקה של אפל.

לאחר בלומברג, התפרסם תחקיר הרבה יותר בעייתי אודות עזיבת אייב ב-Wall Street Journal. התחקיר הוסיף קצת אש למדורה כששפך אור קצת פחות חיובי על ההתנהלות של הנהלת אפל: גם התחקיר השני אישר את היעדרותו של אייב לאחר השקת השעון, שהובילה לחוסר שביעות רצון גם בקרב צוות העיצוב של אפל. עם זאת, ב-WSJ טוענים שהדבר נבע כתוצאה מהעובדה שאייב הרגיש מיואש מההתנהלות של טים קוק, שהחל לראות הרבה פחות עניין בתהליך פיתוח המוצרים, כמעט ולא הגיע לסטודיו העיצוב של אפל, והעדיף להתמקד באספקט התפעולי של החברה. עוד טוען התחקיר שאייב חש מתוסכל אף יותר ככל שהדירקטוריון של אפל התמלא באנשים ״תפעוליים״ ופחות באנשים עם רקע מתאים לאפל.

קרא עוד:  זמינה כעת להורדה: אפל השיקה את iOS 13

נראה שה-Apple Watch הפך לגורם לא קטן בתסכולו של אייב, אשר רצה שימוסגר כאביזר אופנתי, בעוד חלק מהנהלת אפל רצתה לצייר אותו כמעין הרחבה של האייפון. בסופו של דבר המוצר הוצג כאביזר אופנתי שהוא הרחבה של האייפון, ולמרות שהוא נחשב ללהיט בתחום השעונים החכמים, הוא ממש לא עמד ביעדים של אפל. על פי התחקיר, אפל ציפתה למכור כ-40 מיליון יחידות בשנה הראשונה, אך הצליחה למכור רק כ-10 מיליון יחידות. המכירות המאכזבות של השעון הובילו לכך שאלפי גרסאות הזהב  -שנמכרו תמורת 17,000 דולר ליחידה – נותרו ללא לקוחות שמעוניינים לשלם כל כך הרבה כסף עליהן.

התחקיר ממשיך לטעון כי אייב החל להיעדר יותר ויותר מהעבודה. למרות שהוא הבטיח להחזיר את העיצוב לקידמת אפל עם ״שבוע עיצוב״ בכל חודש במסגרת פיתוח ה-iPhone X, הוא עצמו הופיע רק לעיתים נדירות, ובמקביל ההשפעה שלו בהנהלת אפל החלה להיחלש. חלק מהמקורות בתחקיר טענו כי אייב לא הנחה את הצוות בצורה מספקת בתקופה שהובילה להשקת ה-iPhone X, ולחלק מהצוות החל להימאס ותיכנן לעזוב את החברה. לאחר שחש בחוסר שביעות הרצון של אייב, קוק השיב את אייב לתפקידו המקורי, אך אייב נעדר מהמשרד שוב ושוב כדי לטפל באביו החולה באנגליה.

טים קוק לא נישאר חייב

לאחר פירסום התחקיר ב-WSJ, שהציג אותו באור לא חיובי מיוחד, טים קוק פנה באופן נדיר יחסית במייל לכתב חדשות NBC, דילן ביירס, אשר פירסם אותו במלואו בחשבון הטוויטר שלו: ״הכתבה הזו היא אבסורדית״, טוען קוק, שטען כי המתואר בכתבה ״מראה חוסר הבנה של איך צוות העיצוב ואפל פועלים. הסיפור מעוות מערכות יחסים, החלטות, ואירועים עד לרמה שבה אנחנו לא מצליחים לזהות את החברה המתוארת בה״.

קרא עוד:  סדרת ה-iPhone 11 החדשה תגיע לישראל מהר מאי פעם

לטענות התחקיר – שכעת צוות העיצוב של אפל נותר ללא כיוון או הנהגה ראויה – השיב קוק כי הצוות ״חזק מתמיד״, ובטוח כי הוא ישגשג תחת צוות ההנהלה החדש. עוד מוסיף קוק כי הפרויקטים עליהם הצוות עומל בימים אלו ״ידהימו אתכם״. בדרך כלל, קוק לא מגיב לתחקירים ולטענות כנגד אפל – בוודאי שלא במייל – ישירות לעיתונאים. זוהי גישה שהרבה יותר התאימה לקודמו, סטיב ג׳ובס, שהיה מרבה לתקוף את המבקרים והעיתונאים.

פורסם לראשונה באתר GeekTime