אפל מחפשת או שוקלת לחפש מנכ”ל חדש שיחליף את טים קוק, כך מדווח הבוקר העיתון פורבס. לפי מקורות בוול-סטריט, בכירים באפל אומרים כי הגיע הזמן שהחברה תחליף את קוק, עקב בריחת מחזיקי המניות בחודשים האחרונים, שהביאה לירידת שווי מניית החברה בכמעט מחצית משיאה לפני כחצי שנה.
טים קוק, הצפוי להציג את דו”ח תוצאות החברה לרבעון הראשון של 2013 מחר, נכנס לתפקיד המנכ”ל באוגוסט 2011, שבועות ספורים לפני מותו של קודמו בתפקיד, מייסד החברה סטיב ג’ובס. בראשית כהונתו צמחה החברה בקצב אסטרונומי, עד שעקפה את אקסון מוביל והפכה לחברה הגדולה בעולם במונחים של שווי שוק – 663 מיליארד דולר ומחיר של 702 דולר למניה. אך מאז השיא ספטמבר האחרון היא נמצאת בצלילה תמידית, עקב האטה ניגרת בגידול במכירותיה, וכבר איבדה למעלה משליש משוויה. כיום היא נסחרת בשווי של 390 דולר למניה “בלבד”.
למרות זאת, אנליסטים אינם מפסיקים להמליץ על קניית מניות אפל. מתוך 37 אנליסטים שנסקרו ע”י פורבס, 25 הגדירו את אפל כ”המלצה חזקה לקנייה”, 6 כ”המלצה בינונית לקנייה” ו-6 כ”המלצה להחזקה”. הסיבה לכך היא קופתה של אפל, בה נמצאים 137 מיליארד דולר שרבים מקווים ליהנות מהם. הסכום נצבר בזכות עמדתו של סטיב ג’ובס נגד חלוקת דיוידנדים, ומאז מותו דובר רבות על האפשרות שמחליפו יתחיל לחלק את הכסף, או לפחות ישתמש בו כדי למנוע האטה בקצב הגידול של החברה.
כרגע, צופים האנליסטים כי אלא אם כן תפתיע השנה אפל את העולם עם מוצר מסוג חדש, נוסף על אייפון, אייפד, אייפוד ומחשבי מק, תגדלנה הכנסותיה ב-14%, לעומת 45% בשנה שעברה. הם מדגישים כי למרות התחרות הקשה מצד אפל והקיטון במכירות המחשבים, החברה עודנה נהנית מתדמית חדשנית ומקהל צרכנים נאמן ורחב.
תם עידן אפל…
אפל חוזרת למקומה הטבעי והאפלולי מאוד.
לצערי אביעזר כבר אינו מגיב לכתבות.
לפני מספר חודשים ניהלנו דיון לגבי הקשר (המאוד תאורטי לטעמי) בין ערך מניית אפל לבין מצב של החברה בפועל.
“כן, אני מאמין שלערך המניה של אפל יש קשר מועט לביצועי החברה בפועל, אבל כקפיטליסט אמתי, אני מקבל את השיטה – גם על כל חסרונותיה. אפל לא תהיה החברה הראשונה ולא האחרונה שתיפול, ותיקח אתה מליוני משקיעים באופן ישיר או עקיף שחשבו שמצאו את ביצת הזהב – זה חלק מהמשחק. (הגם, שבעולם בו המעצמה הגדולה בעולם עומדת על סף חדלון פרעון, אפל היא לא יותר מנקודה על המסך….)”
וכפי שציינתי מספר חודשים לאחר פוסט זה:
“כפי שטענתי בעבר, מגמת האיזון (או ירידה) בשווי מניית אפל אינה עומדת להיעצר. אילו הייתי מחזיק במניות אפל, הייתי ממהר לממש את הרווחים שלי.”
אביעזר, 1:0 לי?
ג.
אם אתה מציין שאביעזר כבר לא מגיב כאן מספר חודשים ובכל זאת אתה שולל את דבריו תוך כדי הידיעה שהוא אינו יכול להגיב, אתה מתנהג באופן שמצייר את עצמך כאדם מגעיל.
ולטנין אחר:
עובדתית – מניית אפל נסחרת עכשיו במחיר גבוה יותר ממחירה ביום בו נכנס טים קוק לתפקידו.
א. ניתן להניח שהוא עדיין קורא את הכתבות באתר זה, ואפשר שיצא מהאלמוניות על מנת להגיב – הגם, שלהבנתי אף אחד לא מונע ממנו להגיב ואני די בטוח שהוא לא צריך שאתה תגן עליו. (הגם שלטעמי התגובה שלך היסטרית ולא רלוונטית)
ב. אתה מוזמן להראות איפה טענתי שלמר קוק יש קשר למצב המניה של אפל.
ג.
אביעזר כנראה לא יגיב לך ושוב יוכיח לך שאתה טועה וקופץ בראש כשיש חדשות רעות לגבי חברת אפל.
המניה של החברה בכלל לא משקפת את רווחי החברה כי היא בעצם מוכרת יותר משנה לשנה ואת הכל תוכל לראות בנתונים שאפל מפרסמת באתר שלה. המניה של אפל רק משקפת את הציפיות של האנליסיטים ממנה לשנים הבאות. אם תסתכל על המנייה של גוגל שעומדת על 800 תבין שלמניה אין קשר לרווחי החברה כי גוגל לא מרוויחה כמו אפל.
מניות עולות ומניות יורדות. המניה של החברה שאני עובד בה ירדה ב 65% בשנה ולמרות זאת הרווחים עלו והיו פי 2 גיוסים מהשנה שעברה.
שוק כלכלי לא תמיד שוק מציאותי. הטעות היחידה של אפל השנה היא אי קיום אירוע בפברואר וזה גם כנראה בגלל אי אספקה והחלפת יצרנים.
לחיזוק תגובתך, בולי, אני מוצא לנכון להביא דוגמה על מקרים אבסורדיים בבורסה האמריקאית.
אפל הרוויחה אך ורק ברבעון האחרון של 2012 פי שתיים מכל רווחיה של חברת אמזון בכל 16 שנות קיומה. למרות זאת, מניית אפל נסחרת במכפיל נמוך ומגוחך של 8.96 ואילו מניית אמזון נסחרת במכפיל מגוחך גבוה בשמיים של 120.
הרי זה בלתי נתפס בכלל איך ציבור המשקיעים מוכן לשלם עבור מניית אמזון פי 120 מרווחיה ואילו תמורת מנית אפל פחות מפי תשעה.
כדי להמחיש כמה המחיר של מניית אפל נמוך באופן דרמטי (רק 9 לעומת 16 אצל מיקרוסופט ו-24 אצל גוגל) אביא דוגמה: בקופת אפל 137 ביליון $ וככל הנראה מחר עם פרסום דוח רבעוני אולי נשמע שסכום זה עלה לכדי 150 ביליון $. שוויה של אפל עומד הערב על 375 ביליון $.
נניח ומישהו עשיר כקורח קונה את כל מניות אפל. עליו לשלם 375 ביליון והוא מקבל לידיו את כל החברה כולל את קופת המזומנים שלה. כך יוצא שהוא משלם נטו כ225 ביליון $.
על סמך נתונים אלו על הרוכש להמתין 5.5 שנים כדי להחזיר לעצמו את ההשקעה. אחזור על כך: המכפיל נטו (לאחר ניכוי המזומנים) נמצא כרגע על 5.5.
זהו מצב הזועק לרכישת מניית אפל. מבלי להכנס לנושא תנודות המחירים בבורסה, ברור שמניית אפל במצבה הנוכחי היא “מציאה” של ממש.
אפילו מניית נוקיה החבוטה והעומדת בפני סכנה מוחשית של סגירה או שינוי מבנה הבעלות נסחרת במכפיל של כמעט 12 (יותר מפי 2 ממניית אפל – חה חה חה).
ראיתי כאן בעבר את הטיעון “לא מנסים לתפוס סכין חד בנפילתו”.
כנגד הטיעון האידיוטי הזה ניצב נסיון החיים המראה שדווקא המשקיעים המתוחכמים שהרוויחו הון בבורסה היו דווקא אלו שלא הצטרפו לעדר והלכו בדיוק נגד המגמה.
אני מאמין גדול מאד בדוחות כספיים ובבחינת מכפילי רווח (P/E RATIO). לכן, מחיר מניית אפל של 1000 $ נראה לי מאד הגיוני ומשקף את הביצועים בפועל של החברה.
מאז הקיץ האחרון מתנהלת מלחמה פסיכולוגית נגד אפל שגם משתקפת בישראל. חלק מהנוטלים בה חלק עושים זאת לשם ספסרות וחלק עושים זאת מטעמים זרים אחרים.
הנה דוגמה: היום פורסמה כתבה באתר מתחרה תחת הכותרת “מקורות: אפל מחפשת מנכל חדש שיחליף את טים קוק”.
והנה מה שרשם בגוף הכתבה אחד בשם אוהד צדוק:
“הרקע למהלך נובע ככל הנראה מצניחת מניית החברה בכמעט חצי משוויה מאז התיישב טים קוק על כס המנכ”ל באוקטובר 2011”
הרי מדובר בשקר גס שייתכן ונובע מבורות ושטחיות אך ייתכן ונובע משיקולים זרים הרחוקים מרחק רב מאתיקה עיתונאית.
הנה האמת לאמיתה:
טים קוק התישב על כסא מנכל אפל ב21/10/2011 ומחיר מניית אפל באותו היום עמד על 392.87 $.
היום עומדת מניית אפל על 402 $.
כל מי שסיים כיתה א’ בהצלחה יודע כי 402 גדול יותר מ-392.87 ובוודאי שאינו מייצג “תניחה בכמעט חצי משוויה של המנייה”.
אז איך קרה שאותו אוהד צדוק “התבלבל”?
יכול להיות (וזו ספקולציה שלי) שבמוח שלו התערבבו שני סיפורים שונים. חיפשתי איזו מנייה איבדה מחצית משוויה מיום כניסת טים קוק לתפקידו הרם ועד היום.
מצאתי! מתאריך 21/10/2011 ועד היום המנייה שנפלה מחצית משוויה היא לא מניית אפל.
ב-21/10/2011 נסחרה מניית NOKIA ב-6.34 $ והיום היא נסחרת ב- 3.17 $.
כנשראה שאותו אוהד צדוק כה נסער מ”ההצלחה הפנטסטית” של נוקיה לאבד 90% מנתח שוק הסמארטפונים שלה שהוא מוצא לנכון לערבב בין העלילות של נוקיה לבין אלו של אפל.
זה כל מה שיש לי לאמר עכשיו.
בולי,
אני לא מתיימר להכיר את הנתונים ברמה המתקרבת לרמת הידע שהפגין אביעזר.
עובדתית, אני כן הצלחתי לחזות את התרסקות המניה של אפל מבלי לצלול לעומק הנתונים.
אתה יכול לקרוא לזה מזל של מתחילים, אבל לטעמי, בזמן שאתם סופרים את הדולרים בהר המזומנים של אפל, אתם מפספסים את התמונה הגדולה, והיא שהחגיגה נגמרה (ראה פוסט שלי במורד הדף).
בעוד שאני מסכים אתך שיש קשר רופף מאוד בין ערך מניה לבין הביצועים של החברה בפועל, אני מאמין שהשוק (לשם שינוי) כן מבין שמגרש המשחקים עומד להשתנות באופן קיצוני, ולאפל, בניגוד לסמסונג (שמייצרת כל דבר ממכשירים סלולרים, לביטוח ולמכליות ענק), בהיותה “פוני של תרגיל אחד” יהיה קשה בהרבה להסתגל.
ג.
זאת אפל היא תמיד היתה כזאת. הקונספט שלה תמיד היה שונה משאר השוק, היא דוגלת בלעשות דברים לבד אבל בצורה כזאת שונה שתיתן למשתמשים שלה שקט נפשי.
אפל לא תנסה להיות סמסונג ואין לה כוונה כזאת.
המניה התנפחה לבועה אחת גדולה בעקבות האייפון והאייפד ששינו את כללי המשחק אבל כל זה לא יכול לקרות כל שנה או כל כמה שנים ואני בספק אם יהיה שינוי בשנים הקרובות כי חברות נוטות לשמור את הקלפים ולהאט את הטכנולוגיה.
אני מניח שאותו הדבר יקרה לגוגל. כשזה מגיע לסכומים כאלה של מחיר למניה אנשים נרתעים לקנות כי המניה כבר עשתה קפיצה גדולה.
בגדול אני מסכים אתך.
מה שלא אני ולא אתה יכולים לענות אליו בשלב זה, זה איך אפל (בהינתן התרבות האירגונית שלה, קהל היעד שלה וכ”ו) תתמודד עם תנאי המשחק החדשים.
ג.
גוגל לעולם לא תקרוס, הסיבה היחידה היא שהיא לא חברה של כסף כל הזמן, היא מנסה למצוא פתרונות לשיתוף פטנטים, רוב השירותים שלה הם בחינם, ואים סיכוי שחברה כזו תיפול.
שוב, גוגל לא תקרוס רק המניה שכרגע היא כמו בלון שעומד להתפוצץ.
ג…
אתה משלה את עצמך ש”הצלחת לחזות את התרסקות מניית אפל”.
אנשים סביבי מתפוצצים מצחוק לנוכח מילים אלו.
איזה התרסקות? על מה אתה מדבר?
הנך מוזמן לבחון את גרף מניית אפל לאורך 13 השנים האחרונות כדי לראות איך נפילה של עשרות אחוזים מהווה ארוע שגרתי החוזר על עצמו מספר פעמים לא קטן ולאחריו מגיעה עליה גדולה יותר מהירידה.
זו טיבה של מניית אפל מאז ומעולם. ישנן מניות נוספות שמתנהגות כך.
אין בעולם מקרים של עליה שלא נבלמת או לא מתהפכת.
תאר לעצמך שהשנה נראה עליה גדולה מאד והמנייה תטפס לשיאים חדשים: מה תגיד אז?
בנוסף, אמרת במקום אחר שהצלחתה של אפל היא “תדמיתית” ולכן חשןב לה מאד מחיר המניה. זו טעות: קוני המכשירים והשרותים לא מתענינים במחיר המנייה. לא באפל ולא בחברות אחרות. היו זמנים שמניית אפל היתה למעלה והמכירות לא הגיעו לחצי מהקפן לאחרונה.
כמו כן אתה נוטה לייחס לצמרת אפל “דאגה” רב מדי לנוכח מחיר המנייה. בכירים בחברות ציבוריות מבינים היטב שהחשוב ביותר הוא שורת הרווח, נתח השוק, הקף המכירות.
אם ניקח מקרה דרמטי בו מניית אפל תרד למטה מ200$ אז זה יאפשר לחברת אפל לקחת את הר המזומנים שלה ולהפריט את החברה – לקנות מהציבור את כל המניות.
במקום אחר קראתי גם את התיחסותך למתח הרווחים (בהשוואה לעלות החומרים BOM).
זו בעייה החוזרת על עצמה אחת לכמה שנים ולכן אפל משתדלת להכנס לתחומים חדשניים כדי לאפשר לעצמה מספר שנים של “חגיגה”.
כל עוד כל עובד של אפל מפיק בממוצע רווח גדול פי כמה וכמה מעובד סמסונג אלקטרוניקה המצב בהחלט מצוין.
ולסיום אני מגיע לעוד שטות שלך. כך כתבת:
”
ולאפל, בניגוד לסמסונג (שמייצרת כל דבר ממכשירים סלולרים, לביטוח ולמכליות ענק), בהיותה פוני של תרגיל אחד יהיה קשה בהרבה להסתגל.”
אפל פועלת למעלה מ35 שנים ואתה מכנה אותה “פוני של תרגיל אחד” ממש ירדת מהפסים.
לאפל יש מספר חטיבות שכל אחת מהן מסוגלת לפרנס הרבה מאד עובדים.
אפל גם מיצרת מחשבים נייחים, גם מחשבים ניידים, גם שרתים, גם טאבלטים, גם סמארטפונים, גם ציוד הקפי. ברשותה רשת מדהימה של חנויות מפוארות במקומות הכי נחשבים בעולם במרכזי הערים החשובות יש לה שרותים המפיקים רווח עתק כמו החנות המקוונות וכמו איטיונז.
ואתה מכנה אותה “פוני של תרגיל אחד”.
מכאן אני מגיע למסקנה שאתה מוכן לרשום דברי הבל וכנראה ששנאתך גברה על ההגיון. מעניין איך זה קרה לך.
וכדי לשפוך שמן נוסף על המדורה אתה מעוות את המצב בסמסונג.
לידיעתך: מיכליות, בנקים, ביטוח, סופרמרקטים אינם חלק מפעילות “סמסונג אלקטרוניקה” שהיא החברה אליה משווים את אפל. אתה לא מכיר בכלל את המבנה של הקונצרן סמסונג שאחת מחבורתיו (והחשובה בינהן) היא סמסונג אלקטרוניקה.
איך מנכ”ל יכול להסכים שיחליפו אותו? הוא הרי אחראי על הכל!
הבורד מחליט מי יהיה המנכ”ל. אפל זאת חברה ציבורית
הבורד?
לכל חברה ציבורית יש הנהלה (Board) שמורכבת ממשקיעים. הם קובעים את המנכ”ל. בזמנו ההנהלה לא האמינה בסטיב ג’ובס שהקים את אפל ופיטרה אותו לאחר מכן הוא חזר לאפל אחרי שהיא קנתה את החברות שהוא הקים ושוב נהיה מנכ”ל.
ז”א, שנניח ואני מנכ”ל חברה מסויימת שאפל מעוניינת לקנות, אם היא קנתה אותה, אני נהיה גם חלק מן החברה שלי ואוטומטיות חלק מחברת אפל עם אופציה להיות מנכ”ל באפל?
לכל עובד בחברה יש אופציה להיות מנכ”ל. ככל שאתה יותר קרוב לצלחת ככה הסיכויים שלך יותר גבוהים. בסוף מי שמחליט זאת ההנהלה בהנחה שהחברה ציבורית.
בגדול כן.
באמת צריכים לרענן קצת את האייפון.. ואם כבר מדברים על מחליף,אני הייתי ממליץ על סטיב ווזניאק.
מי שלא יודע:לפי הספר של ג׳ובס,ג׳ובס ווזניאק יסדו את אפל בערך ליפני 40 שנה,והוציאו ביחד את המק הראשון. עם ראש טוב כמו של ווזניאק הוא חייב לנהל את אפל..
חח, הבנאדם הוא קוריוז שלא יכול לנהל קופסת שימורים. אתה רציני?
תודה לאל.
הכל התחיל מאיזה דיווח של פורבס.לא הייתי מאמין לזה לרגע
לדעתי טים קוק מנכ”ל מצויין, לא ימצאו עוד אחד כמוהו בשוק.
הוא היחיד שהעז לגעת בפורסטול ולשים במקומו את ג’וני אייב והיחיד שהבין שהשוק הסיני הוא השוק החשוב ביותר לאפל.
המניה לא משקפת את מה שקורה בשוק. בפועל אפל עם מספר מצומצם מאד של מכשירים עדיין נחשבת פקטור גדול בשוק ושום חברה לא יכולה להתעלם ממנה ולמכור כמוה.
אם כבר פורבס היו צריכים להמציא דיווח על מציאת מחליף לסטיב באלמר כי אין לי מושג איך הוא מנכ”ל מיקרוסופט..
גם אם נתעלם לרגע מדעתי על מניית אפל אל מול הביצועים בפועל של החברה (ע”ע), ירידה של 40% במניית חברה זה מכה לא פשוטה לחברה ציבורית – בטח לחברה שהתדמית שלה מהווה חלק לא קטן ממוקד המשיכה שלה.
אני מסכים שקוק עצמו לא אשם באופן אישי בצרה הזאת – אם כי, ניתן לומר שהוא לא גילה את האומץ הנדרש על מנת לנסות ולשנות את כיוון הספינה שהטווה ע”י גובס.
שלטעמי הימים שבהם חברות יכלו למכור מכשיר סלולרי ב 80% רווח מעל ה – BOM (עלות חומרים + עבודה) עומדים להסתיים *, וסמסונג, כמו שאר המתחרות מהמזרח בנויות טוב בהרבה להתמודד עם שוק שבו ה – BOM עומד על 90% מהעלות בעוד שאפל בנויה סביב הקונספט של 80% רווח.
כפי שאמרו חז”ל, לא באים לדו קרב אקדחים עם סכין…
ג.
* הסיבות לכך מגוונות: משבר כלכלי מעמיק במערב, תחרות גוברת מסין, קרבה מסוכנת למגבלות יכולת המזעור של מרכיבים, וכ”ו.
כפי שציינת ובצדק רב, בולי, סטיב באלמר הוא כשלון ניהולי ממדרגה ראשונה וכל הסימנים מראים שהוא יעוף כבר ב2013 אחרי שביל גייטס לא יוכל לשאת יותר את שורת כשלונותיו של באלמר במיקרוסופט.
באלמר פיספס גם בנושא WIN8 לPC, גם בנושא הטאבלטים ובעיקר בנושא המסארטפונים.
למעשה, נותרה מיקרוסופט רק עם נוקיה כשחקן ראשי בתחום WP כי רק מנכל נוקיה אילופ היה אידיוט דיו להסתמך על WP באופן בלעדי בניגוד לכל מתחרי נוקיה שניסו למכור WP אבל לא חדלו ממכירת סמארטפונים המבוססים על מערכות הפעלה אחרות.
ואני לא רוצה להכנס עכשיו לנזק האדיר שגרם באלמר לנוקיה בשולחו אליה את אילופ שגם ימיו ספורים בתפקידו הנוכחי.
בכללי: אני קורא כאן ובמקומות אחרים דברי הבל בקשר לכל עניין “ההדלפה” מפורבס. הטיעון ההזוי המרכזי של שוללי טים קוק נשען על השוואה של תפקודו והתנהלותו מול אלו של סטיב ג’ובס. חסרי הבינה והמושג “שוכחים” שאי אפשר לשבח את סטיב ג’ובס ובו בזמן לשלול את טים קוק ולו מהסיבה האלמנטרית שמינויו של טים קוק הוא החלטה אישית של סטיב ג’ובס.
טים קוק לא השתלט בכוח על אפל אלא התמנה ע”י סטיב ג’ובס!!!
חברו הקרוב ביותר של סטיב ג’ובס היה ג’וני אייב ולמרות זאת בחר סטיב ג’ובס בטים קוק, משום שלא היה מישהו שהכיר את הפוטנציאל של כל אחד מעובדי אפל הבכירים יותר טוב מסטיב ג’ובס. אלו הן עובדות.
כל מיש שטוען שטים קוק אינו מתאים לתפקידו אומר בעקיפין כי מי שבחר בו להיות מנכ”ל (סטיב ג’ובס) לא היה מתאים לתפקידו.
במהלך כל תקופת כהונותו של טים קוק אפל השביחה מרבעון לרבעון את ביצועיה הכלכליים.
(ייתכן והערב עם פרסום הדוחות של אפל נראה נסיגה מסויימת שכמוה היו רבות במהלך שנותיו של סטיב ג’ובס באפל במהלך המאה ה21. אלו הן נסיגות המתחיבות מאופיו של הענף והמצביעות על הכנה לקראת מהפך נוסף וחדשני. ככה לפחות מספרת לנו ההיסטוריה).
ההשגים הגדולים של סמסונג בשנתיים האחרונות אינם על חשבון אפל. הם נובעים בראש ובראשונה מכך שמנכ”ל נוקיה הגיש לסמסונג על מגש של כסף 31% מתוך נתח השוק העכשווי שלהם.
בשנת 2010 היה לנוקיה נתח שוק סמאטרפונים של 34% – יותר מנתח השוק של אפל וסמסונג ביחד – והמנכל אילופ השמיד 90% ממנו והיום לנוקיה יש נתח שוק של 3% בלבד. נוקיה התרסקה מהמקום הראשון למקום העשירי (ייתכן ואפילו למקום ה11) בטבלת נתח שוק הסמארטפונים.
לאיפה נעלמו כל לקוחות נוקיה? לאיפה נדדו אותם 31%? לסמסונג כמובן.
סמסונג לא לקחה לאפל את לקוחותיה – עובדה שאפל רק מוכרת יותר ויותר.
אילו לא היה קורה האסון הגדול בנוקיה, סמסונג היתה נמצאת היום במקום השלישי ולא הראשון. מי שלא מבין נושא זה מוליך שולל את עצמו.
אילופ קבר את מוצרי נוקיה בפברואר 2011 בהכריזו (במה שמכונה מזכר הפלטפורמה הבוערת) כי מוצרי נוקיה לא טובים כמו מכשירי אפל ומכשירי אנדרואיד. מספר ימים לאחר מכן הכריז אילופ על מעבר למכשירי WP. כמה חודשים לאחר מכן נוקיה הביאה לעולם את דגם N9 שקיבל תשבוחות רבות. למרות שהביקורות היללו את N9 ואת מערכת ההפעלה MeeGo, ולמרות שנשמעו דעות רבות שהגדירו את N9 כמכשיר העולה על האייפון, החליט אילופ לגדוע את חייו בהעדיפו (תוך כדי מעילה חמורה בתפקידו) להמתין עד שנוקיה תהיה מסוגלת למכור מכשירי WP.
דגם ה LUMIA הראשון הגיע רק ברבעון האחרון של 2011 והיה כשלון מחפיר מכל בחינה שהיא.
בפרק הזמן שבין השבתת נוקיה עד הופעת דגם הלומיה הראשון – תשעה חודשים – הצליחה סמסונג לנצל את ההזדמנות הנדירה ולעלות על הסוס.
גאונותה של סמסונג התבטאה בראש ןבראשונה ביכולתה להגיב במהירות לשינוי העצום בשוק. סמסונג קיבלה הזדמנות נדירה מנוקיה וידעה לנצל אותה עד תום.
היתרון הגדול ביותר של סמסונג הוא יכולתה להגיב במהירות ולהביא דגמים חדשים לשוק מהר יותר מכל מתחרותיה.
שיחפשו מחליף למכשיר מיושן ותקוע כבר 5 שנים
אני יודע שאייפון נמכר ואני יודע שההכנסות של אפל לא רואות אף אחד ממטר אבל זה עדיין מכשיר מיושן ואוטוטו אפל יהיו בדיוק כמו נוקיה
לאאאאאאא בסוף יביאו מישהו חדש שישנה את האייפון הבא!!!!