לעיתים נדמה שהחלוקה למחנות בין משתמשי אפל לבין משתמשי האנדרואיד חזקה יותר מכל ויכוח אידאולוגי אחר. מחקר ישראלי חדש שתוצאותיו רואות אור בימים אלה בוחן הבדלים נוספים בין המחנות: על פי המחקר בעלי אייפון משתמשים יותר במשחקים שבאייפון והם גם יחזרו וישחקו באותו המשחק יותר פעמים בהשוואה למשתמשי האנדרואיד. אז אם במפגש החברתי הקרוב כולם יהיו שקועים בסמארטפונים שלהם, תדעו שהאייפוניסטים משחקים והאנדרואידים כנראה מחפשים חברים חדשים בפייסבוק…
על פי המחקר, אותו ערכה חברת AppsFlayer הישראלית, בעלי אייפון משתמשים באפליקציות המשחקים שבמכשירם 35 אחוזים יותר מבעלי אנדרואיד. ולא, הם לא מחליפים משחקים כמו גרביים אלא מביעים נאמנות חזקה יותר למשחקים: ישנו סיכוי גבוה יותר ב-27% שבעלי אייפון ימשיכו לשחק באותו המשחק לאורך זמן.
המחקר מבוסס על נתונים שנאספו ברבעון השלישי של שנת 2015 ומקורם בכ-300 מיליון הורדות של כמה אלפי אפליקציות משחקים שהחברה מודדת. “הסתכלנו על כמה Sessions בממוצע היו בימים הראשון, השביעי והשלושים. אז חילקנו בממוצע של מספר המשתמשים הפעילים ביום הנתון”, מספר רן אברהמי, סמנכ”ל השיווק של החברה, כיצד הם הגיעו לממצאי השימושיות היומיומית. בנוסף, הסביר אברהמי שאת מבחני הנאמנות למשחקים ביצעו באמצעות חישוב אחוזי הפתיחה מתוך אחוזי ההורדה לאורך זמן והענקת ‘ציון לויאליות’ גבוה יותר ככל שעוברים הימים.
בעלי אייפון צעירים ומבוססים יותר
אז מה גורם למשתמשי אייפון לשחק יותר במכשיר שלהם בהשוואה למשתמשי אנדרואיד? “לבעלי אייפון מאפיינים דמוגרפיים שונים: הם, בממוצע, יותר צעירים ויותר מבוססים. בכל זאת, אייפון הרבה יותר יקר ממכשיר האנדרואיד הממוצע”, מסבירים לנו בחברת AppsFlayer. “האייפון הוא גם מכשיר יותר איכותי מהאנדרואיד הממוצע ולכן חווית המשתמש – הסאונד, הרזולוציה והביצועים יותר טובים וזה מאוד משמעותי בעיקר במשחקים”.
יוסי כהן (27) החזיק בעבר באייפון 4, חצה את הקווים לעבר מספר מכשירי אנדרואיד ולאחרונה רכש אייפון 6S. יוסי מקבל בהבנה את ממצאי המחקר וטוען שחווית השימוש באייפון פשוט גורמת לו לשחק יותר במכשיר: “אני חוזר לאייפון אחרי כמה שנים באנדרואיד. ולא שבאנדרואיד היו לי מכשירי ביניים, אבל פשוט אין תחרות לחווית השימוש שאני מקבל באייפון”.
מחקר נוסף שנערך בארצות הברית ושניתח מעל 300 מיליון תגובות של כ-27 מיליון גולשים מצא שבעלי אייפון מעידים שהם מכורים יותר למכשיר שלהם בהשוואה לבעלי אנדרואיד (67% אל מול 39%, בהתאמה). אותו מחקר בחן גם את המאפיינים של בעלי האייפון ומצא כי הם משכילים יותר, אמידים יותר ויש להם ייצוג גבוה יותר בעבודות מקצועיות וניהוליות. כמו כן, איכות האפליקציות שבאייפון טובה יותר ומושפעת מההומוגניות של מערכת ההפעלה – נתון בהחלט יכול להסביר את הסיבה שאייפוניסיטים משחקים יותר במכשיר.
הצרכנים ממשיכים לשחק, המפרסמים מתייעלים
אז מה עושים עם ממצאי המחקרים הללו? תלוי את מי שואלים. הצרכן הפשוט נהנה אולי מחווית השימוש אך מבין כי התמכרות או שימוש מעבר לזמן הסביר אלו תופעות שעלולות להזיק לו או לסובבים אותו.
מי שיפיק את הערך הרב ביותר מהמידע הזה הם המפרסמים ובעלי האפליקציות שעבורם כל תנועה במובייל חשובה. שוק המובייל הוא אחד השווקים החמים בעולם הפרסום ורק לאחרונה שמענו על כך שמפתחת קנדי קראש נרכשה תמורת 5.9 מיליארד דולרים. כך שכולם מבינים שקנדי קראש הוא לא סתם משחק, אלא יש בו המון פוטנציאל רווח למשווקים ולמפתח האפליקציה.
ואם נחזור לממצאים של חברת AppsFlyer בנוגע לדפוסי המשחקים באייפון, אפשר להבין עד כמה הם חשובים למשווקים. החברה מאפשרת לבעלי אפליקציות למדוד עד כמה אפקטיביים הקמפיינים השיווקיים שלהם. שילוב תחום המובייל עם תחום הביג דאטה מאפשרת לחברה לספר למפרסמים מאין הגיעו המשתמשים הרווחיים ביותר לאפליקציה שלהם – האם הגיעו מחיפוש בגוגל, מודעת פרסום ברשת, דיוור ישיר למייל או מטעם חברות אחרות. לאחר גילוי המקורות מהם מגיעים המשתמשים הרווחים, יכולה החברה לעודד את המפרסם להשקיע יותר באותם ערוצי פרסום.
ומה בדבר פרטיות הצרכנים? כיצד ניתן לשמור על פרטיות ובמקביל להמשיך ולאסוף נתונים? “מבלי להיכנס יותר מדי לפרטים טכניים, היכולת לדעת שמשתמש מסוים ביצע פעולה מסוימת מתבצעת דרך מזהה אנונימי ייחודי”, מסביר רן אברהמי מ-AppsFlyer. “לכן, ישנם גם מזהים שונים. למשל IDFA של אפל ו-Advertising ID של גוגל, כולם מאפיינים אנונימיים וייחודיים כך שאנו יודעים לומר שמשתמש עם IDFA 2222224444 הקליק על מודעה ולאחר מכן הוריד את האפליקציה, פתח אותה וקנה בה. זהו החוט המקשר של המדידה. פיתחנו טכנולוגיה מתקדמת שיודעת לומר בזמן אמת באיזה מזהה כדאי להשתמש בהתאם למה שקיים כדי לבצע התאמה מדיוקת”, מוסיף אברהמי.
בקרוב מבטיחה החברה מחקר המשך המתמקד בשוק הישראלי – כך נוכל ללמוד על עצמנו קצת יותר, ועד אז המשיכו ליהנות ולשחק, רק שלא תגזימו.
פורסם לראשונה באתר נקסטר מבית מאקו