מחשבים דקים ומעוצבים בעוצמה מרבית. מולי אדן ומחשב אולטרה-בוק של אסוס (צילום: ישראל הדרי)

מולי אדן, סגן נשיא ומנכ"ל קבוצת לקוחות ה-PC באינטל (Intel), לא ממש מפחד מהצמיחה ההולכת וגדלה של שוק מחשבי הטאבלט. לא רק שהוא לא מפחד, הוא גם בטוח שבסופו של דבר גם אינטל תמצא את מקומה במכירות המעבדים המיועדים להשתלב במחשבים הללו, למרות שכמעט כולם כיום מבוססים על מעבדים שמשתמשים בטכנולוגיית המעבדים של חברת ARM. "אין לי שום דבר נגד טאבלטים, לאינטל יהיה נתח שוק מתאים גם בתחום הטאבלטים. טאבלט הוא מוצר לא רע, הוא חמוד, ואפילו אני רכשתי iPad כדי לבדוק מה זה. אבל יש לו נתח שוק משלו, והוא לא יהיה מחשב ראשי. הטאבלט הוא מוצר נהדר, אבל הוא מוצר צרכני מושלם ואני חושב שהוא יגדל יותר בשוק המפותח ולא בשוק הצומח. אני לא רואה מי מסוגל להחליף את המחשב ככלי עבודה בטאבלט. גם היום ה-PC הוא כלי המחשוב המועדף על האנשים לביצוע רוב המטלות, למעט אולי קריאת ספרים אלקטרוניים בשוק המפותח. המחשב אולי איבד מהסקס אפיל שלו, אבל עדיין לא נמצא לו תחליף" הוא אמר היום במסיבת עיתונאים בתל-אביב בה, במסגרת החופשה שלו בארץ לקראת ראש השנה, הוא הציג בפעם הראשונה בישראל את מחשבי האלטרה-בוק (Ultrabook), הקטגוריה החדשה של המחשבים הניידים שמתכוונת אינטל להשיק כבר בסוף השנה הנוכחית.

קטגוריית מחשבי האולטרה-בוק, אם לא עקבתם לאחרונה, היא קטגוריה שאמורה לשלב דקיקות עם עוצמה ועם משקל נמוך במיוחד. לא מדובר בטכנולוגיה חדשה, אלא בהגדרות שמנסה אינטל לדחוף כדי לקדם מחשבים שיזכירו יותר מחשבים כמו ה-MacBook Air של אפל (Apple) ומחשבי סדרה 9 של סמסונג (Samsung), אבל במחירים שפויים יותר, מחירים שמתאימים כיום לחלק הבינוני עד גבוה של שוק המחשוב הצרכני. אדן אף נקב במחיר של 1,000 דולרים כמחיר מייצג, או יותר נכון מחיר מסגרת, עבור המחשבים הללו שאמורים להגיע לשוק בסוף השנה הנוכחית, כשהם מבוססים על מעבדי ה-Sandy Bridge הנוכחיים, ובהמשך, במחצית הראשונה של 2012, על מעבדי ה-Ivy Bridge החדשים שיהיו מבוססים, כידוע, על ליטוגרפיה של 22 ננו-מטר.

אדן בטוח שקטגוריית האולטרה-בוק תגרום למהפכת מחשוב, ואם נתייחס לדבריו, מדובר במהפכת המחשוב השלישית שתביא אינטל לעולם המחשבים. "אם התהליך של כניסת מחשבי האולטרה-בוק לשוק יתבצע כמו שאנחנו רואים, זו תהיה מהפכה גדולה", הוא אמר היום במסיבת העיתונאים. "כשהשקנו ב-1995 את פלטפורמת הMMX, שהייתה הראשונה שבעצם התייחסה למחשב בעיקר כמכשיר צרכני, ואמרנו שאנשים יראו סרטים במחשב חשבו שנפלנו על הראש. ב-2003, כשהשקנו את פלטפורמת הסונטרינו (Centrino), ואמרנו ש-WiFi יהיה בסופו של דבר בכל מקום, אמרו שאנחנו משוגעים והיום יש כבר חדירה של 96%. יש חיבור אלחוטי בכל מקום. אני לא אקח חדר במלון שאין בו WiFi. אם אין WiFi בשדה תעופה, אני כועס. אז היום, ולמרות שאנחנו נמצאים בפנים וקשה לפעמים לראות ולצפות מבפנים מה הולך להתרחש, אנחנו בטוחים שיש כאן מהפכה נוספת".

אינטל, כך מתברר, ערכה מחקר מקיף שכלל עבודה של סוציולוגים ואנתרפולוגים כדי לבדוק מה בדיוק רוצים הצרכנים, וכיום 66% מהמכירות של המחשבים הם למגזר הצרכני למרות שלפני עשור זה היה 29% בלבד, והמחקר הזה הוביל להגדרת קטגוריית האולטרה-בוק. מהמחקר הזה עולה, לפי אינטל, ש-80% מבעלי המחשבים הניידים בכלל לא מוציאים אותם מהבית ובכל זאת הם רוצים מחשב דק. כמו כן, טען אדן, כ-50% מהנשאלים ציינו שהם מוכנים לשלם 50 דולרים יותר עבור מחשב דק במיוחד, ו-25% אמרו שהם אפילו מוכנים לשלם 150 דולרים.

אינטל גם בטוחים שהצמיחה במכירות של מחשבי ה-PC תמשיך ותעלה בשנים הקרובות. "מוכרים כיום למעלה ממיליון מחשבי PC ביום ברחבי העולם. המכירות מסתכמות בכ-350 מליון יחידות בשנה ויש גידול משמעותי ומהיר משנה לשנה. אפילו המחשבים הנייחים נמכרים בכמות של כ-100 מליון מחשבים אחרי שכבר הספידו אותם, וגם אם יש פחות צמיחה במכירות מאשר בעבר, זה עדיין שוק משמעותי וטוב מאוד, וזו נקודת ההנחה שלנו לשנים הקרובות – שיש עוד הרבה מאוד מקום לצמיחה במכירות של מחשבי PC", הוא אמר.

אחד הדברים המעניינים שקשורים למחשבי האולטרה-בוק, שכאמור מיועדים בעיקר לשוק הצרכני, הוא שילוב טכנולוגיות של אינטל שניתן היה למצוא עד היום רק במחשבים עסקיים. מדובר בתכונות אבטחה מובנות המבוססות על המעבדים והן טכנולוגית Intel Identity Protection (הגנת זהות) ו-Intel Anti-Theft (כנגד גניבות). בהסתמך על היכולות המוצעות כיום, ייהנה הדור הבא של מחשבי האולטרה-בוק, הנטבוק והמחשבים השולחניים משיתוף הפעולה בין אינטל ו- McAfee שמפתחות ביחד שירותים כנגד גניבות עבור מכשירי האולטרה-בוק. הפתרון של McAfee, אשר יהיה זמין ב-2012, ייהנה מהיתרונות של טכנולוגיות המעבד הייחודיות ויספק לצרכנים יכולות אבטחת מידע ומחשב כגון נעילת מכשיר, מחיקת מידע ומעקב מיקום.

המחשבים עצמם יוצעו בשלל עיצובים נקיים ובשלל גדלים והודות לשימוש בטכנולוגית שמכונה Rapid Start הם אמורים להתעורר כמעט מייד גם מהתרדמה העמוקה ביותר.

ומה עם ישראל? סיני ברקת, מנהל זרוע השיווק של אינטל בישראל, יוון וקפריסין התייחס לנושא העלות הממוצעת שמוכן הצרכן הישראלי לדעתו לשלם. "המחירים בשוק הישראלי הפתיעו אותי מאוד. כשמסתכלים על התחום הצרכני ואפילו הארגוני רואים ש עד לפני שנים בודדות רוב המכירות היו דווקא בתחום המעבדים הישנים והזולים, וזאת שיצא לישראל שם של מדינת מחשוב מתקדמת", הוא אמר. "אבל יש שינוי. מ-30% בהתחלה שרכשו מוצרים בתחום ה-Core הגענו כבר ל-70% ב-Core בשוק הצרכני ו-81% בשוק הארגוני, וזה מראה שהשוק הישראלי הגיע לבגרות. אנחנו חושבים שהוא יקבל בהתאם בצורה טובה את האולטרה-בוק. חשוב לנו מאוד שתהיה כניסה מהירה של האולטרה-בוק לשוק הצרכני בישראל. אנחנו נראה בהתחלה שתי חברות שיביאו מחשבי אולטרה-בוק לארץ, ואלו יהיו אייסר (Acer) ואסוס (Asus), ולא בכמויות גדולות. אנחנו נעזור להן לקדם את מכירות המחשבים האלה. אני גם יכול לספר שלמרות שהמחשבים הללו עוד לא הושקו, כבר נסגרה עסקה גדולה עם ארגון המורים על אספקת מחשבי אולטרה-בוק למורים במסגרת של מבצע שמכונה מחשב לכל מורה".

ומה לגבי המחיר, עד כמה ההפרש יהיה גדול לעומת האלף דולר שאדן דיבר עליו כמחיר רצוי וממוצע?

"באופן מסורתי המחירים בארץ יקרים יותר מאשר באירופה ואנחנו נעשה את כל המאמצים שבהתחלה לפחות המחירים יתאימו למסגרת המחיר הזה כדי לעזור בחדירה".

פורסם לראשונה באתר thspot.co.il, ביקורות חומרה, ניידים, סלולר ועוד.

 

-פרסומת-
עורך האתר, כתב וותיק בתחום המחשבים והטכנולוגיה. נמצא כאן בסביבה עוד לפני שהאינטרנט הפך למה שהוא היום. היה עורך של מגזינים רבים (כן, מאלה שהודפסו על נייר), כולל PC Plus, חי את העולם הטכנולוגי ומתעורר בדיוק בזמן כשהשליח עומד בדלת עם מוצר חדש לסקירה.