פרסום הדו"ח של חברת מחקרי השוק IDC לגבי הרבעון השני של 2018 בשוק הטלפונים החכמים הביא עמו כותרת מרעישה: במקום השני ניצבת, לראשונה, וואווי (Huawei) ולא אפל (Apple). מדובר בחותמת מצלצלת לרבעון נהדר מבחינת יצרנית הטלפונים הגדולה ביותר שיצאה מסין, וגם אם מדובר במקרה נקודתי, זה עדיין מאוד מרשים מבחינתה.

אפל אמנם הגדילה את המכירות במונחים של שנה לשנה, עם מכירות של 41.3 מליון יחידות לעומת 41 מליון יחידות ברבעון הראשון של 2017, אבל הצמיחה הייתה של 0.7% בלבד. המכירות של וואווי, לעומת זאת, קפצו בלא פחות מ-40.9% מ-38.5 מליון ל-54.2 מליון טלפונים ולנתח שוק של 15.8% לעומת 12.1% של אפל – וזאת לעומת 11% ו-11.8% לפני שנה. דרך אגב, לפי דיווח אחר המכירות של וואווי מהמותג הונור (Honor) אחראיות ל-55% מכלל מכירות הטלפונים של החברה.

והאמת שאפל צריכה להסתכל כנראה שוב למטה. בשאומי (Xiaomi) אולי קיוו למכירות יותר גדולות, אבל עדיין סיימו את הרבעון השני עם עליה משמעותית בנתח השוק מ-6.2% ל-9.3% במונחים של שנה לשנה ועם מכירות של 31.9 מליון טלפונים לעומת 21.4 ברבעון המקביל של 2017, כמות שמשקפת קפיצה מרשימה מאוד של 48.8% במכירות. גם אופו (Oppo) שבמקום החמישי צמחה אבל בשיעור מתון יותר של 5.1% ולמכירות של 29.4 מליון טלפונים עם נתח שוק של 8.6%.

איפה סמסונג (Samsung)? כמובן שעדיין בראש אבל זה היה רבעון קשה ומאכזב מבחינתה בו היא איבדה 10.4% מהמכירות לעומת שנה שעברה באותה תקופה – 71.5 מליון טלפונים חכמים לעומת 79.8 מליון ברבעון הראשון של 2017, וקיטון בנתח השוק ל-20.9% לעומת 22.9% לפני שנה.

אבל הנקודה הכי חשובה היא אולי העבודה שמדובר ברבעון השלישי ברציפות בו כלל המכירות נמוכות יותר מאשר הרבעונים המקבילים שנה לפני כן. הפעם מדובר ב-342 מליון יחידות לעומת 348.2 לפני שנה, או ירידה של 1.8% – והשאלה היא כמובן האם יש כאן כבר מגמה?