Google Pixel Launcher

גוגל (Google) החלה בהפצתו של עדכון יוצא דופן למשתמשי מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android) למשתמשים באירופה. לאחר התקנת העדכון, יוצגו בפני המשתמשים שני מסכי בחירה חדשים בעת כניסתם הבאה לחנות ה-Play Store: בראשון, יתבקשו לבחור האם להמשיך ולגלוש באינטרנט באמצעות דפדפן כרום (Chrome), או להתקין דפדפן אלטרנטיבי כדוגמת פיירפוקס (Firefox) או אופרה (Opera). במסך השני, תופיע האפשרות להחליף את החיפוש בגוגל, במנוע חיפוש אחר כדוגמת DuckDuck Go או Qwant.

גוגל, כמובן, לא מקדמת את מתחריה מטוב ליבה. מדובר בניסיון של החברה להיענות לדרישות האיחוד האירופאי, שכבר הטיל עליה קנס בסכום חסר תקדים של 5 מיליארד דולר והאשים אותה בפגיעה בתחרות – שכן לטענת האיחוד גוגל עושה שימוש במעמדה הדומיננטי בשוק מערכות ההפעלה למכשירים ניידים בכדי לקדם את מוצריה באופן שלא מותיר למתחרים כל סיכוי.

Google starts asking Android users in Europe which browser they want

אולם האם מסכי הבחירה החדשים עונים באופן מלא לטענה זו? לטענת ארגון FairSearch, המייצג באופן משפטי כמה ממתחריה של גוגל, ״הפתרון הזה לחלוטין לא אפקטיבי״. אנשי הארגון מסבירים כי העדכון איננו משנה את המצב באופן מהותי: מוצריה של גוגל נותרים ברירת המחדל של מערכת ההפעלה אנדרואיד, ומופיעים באופן קבוע בראש רשימת האפשרויות במסכי הבחירה (בעוד שסידור יתר האפשרויות נעשה באופן אקראי). בחברת Yelp, המספקת שירותי המלצות על מסעדות ומחשיבה עצמה נפגעת מרכזית מהתנהלותה המונופוליסטית לכאורה של גוגל, הגיבו במילים הבאות: ״איזו בדיחה״.