גוגל (Google), כך מתברר, עוקבת אחרי כל הרכישות של משתמשיה בשירות הדואר האלקטרוני שלה Gmail, ויוצרת רשימה מפורטת הניתנת לצפייה על ידי המשתמש. הכלי, שרוב המשתמשים בשירות וודאי אינם מודעים לקיומו, נחשף בטור שהתפרסם באתר האינטרנט של רשת החדשות CNBC, ומעורר תהיות מחודשות באשר לאמינותה של החברה ודאגתה לפרטיות לקוחותיה.

רשימת הרכישות מורכבת מכל חשבונית שמתקבלת בתיבת הדואר – כלומר מופיעה בה כל רכישה שנתקבל עליה אישור דיגיטלי, לרבות רכישות שנעשו בעולם האמיתי. טווח הרכישות המופיעות ברשימה איננו מוגבל, והיא עשויה להציג קניות שנעשו במשך שנים, כמעט מהרגע שבו שירות Gmail הופעל לראשונה. זאת ועוד, אין כל אפשרות למחוק את כל הרשימה יחד, אלא רק למחוק את פרטי כל רכישה ורכישה בנפרד, באופן ידני.

לטענת גוגל, מטרת השירות היא אך ורק להקל על המשתמש לאתר רכישות שביצע בעבר באופן פשוט ומהיר. ״זהו מאגר פרטי שרק המשתמש יכול לצפות בו״, נכתב בתגובת החברה. ״אנו לא משתמשים במידע הזה בכדי להציג פרסומות״. פרשנים טוענים כי תגובה זו היא היתממות ברורה מצד החברה. גוגל אולי לא משתמשת במידע באופן ישיר לצורך התאמת פרסומות למשתמש בודד, אך היא בהחלט יכולה להשתמש בו לצורך הבנה עמוקה יותר של התנהגות המשתמשים, זיהוי של מוצרים וחנויות מצליחים במיוחד, ועוד נתונים בעלי ערך מסחרי רב.