Google Play חנות האפליקציות של גוגל, חגגה השבוע עשור להשקתה. היא התחילה אמנם את דרכה עם השם Android Market, אך הוא שונה ב-2012 ל-Google Play ונשאר כך עד היום. לכבוד האירוע, פרסם דוני קריסטיאנו מאפ אני (App Annie) דו”ח המסכם עשור של פעילות בחנות, כולל כמה סטטיסטיקות על השימוש בה.
הנתון הראשון הוא מספר האפליקציות בחנות של גוגל: במשך השנים הועלו אליה קרוב ל-10 מיליון אפליקציות, אך הרוב המכריע הוסר מסיבות כאלו ואחרות, וכיום זמינות בה ‘רק’ 2.8 מיליון אפליקציות.
הנתון השני הוא נתח השוק: 70% מהורדות האפליקציות בעולם, לפי קריסטיאנו, מתבצעות מהחנות של גוגל, לעומת 30% מ-App Store של אפל (Apple). זה אמנם נראה כמו הבדל עצום, אך הוא קטן כאשר נזכרים שבאופן רשמי מכשירי אנדרואיד מהווים כמעט 90% מהמכשירים הנמכרים בעולם בכל שנה. בנוסף לפי נתוניNetMarketShare, StatCounter ואף גוגל ואפל עצמן, בפועל בין 66% ל-75% מהמכשירים הפעילים בעולם הם מכשירי אנדרואיד עם חיבור לשירותי גוגל.
הנתון המעניין השלישי הוא כסף: כמה כסף מרוויחים מפתחי האפליקציות שמעלים אפליקציות חנות של גוגל? התשובה, ואולי כידוע, היא “הרבה פחות ממפתחי אפליקציות בחנות של אפל”: רק 34% מהכסף שמשולם ליוצרי אפליקציות מגיע ממשתמשי אנדרואיד, לעומת 66% ממשתמשי iOS.
למרבה הפלא, המדינה בה מוציאים המשתמשים הכי הרבה כסף על אפליקציות אנדרואיד היא יפן, שהאוכלוסייה שלה קטנה ביותר ממחצית מזו של ארצות הברית, וב-90% מאלו של סין והודו. תושבי המדינה הוציאו בעשור האחרון 25.1 מיליארד דולר על אפליקציות מהחנות של גוגל. ארצות הברית במקום השני עם הוצאה של 19.3 מיליארד דולר, ובמקום השלישי קוריאה, ש-51 מיליון אזרחיה הוציאו 11.2 מיליארד דולר.
מבחינת כמות ההורדות, המדינות בהן האזרחים הורידו הכי הרבה אפליקציות היו הודו עם 36.9 מיליארד, ארצות הברית עם 35.1 מיליארד, ובמקום השלישי וברזיל (25.2 מיליארד), כאשר סין לא נכנסה כלל לעשירייה הראשונה, ולא מפתיע לאור העובדה שרוב היצרניות שולחות לשוק שם מכשירים שכברירת מחדל אינם מחוברים ל-Google Paly.
משחקים משחקים אותה בגדול
באופן לא מפתיע, רוב הכסף מוצא על משחקים. נכון ל-2017, היוו המשחקים 41% מההורדות בחנות, אך רשמו יתר מ-88% מההוצאות הכספיות של המשתמשים. רבות מההכנסות האלו מגיעות מרכישות בתוך אפליקציות, כאשר רבים מתלוננים על כך שילדים ונוער יכולים לבצע את הרכישות הללו בלי שההורה המשלם יוכל לאשר או לדחות את העסקאות. גוגל ביצעה בשנים האחרונות שינויים רבים שנועדו לפתור את הבעיה, אך היא טרם נפתרה לחלוטין.
קריסטיאנו ציין כי משתמשי אנדרואיד נוטים להוריד עשרות אפליקציות למכשיריהם – במדינות מסוימות המספר עבר את ה-100 – אך משתמשים בממוצע בקושי במחציתן מדי חודש.
המשחקים המורדים ביותר הם Subway Surfers, Candy Crush Saga, My Talking Tom, Pou ו-Temple Run 2, בעוד המשחקים המכניסים ביותר הם Puzzle & Dragons, Monster Strike, Clash of Clans, Candy Crush Saga ו-Fate/Gran Order.
ברשימת האפליקציות המורדות ביותר שולטת פייסבוק (Facebook) ללא עוררין בארבעת המקומות הראשונים: האפליקציה הראשית Facebook, אפליקציית השיחות המיידיות WhatsApp, ומייד אחריה Messenger. במקוןם הרביעי נמצאת Instagram. למקום החמישי השתרבבה CleanMaster, כאשר האפליקציות המכניסות ביותר הן ברובן שירותים בתשלום חודשי, כמו Netflix ו-Pandora, אם כי לרשימה נכנסו גם מספר אפליקציות תקשורת שמציעות תשלומים דרך הודעות.
למה מזינים פרטי אשראי מלכתחילה בטלפון של ילדים? אפשר פשוט להימנע מזה כך שגם אם הילד ירצה לרכוש משהו בתשלום הוא לא יוכל.