השבוע הכריזה חברת גוגל הוספת יכולת חדשה למנוע החיפוש, אשר משנה את האופן שבו מוצגות התוצאות לשאילתות חיפוש. היכולת החדשה, שנקראת Google Instant, מאפשרת למשתמש לצפות בדף תוצאות חיפוש, המשתנה באופן דינאמי תוך כדי הקלדת שאילתת החיפוש בהתאם למחרוזת המופיעה בתיבת החיפוש בכל רגע נתון. היכולת החדשה של מנוע החיפוש של גוגל היא בעלת משמעות רבה והיא אף עלולה לשנות את הדרך והתפיסה שבה אנו, המשתמשים, מחפשים מידע ברשת.

Google Instant, חיפוש בין רגע

גוגל אינסטנט: רק להוסיף מושג לחיפוש

מעבר לקיצור זמני החיפוש והצגת התוצאות, השירות החדש מתיימר לשנות את תפיסת החיפוש ככלי עבודה גם עבור המשתמשים הכבדים יותר. לפני השקת השירות, משתמשים שהקלידו שאליתת חיפוש היו מקבלים עמוד חיפוש לאחר לחיצה על כפתור החיפוש ולאחר מכן מעיינים בתוצאות. באמצעות השימוש ב-Google Instant, כל אחד מהמשתמשים יחשף לתוצאות חיפוש לאחר כל הקלדה של תו בשאילתה. לפיכך, יווצר מצב שבו המשך השאילתה  עלול להיות מושפע מתוצאות החיפוש הראשוניות אותן תקלוט עינו של המשתמש.

נוסף על כך, היכולות החדשות ישפיעו גם על צורת קבלת המשוב והסטטיסטיקות שניתן לאסוף על אופי החיפוש של המשתמשים. אם בעבר התרכזה גוגל באיסוף נתונים על מספרי לחיצות עבור כל תוצאה בחיפוש, כיום ניתן לאסוף נתונים מדויקים יותר על זמני חיפוש. הדבר נובע מכך שבעבר כל שינוי, או תוספת לחיפוש קיים היה יוצר בעצם חיפוש חדש, בעוד עם Google Instant, כל שינוי או מיקוד של תוצאות חיפוש (שינוי של מחרוזת החיפוש) הינו המשך של חיפוש קודם.

יחד עם זאת, השינוי המשמעותי ביותר יהיה כפי הנראה בחוויית החיפוש של המשתמשים. אם בעבר היינו צריכים להקליד "מילים שלמות" בשביל לקבל תוצאות (בהנחה שהן לא הופיעו בין אפשרויות ההשלמה של מנוע החיפוש), היום ניתן להקליד רק חלקי מילים ותוצאות חיפוש רלוונטיות יוצגו לנו באופן כמעט מיידי, מבלי ללחוץ על "חפש" פעם אחת. תוסיפו לכך את העובדה ש"יותר משתלם" מבחינת נוחות וזמן, להקליד מילה נוספת במנוע החיפוש מאשר לדפדף בין עמודים ותקבלו חוויית חיפוש חדשה לחלוטין.

וידאו: כך נראה חיפוש עם Google Instant Search

מוות ל-SEO?

אחד הדברים עליהם עומלת גוגל באופן שוטף הינו אספקת תוצאות רלוונטיות כמה שיותר למשתמשי הקצה, בעוד ה-SEO היה אחד מהגורמים שהפריעו למערכת האופטימזציה לעבוד באופן תקין. באמצעות השימוש ב-Google Instant, נושא האופטימזציה של תוצאות החיפוש יהפוך לפחות רלוונטי (לפחות בצורתו הנוכחית) מאחר ומשתמשים יקבלו תוצאות שונות עבור כל חלק ממחרוזת החיפוש, מה שיכול להשפיע משמעותית על שאילתת החיפוש הסופית שלהם. כתוצאה מכך, דירוג גבוה בתוצאות חיפוש יקבל עם הזמן משמעות חדשה, שכן האתרים הרלוונטיים ביותר יופיעו במהלך הקלדת השאילתה, מבלי שהמשתמש יסיים את מחרוזת החיפוש שאותה ניסה אתר כזה או אחר לקדם כמילת מפתח. בפוסט הרשמי שנכתב בבלוג החברה, הסבירה מריסה מאייר, סמנכ"לית חיפוש וממשק משתמש בגוגל, על היכולות החדשות של Google Instant. במסגרת הפוסט, הודיעה מאייר כי גוגל תתייחס בחומרה רבה לאתרים אשר ינסו לבצע תרגילי SEO דוגמת ניסיון לסמן את הקידומת (האותיות המופיעות בתחילת המילה) של מילות המפתח כמילות מפתח בפני עצמן.

גם שוק הפרסום יושפע

השפעה נוספת שיש ל-Google Instant היא על נושא המפרסמים והפרסומות. אחד הנתונים הבסיסים ביותר לכל קמפיין שיווק באינטרנט הינה כמות המשתמשים הנחשפים הפרסומת שלך. ברגע שפרסומות ישתנו מבין הקלדה להקלדה, הנתון הזה יאבד מערכו מאחר ולא יהיה ברור האם המשתמש בכלל הספיק לשים לבל מודעה והאם הוא נחשף אליה. התשובה של גוגל לבעייה החדשה שנוצרה היא לשנות את הדרך שבה נמדדת חשיפה כך שרק עם משתמש באמת לחץ על כפתור ה-Search וקיבל עמוד תוצאות חדש או שהמשתמש צפה בעמוד תוצאות מסוים במשך למעלה מ-3 שניות, רק אז נחשת הצפייה שלו בפרסומת כחשיפה בסטטיסטיקת הצפיות של המודעה.

בקרוב בישראל

נכון לכתיבת שורות אלה, השירות החדש עדיין אינו זמין למשתמשים בישראל. כרגע זמין השירות למשתמשים בארצות הברית, בריטניה, איטליה, גרמניה, צרפת וספרד. כמו כן, השימוש ב-Google Instant מוגבל לדפדפנים Firefox מגרסה 3 ומעלה, Chrome מגרסה 5 ומעלה, סאפארי מגרסה 5 ומעלה ואינטרנט אקספלורר 8 בלבד. כמו כן, השימוש בתכונה החדשה זמין כרגע ב-Google.com בלבד, כך משתמשים המבצעים חיפושים באמצעות דומיינים אחרים של גוגל יצטרכו לבצע Login לחשבון שלהם בגוגל על-מנת להנות מהיכולת החדשה.

במידה ותרצו לכבות את השירות החדש, תוכלו לעשות זאת ישירות בכל עמוד חיפוש באמצעות הלינק ליד תיבת החיפוש או באמצעות גישה לעמוד הגדרות החיפוש, שם תוכלו למצוא את האפשרות לכבות לחלוטין את Google Instant. לפי ההערכה שלנו, התוספת החדשה למנוע החיפוש הולכת להיות Game Changer משמעותי בעולם החיפוש. כל שנשאר לעשות עכשיו הוא לחכות לראות איך יגיבו החברות המתחרות ויותר מזה, המשתמשים.

וידאו: יונתן אפרת, מנהל המוצר של Google Instant מסביר על הפיתוח החדש

פורסם במקור באתר Newsgeek.co.il

-פרסומת-
אתר TGspot.co.il, המתמקד בסיקור עולם המחשבים, המובייל והגאדג'טים מביא את החדשות האחרונות בתחום בזמן התרחשותם. האתר נוסד בשנת 2007 ומאז נחשב למקור החדשות הגדול והעצמאי ברשת הישראלית ומבין המובילים בתחום.