כיממה לאחר השקתה הרשמית של INBOX, אפליקציית הדוא”ל החדשה של גוגל, שמחתי לקבל הזדמנות להתנסות במה שאמור להיות הדור הבא של תיבות הדוא”ל, לפחות ע”פ גוגל. ואם לוקחים בחשבון שמדובר באותם החבר’ה שפיתחו את Gmail, אז כדאי לקחת אותם ברצינות ולראות מה יש להם להציע.
הדור הבא של תיבות הדואר
אני לא יודע מה איתכם, אבל תיבת הדוא”ל שלי עברה שינוי דרמטי בייעוד שלה בשנים האחרונות: זה התחיל ככלי תקשורת עם העולם סביבי ומהר מאוד התרחב באופן משמעותי לפלטפורמה שעושה הרבה (הרבה) יותר – מסייעת בניהול משימות, מרכזת מידע בשיטת ההרשמה לאתרים ובלוגים שמעניינים אותי, מזכירה לנו דברים שבכל צורה אחרת הייתי מזמן שוכח אותם ולא פחות חשוב – המקום שבו אני מתייק ושומר מסמכים/אישורים ושאר הדברים האישיים.
המציאות הזו הולכת ומתחזקת עם ההימצאות של תיבת הדוא”ל בסמארטפון שלנו שמצד אחד מחזקת את הערך שכולנו מפיקים ממנה, ומצד שני העמיקה באופן משמעותי את התלות שלנו בהיקף המידע והשימושים שכולנו עושים בה (וזה עוד מבלי לדבר על משתמשים שתיבת ה- Gmail שלהם מרכזת מספר כתובות מייל, פרטי ועסקי כאחד).
לכן בעיני זה ממש לא מפתיע שתיבת הדוא”ל שלי הפכה בשנים האחרונות למשהו שאני יותר ויותר מרגיש שאני עובד בשבילה מאשר שהיא תעבוד בשבילי ותסייע לי לנהל את חיי. לשמחתי אני לא לבד בתחושה הזו, ושיש אנשים בגוגל ששותפים בדעה שהעולם שמשתנה וקצב וסגנון החיים שמשתנים איתו מצריכים שינוי רדיקלי בחוויית המשתמש של תיבת הדוא”ל שלנו, במיוחד לאור העובדה שהיא מהווה כלי משמעותי, יום יומי והוליסטי בחיינו.
תיבת הדואר שתעבוד בשבילכם
נתחיל בלוגיסטיקה: INBOX היא אפליקציה שזמינה נכון לעכשיו כאתר אינטרנט וכאפליקציית מובייל ל-iOS ואנדרואיד. הבעיה היא שהגישה אליה היא בהזמנה אישית בלבד. משתמשי Gmail יכולים לפנות לגוגל ולבקש הזמנה בכתובת הזו: inbox@google.com (החדשות הרעות הן שלא קיימת אינדיקציה לגבי זמן ההמתנה, זאת להבדיל מאפליקציות אחרות שהושקו בשנים האחרונות שגם הן הושקו במודל ראשוני של הזמנה אישית וכחלק מה- BUZZ כללו Count Down).
אחרי שהתקנתי את האפליקציה ב- iPhone שלי, תהליך ההתחברות היה מהיר במיוחד. מיד אחרי מסכי ההסבר הוצג חשבון הגוגל הקיים וכל שנותר היה לאשר החשבון באפליקציה ו- אני בפנים. מבחינת חווית השימוש הראשונית: זה ממש לא Gmail. אמנם זהו מוצר דוא”ל שיצא מאותו בית היוצר, אך ברור מהדקה הראשונה שמדובר בתיבת דוא”ל שנועדה לייצר חוויה שונה לחלוטין – להציג בפני המשתמש את מה שחשוב ורלוונטי באמת. אפרט בהמשך את רשימת הפיצ’רים (כי ניכר ש- INBOX כוללת לא מעט כאלו שסיבר שעוד ישתנו/יתרחבו ויתעדכנו בהמשך), אבל כן אתעכב על מספר פיצ’רים חשובים שסביבם מתעצבת בעיני חווית המשתמש באפליקציה, כשחשוב לזכור את ערכי הרלוונטיות, היעילות וההתאמה האישית שעולות מהמצב הקיים בתיבות הדואר הקיימות:
תפיסת ה- Bundles
Gmail כיום תומך בניהול קטגוריות של מיילים, מה שמאפשר לנו לתייק מיילים לפי נושאים ובכך לסייע במידת מה בניהול המידע בתיבה. INBOX לוקחת את הקונספט הזה מספר צעדים קדימה, ולמעשה מאפשרת לבצע פעולות ישירות על מקבץ של מיילים בעלי מכנה משותף (Bundles, באנדלים). ברגע ש- INBOX מזהה מכנה משותף כלשהו בהודעות היא מקבצת אותן ומציגה אותן ב- FEED כחבילת הודעות עליה נוכל לבצע פעולות בהתאם (לפתוח, למחוק או לתייק).
במקביל לפעולת הקיבוץ האוטומטי, INBOX מאפשרת לנו לנהל לפי טעמנו את ה- Bundles, ולמעשה לייצר לנו מקבצים אישיים שבהמשך אליהם ישתייכו אוטומטית מיילים העונים על אותו מאפיין משותף. כך למשל נוכל לנהל Bundle של מיילים בעלי תוכן פיננסי, מיילים שיווקיים, מיילים מהעבודה ועוד. האפליקציה תלמד את דפוס השימוש והקטלוג שלנו ולהבא תדע לשייך מיילים עתידיים בהתאם לשימוש הפרסונאלי שלנו.
תיבת הדוא”ל כמערכת ניהול משימות
כפי שציינתי בתחילת הכתבה, תיבת הדוא”ל שלנו משמשת אותנו גם ככלי לניהול משימות. כמויות אדירות של מיילים כוללים מידע בעל חשיבות משתנה, מה שהופך לאתגר ניהולי משמעותי שכן בתיבות “רגילות” ההודעות מוצגות בשיטת ה- FIFO (נכנס ראשון, יוצא ראשון). המשמעות היא שקיימת אפשרות שהודעות שהן כן בעלות חשיבות גדולה יותר עבורנו “ייקברו” תחת הודעות אחרות והרבה פחות משמעותיות עבורנו. INBOX מציגה פיתרון לצורך הזה בדיוק וכוללת מספר כלים המאפשרים לנהל משימות: הראשון הוא “Reminders”, פיצ’ר שמאפשר לייצר במהירות ובקלות תזכורות לכל משימה שתרצו (להשקות עציצים, להתקשר להורים…). כל התזכורות הללו זמינות בטאב ייעודי בתפריט הראשי באפליקציה.
Snooze – מעקב למיילים
פיצ’ר נוסף (שמתחבר ל- Reminders) הוא ה- “Snooze”: המאפשר לקבוע הצגה של המייל ו/או התזכורת במועד ובמקום (כן, קראתם נכון) שתקבעו. ז”א, שאם קיבלתם מייל כלשהו ואין לכם כרגע פנאי לקרוא אותו אבל מצד שני הוא חשוב מספיק כדי שלא יימחק או יבלע ברשימה ארוכה של מיילים, תוכלו לעשות Swipe ימינה ולקבוע בדיוק את המועד והמקום שבהם המייל יקפוץ לכם. מה שבאמת מעניין וחדשני היא האפשרות לשייך Snooze לפי מיקום, מה שאומר שהעיתוי להופעה החוזרת של מייל ו/או תזכורת יכול להיות המיקום הפיזי שלכם. בכל מקרה, ברגע שמייל ו/או תזכורת הושלמה או שכבר לא רלוונטית, Swipe שמאלה יעביר את הפריט לתיקייה ייעודית של “Done”, שכמובן שומרת את המידע לשימוש עתידי.
פיצ’ר מגניב נוסף הוא הוויזואליזציה של המידע בתיבה: המפתחים של INBOX השקיעו מחשבה רבה בחוויית המשתמש גם בהיבט של אופן הצגת המידע (שוב, תחת אותה מעטפת של חיסכון בזמן, הצגת מידע רלוונטי בקדמתו והצנעת מידע פחות רלוונטי). לדוגמה, אם להודעת המייל מצורף סרטון, קובץ PDF או תמונה, התוכן הזה יוצג ישירות בתצוגה המקדימה של ההודעה, מה שמסייע מאוד בתעדוף המיילים וכמובן גם בגישה הישירה למידע המשמעותי באמת.
פיצ’רים נוספים ב-INBOX
1. ניתן “לדחוף” לסוף רשימת המיילים תוכן שהוא פחות רלוונטי או דחוף, ובמקביל לקדם ולהציף בחלק העליון הודעות חשובות.
2. כפתור אדום ובולט הממוקם בפינה הימנית תחתונה של המסך הראשי מציג את אנשי הקשר איתם קיימת אינטראקציה רחבה יותר כמו גם כפתור יצירת המייל/תזכורת חדשים.
3. המיילים מסודרים לפי ימים, עם כותרת/מחיצה המפרידה בין הימים וכוללת כפתור המאפשר להגדיר במכה אחת את כל ההודעות של אותו היום כנקראו/טופלו.
לסיכום
אין ספק שהחבר’ה בגוגל השקיעו מחשבה רבה בכל אותן נקודות כואבות בשימוש הנוכחי שלנו בתיבת הדוא”ל. INBOX מסמלת לדעתי אבולוציה משמעותית ואפילו קריטית בתפיסה ובעצם השימוש של כולנו בתיבת הדוא”ל שהפכה לכ”כ משמעותית בחיינו. ניכר שהצורך בהתאמה אישית, מיקוד ורלוונטיות הם הערכים המנחים את חווית המשתמש, ואי אפשר שלא להתרשם ממגוון הפיצ’רים שתומכים בערכים אלו, וכפי שכבר הסקנו, סביר מאוד שנראה בעתיד הרחבה של הכלים הללו בהתאם לדרישות משתמשים וכמובן המשך האבולוציה של המוצר. אותי בכל אופן מאוד יעניין לראות את ההתפתחות הזו.
למרות הקיום של אפליקציית “MailBox” שגם היא תומכת בפעולת ההחלקה ימינה ברמת המייל הבודד כדי לקטלג אותו, ללא ספק INBOX היא הדור הבא של תיבות הדוא”ל. לוקח קצת זמן להתרגל אליה, תגובה טבעית לחלוטין לאור העובדה שהיא פשוט עובדת אחרת ממה שאנחנו רגילים אליה היום, אבל ללא ספק שמספיקה התנסות קצרה כדי להכיר ולהעריך את הערך הרב שהיא מייצרת למשתמשים. מאוד מסקרן אותי לראות את הצעדים הבאים, וכמובן שההתייחסות ל- INBOX תושפע באופן רחב יותר ברגע שהיא תהיה זמינה לכולם.
אני בכל אופן מתכוון להמשיך ולעבוד עם INBOX, להשקיע בלימוד היכולות שלה ובמקביל לאפשר לאפליקציה ללמוד אותי ובכך להידמות ל- Google Now וליזום צעדי ניהול התיבה שלי. בקרוב בתיבת המייל שלכם.
כתב: עומר מילויצקי ופורסם לראשונה ב-redefine
https://www.tusfiles.net/62qkm1tk99p7
סיקור מצויין,
נרשמתי הבוקר לרשימת ההמתנה,
מקווה שאקבל גישה לאפליקציה במהירות.
נשמע מעניין !
חבר’ה, הזמנות בקשו כאן… לא סתם סתם :-)
תודה על הסקירה, נשמע מעניין.
לא בעיה לקבל הזמנה מגוגל, הלכתי לפי הסרטון למטה, קבלתי אחרי כמה ימים :