מאז הופעתם של הסמרטפונים והטאבלטים, האפליקציות הפכו לחלק מחיינו. למעשה, לא עובר יום מבלי שלא נשתמש באפליקציה כלשהי, בין אם זו אפליקציית תקשורת המאפשרת לנו ליצור קשר עם הסובבים ובין אם מדובר באפליקציית מזג אוויר שאומרת לנו אם מחר ירד גשם או יהיה שרב חזק. הנושא של פיתוח אפליקציות הוא אחד הנושאים הבולטים והנפוצים היום. אולי גם לכם יש רעיון לאפליקציה שתשנה את המציאות הקיימת. אבל לפני הכול, אתם צריכים לעבור כברת דרך מהרעיון לאפליקציה לפיתוח ושיווק של אפליקציה מצליחה.
לבנות תוכנית עסקית לאפליקציה
פיתוח אפליקציה היא עסק לכל דבר ועניין, וזה אומר שאתם צריכים לבנות תוכנית עסקית. כאשר אתם בונים תוכנית כזו, יש צורך להתייחס לכמה נקודות חשובות:
- מדד התעבורה – חשוב לאמוד/לחזות את נתוני התעבורה של האפליקציה, כלומר מספר המשתמשים שלה לחודש. מומלץ לשלב נתון זה עם נתון מספר הביקורים באתר. כמו כן, כדאי לאמוד את הזמן שבו הגולשים משתמשים באפליקציה ותדירות השימוש לאורך כל החודש.
- יחסי המרה – ההמרה היא הפעולה שמבצעים הגולשים דוגמת השארת פרטים דרך האפליקציה, רכישת מוצר, הרשמה כמנוי וכדומה. מספר ההמרות נמדד בדרך כלל כמספר שאותו מחלקים למספר הביקורים יחסית לתקופת זמן נתונה.
- כמה עולה לגייס לקוח – על מנת לגרום ללקוחות להוריד את האפליקציה, יש צורך בשיווק ופרסום. חשוב לחשב את העלויות האלה, בייחוד בתחילת הדרך.
- אחוזי הנטישה – לכל שירות יש אחוזי נטישה, וכך גם לאפליקציות. חשוב לשים לב לנתון זה על מנת לגלות מה גורם ללקוחות לנטוש, ואילו דברים ניתן לשפר. האם האפליקציה אטית מדיי, האם היא לא נגישה למשתמש ועוד.
- תרומתו של הלקוח – כאן מנסים לענות על השאלה כמה לקוח אחד הצליח להכניס לחברה המפתחת את האפליקציה. האם מדובר בלקוח חד פעמי ששילם תמורת שירות ולאחר מכן הקשר עמו אבד? האם מדובר בלקוח שרכש מנוי ונשאר מנוי במשך שנה? אם כן, מהו הרווח שהכניס במשך 12 החודשים?
- קצב שריפת המזומנים – כלומר, כמה זמן משתלם להחזיק מיזם מסוים, אפליקציה במקרה זה, עד שהמיזם יהפוך לרווחי. מדידת קצב המזומנים כוללת בין השאר הוצאות שיווק, משכורות של עובדים וכדומה.
- Runway – נתון זה מתייחס לקצב שריפת המזומנים ומטרתו להעריך את מספק החודשים שלהם יספיקו המזומנים בחברה כדי להמשיך ולקיים את המיזם.
- סך ההכנסות – אחד הפרמטרים החשובים ביותר. והכוונה היא להכנסות בכל דרך אפשרית: מכירות, עסקאות, מנויים, השקעות ועוד.
לבנות מצגת
אם יש דבר חשוב שאתם צריכים לעשות בעת פיתוח אפליקציה הוא לגייס משקיעים. הם אלה שיתנו לכם את הבסיס הכלכלי להמשיך. אך אינכם יכולים לגייס משקיעים מבלי שתציגו תוכנית מסודרת, או במילים אחרות: מצגת למשקיע. מצגת זאת תציג את הרעיון שלכם לצד נקודות חשובות נוספות. כדי שהמצגת תהיה משכנעת, היא צריכה לכלול כמה מאפיינים.
ראשית, אתם הולכים לספר סיפור על האפליקציה שלכם. תארו את העולם ללא האפליקציה ומדוע לא קל להסתדר בלעדיה. אם אפשר, הציגו נתונים סטטיסטיים לבעיה. המשקיעים צריכים לראות נתונים מוחשיים כדי שיידעו במה הם משקיעים הלכה למעשה.
שנית, לאחר שהצגתם את הבעיה, הציגו את הפתרון שלכם. זה המקום לפרט לפרטי פרטים על פעולת האפליקציה שלכם: איך היא עובדת? מיהו קהל העיד שלכם? איך היא תורמת לסביבה? מדוע המשתמשים יעדיפו להוריד את האפליקציה שלכם ולא של המתחרים שלכם? אם אפשר, הכינו מראש סרטון תדמיתי. אמת, אמנם מדובר בהשקעה כלכלית נוספת, אך היא משתלמת בסופו של דבר. בניגוד להרצאות ארוכות ומלל רב שעשויים רק לסבך את המשקיעים, הסרטון מראה בבירור את הפתרון לבעיה. הוא פונה יותר ליכולת הוויזואלית הטמונה בכל אחד מאתנו (וגם במשקיעים, מן הסתם) ומראה בבירור כיצד העולם יכול להפוך למקום טוב יותר, אם הוא יתחיל להשתמש באפליקציה שלכם כבר ביום שלמחרת.
שלישית, הביאו את הערך המוסף של האפליקציה, כלומר היתרונות שלה. זה הזמן להדגיש ולציין את היתרונות הבולטים ומדוע הם טובים יותר משאר הפתרונות הקיימים היום.
רביעית, המשקיעים מעוניינים לדעת בסופו של דבר אם ההשקעה הכלכלית משתלמת להם. לכן, כדאי לבוא עם מודול עסקי ברור ומאורגן. עליכם לבוא עם תוכנית ברורה לגבי גיוס הכספים שאתם עומדים לבצע ומה אתם הולכים לעשות עם הכספים האלה. זכרו שכאשר מדובר באפליקציות, לא תמיד ברור כיצד הן יכולות להפוך לרווחיות, ולכן חשוב להציג תוכנית ברורה. המשקיעים אוהבים להשקיע את כספם במיזמים חזקים שיביאו להם רווחים, והם לא יבזבזו את זמנם וכספם על מיזמי סרק. על כן, חשוב להכין נתונים ברורים כבר לשנה הקרובה.
חמישית, עודדו את המשקיעים לפעולה והסבירו להם מדוע משתלם להשקיע במיזם שלכם: אתם הראשונים בשוק להציע רעיון לסטארטאפ עם טוויסט מיוחד, יש ביקוש גדול לשירות שלכם, הצלחתם להוכיח בעבר שהאפליקציה פועלת וכדומה.
ולבסוף, הגיעו לשאלת המיליון דולר: לאיזה סכום אתם זקוקים כדי להמשיך ולקדם את המיזם שלכם.
לפנות למשקיעים
אם בכוונתכם לפנות למשקיעים, עליכם למצוא מאגר משקיעים מתאים. חברה מקצועית כמו טרגו יכולה לסייע לכם להתאים את המשקיע לפי דרישותיכם ולפי נכונותו של המשקיע עצמו לעזור לחברות הסטארטאפ הצעירות.
ניהול משא ומתן עם המשקיעים הוא אמנות בפני עצמה. זכרו שאם לא תתנהלו נכונה עם המשקיעים, תוכלו לגרום לעצמכם נזק תדמיתי שעלול לפגוע בסיכויים שלכם להתקדם ולפתח את האפליקציה. על כן חשוב להבין מה רוצה המשקיע. כאשר בעל הממון נפגש עמכם, הוא בוחן אתכם לעומק. בדרך כלל המשקיעים מחפשים את היזמים הכריזמטיים והאנרגטיים בעלי ביטחון עצמי רב. עליכם להכין את עצמכם לכל שאלותיו של המשקיע ולענות בבירור וללא שהיות.
שנית, כפי שהוזכר מקודם, אי אפשר לקיים שיחה עם המשקיע ללא בניית מודול עסקי ברור. המשקיע צריך לדעת בבירור שיש לכם סיכוי טוב להצליח ושכספו לא ילך לריק. ולבסוף, המשקיע מעוניין בהצלחה מהירה, מידית כמעט. כדי להוכיח שלאפליקציה שלכם יש פוטנציאל רווחי וביקוש בשוק, חשוב להגיע לפגישה עם מחקר שוק בתחום שבו אתם עוסקים.