ארבעה חודשים מאז שחשפה את העיצוב החדש של האתר שלה, החודש החלה פייסבוק (Facebook) להזמין משתמשים לנסות את הממשק החדש. גם אנחנו קיבלנו הזמנה כזו, ומיהרנו לבדוק מה חדש בגרסה העתידית שעומדת להחליף את אתר פייסבוק הישן.
הפרט הראשון, שאותו ניתן היה לראות בבירור כבר בעת ההכרזה על העיצוב החדש, היא חלוקת האתר ללשוניות: הלשונית הראשית היא הפיד, שתופס עתה פחות שטח מרוחב העמוד – מה שגורם לכך שדרושה הרבה יותר גלילה כדי לצפות באותה כמות של תוכן. מצד שני, הלשונית הזו – ורק הזו – זוכרת היכן המשתמש נמצא, כך שמעבר לכל לשונית אחרת וחזרה לפיד לא מחזיר את העמוד לראש הפיד, אלא בדיוק למקום בו עצר הגולש לפני המעבר. נציין כי לצערנו הרב, תיוגים מוצגים בפיד החדש כמו טקסט רגיל – באותו גופן, באותו גודל ובאותו צבע, כך שאי אפשר לדעת כלל שיש בסטטוס קישור לפרופיל או עמוד אלא אם עוברים עם העכבר מעל הטקסט ובודקים זאת. הלשוניות האחרות בממשק הן התראות, Watch (לשונית הווידאו), הפרופיל האישי, השוק, קבוצות ומסנג’ר.
נתחיל דווקא מהאחרונה: לשונית המסנג’ר. כאן מוצג הממשק הוותיק שכבר מוכר לכל מי שהשתמש באתר הייעודי m.me או בתוכנה למחשב דוגמת Franz, הכוללת את הממשק המלא של שירות התקשורת הישיר של פייסבוק.
המסנג’ר כבר בפנים
הבשורה היותר משמעותית היא ממשק המסנג’ר בלשונית הפיד: אנשי הקשר כבר אינם מוצגים במסגרת עצמאית שניתן להסתיר, אלא כחלק בלתי נפרד מהטור המציג פרסומות והתרעות ימי הולדת. לחיצה על איש קשר כבר אינה מציגה לשונית עם שמו בתחתית המסך, אלא ראש צף (ChatHead) שלו – ממש כמו בטלפון – בשולי הרשימה. ההבדל הוא שבגרסת הדפדפן אי אפשר לגרור את האייקונים של אנשי הקשר ולהשליך אותם באזורים אחרים על המסך.
לשונית ההתראות מחליפה את ממשק ההתראות שהוצג עד כה על גבי הפינה העליונה של הפיד. עתה, ההתראות מעוצבות כמו מיילים, כאשר בצד אחד של המסך ניתן לראות את רשימת ההתראות ולחיצה על כל אחת מהן פותחת את התוכן הרלוונטי על שאר שטח הדפדפן. התראות חדשות מסומנות בשני אופנים: ראשית, הטקסט שלהן שחור, לעומת אפור לכאלו שכבר נפתחו, ומתחתן מופיעה נקודה כחולה.
לשונית הצפייה (Watch) נראית מעט יותר ידידותית מהגרסה הקודמת שלה, אם כי עדיין ניכר שפייסבוק לא בטוחה האם מדובר במתחרה ל-YouTube או בסתם סטטוסים טקסטואליים שמציגים גם סרטונים.
פרופיל אישי וחיפוש
לשונית הפרופיל האישי דומה יחסית לממשק הישן, אך מוצגת באופן מודרני יותר. הבדל אחד הוא הזזת תמונת הפרופיל מהפינה השמאלית-תחתונה של תמונת הקאבר למרכז המסך, כך שמי שהשתמש בתמונות פרופיל והרקע האישי שמתקשרות אחת עם השנייה יצטרך לעצב את הרקע מחדש.
שינוי נוסף הוא ממשק החיפוש: לאחר הזנת שאילתא מוצגות התוצאות באופן מעט מסודר יותר, אך הפילטרים עדיין אינם מספיקים (למשל: אפשר לסנן תוצאות לפי שנה, אך לא לפי חודש, ואי אפשר לסדר אותן לפי סדר כרונולוגי).
עובדות נוספות שכדאי לדעת הן שכרגע הממשק החדש איטי להחריד (לעתים לקח שלוש לחיצות עד שהצלחנו לפתוח התראה בלשונית ההתראות, או לעבור בין הלשוניות), ושלמרות שהשנה היא 2019 כרגע אין שום רמז לאפשרות של מצב כהה, למי שכל הלבן (והאפור הבהיר) הזה מסנוור אותו.
אני אסתפק בגלישה באתרים עצמם, פייסבוק ממש לא מדבר אלי
איך מקבלים הזמנה?
…
אוףףף רק עכשיו הם מתקנים את העיצוב המעאפן שלהם.. דכאון