קצת אחרי חודש ספטמבר מגיע המועד הקבוע בשנה בו משיקה אלקטרוניק ארטס (Electronic Arts) משחק חדש בסדרת FIFA הפופולרית. השנה הגיעה הספירה כבר ל-FIFA 19, והשאלה של רבים היא מה ההבדל מול הכותר שהושק שנה לפני כן, ולמען האמת גם אנחנו שואלים את עצמנו זאת שנה אחר שנה. אז מה השתנה ואיך הוא מצליח לשמור על הכתר בכל פעם מחדש?
יורדים למגרש
יש משהו בסדרת FIFA שגורם לפעמים לשמוח אבל לעיתים גם להתאכזב. יש תמיד הרגשה שבסופו של דבר יהיה הרבה יותר מדי דברים חדשים, אבל רוב השחקנים נאחזים בשינויים הקטנים שיכולים להפוך משחק טוב למצוין. גם EA יודעת זאת היטב וב-FIFA 19 היא מתחילה את המשחק מגבוה, מאוד גבוה.
כבר בהפעלה הראשונה, עוד לפני שהגענו לתפריט הראשי, כבר מצאנו את עצמנו על המגרש לקראת שריקת הפתיחה לאחד האירועים הכי חשובים בעולם הכדורגל, – גמר ה-Champions League. טוב לא באמת, אולי זה רק ניחוש פראי לקראת מה שיקרה העונה, אבל המשחק הגורלי אליו נחשפנו היה בין פריז סן-ז’ארמן ליובנטוס. סרטון הפתיחה מתחיל בליווי המוזיקה הרשמית של UEFA, ולאחר מכן יש סיבוב באצטדיון, תמונות מחדר ההלבשה, והכל מלווה ברעש הקהל וברקע הקריינות של המצטרפים הטריים, שדר הכדורגל הבריטי הוותיק דרייק ראה ולצדו כפרשן לי דיקסון, משחקני העבר האהובים ביותר על אוהדי ארסנל. אי אפשר לשקר: זה עובד, ויש תחושה של התרגשות שמוכרת היטב לאוהדי הכדורגל.
מהלך המשחק עצמו מעט שונה למי שמגיע לראשונה ל-FIFA 19 מ-FIFA 17 וקצת פחות עבור מי ששיחק לפני כן ב-FIFA 18. יש תחושה כי ב-FIFA 19 המשחק טבעי וזורם יותר על המגרש. העברת הכדור וחילופי המסירות מבוצעים בצורה חלקה ומהירה יותר ללא השתהות מעצבנת של השחקן, התיקולים יותר מציאותיים ואפילו אפשר לחטוף כדור ליריב גם באמצע זריקת חוץ. בכלל ב-FIFA 19 נעשה שימוש מוגבר בבינה מלאכותית (AI), וכך המערכת גורמת לשאר השחקנים לנוע נכון יותר על המגרש וליצור הזדמנויות טובות למסירה מחוץ לרחבה ובתוכה.
EA הטמיעה במשחק מספר יכולות חדשות לשליטה בכדור. העיקרית בהן זכתה לשם Active Touch. זו התכונה שמספקת בעצם את היכולת של המשחק לנוע בחופשיות רבה יותר, ומאפשרת תנועה והתנהגות נכונה יותר עם הכדור, עם נגיעות קלות מצד אחד ומצד שני עם יכולת מתקדמת לשליטה בכדור.
יש שורה ארוכה של תנועות המאפשרות לכדרר את הכדור על הראש, חזה, ברכיים ורגליים, זאת כדי לבלבל את שחקני ההגנה בדרך אל השער. יש אפילו אפשרות לבצע מהלך המכונה ‘מלכודת בהסוואה’ (Disguise Trap) בו מטעים את המגינים בתנועה של בעיטה לכאורה, וגורמים להם לרוץ למקום הלא נכון.
מצד שני כבר יותר קשה לבעוט בקלות לשער, שכן מי שרגיל ללחוץ על כפתור הבעיטה ולכוון קלות ימצא כי זה פשוט לא עובד. צריך להקפיד הרבה יותר על הכיוון העדין כמו גם בלחיצה על בכפתור. בנוסף, שחקן יריב מסוגל לחטוף את הכדור די בקלילות אם לא שמים לב.
כפי שהיה כבר ב-FIFA 18, במהלך המשחק מקבלים המלצות של המערכת להחלפת שחקנים על המגרש, וזה מתבצע בשתי לחיצות כפתור. כל כך פשוט ונוח, ומתאים למי שתמיד דוחה את החילוף רק כדי לזכות לעוד כמה רגעים של משחק.
לא חייבים מקוון
בדומה למשחקים הקודמים, FIFA 19 לא נאחז במשחקי הרשת ומאפשר שימוש נרחב למשחק במצב לא מקוון באופן עצמאי או אחד נגד השני או כמה שחקנים יחד. יש את כל המצבים המוכרים כמו גם מצב קריירה, עונה ועוד וגם אפשר להתחיל במצב הבתים ב-Champions League עם אחת הקבוצות שבמפעל.
אבל זה לא מסתיים כאן כי ב-FIFA 19 אפשר לשחק במצב המכונה House Rules. מדובר בסדרת של מצבי משחק שונים להם חוקים ייחודיים. כך מצב Survival (הישרדות) בו בכל הבקעה של שער הקבוצה המובילה צריכה לוותר על שחקן באופן אקראי. Long Range הוא מצב בו כל שער שמובקע מחוץ לרחבת ה-16 נחשב כשתי נקודות. Headers And Volleys הוא אולי המצב הקשה ביותר בו שערים נחשבים רק אם הם הובקעו בזמן שהכדור באוויר בנגיחה או במספרת. No Rules הוא אולי המצב המהנה ביותר בו פשוט אין שום חוקים ומותר לעשות הכל.
אמנם אלה לא מצבים שאפשר לשחק בהם כל הזמן, אבל זו בהחלט תוספת מרעננת למשחק הקלאסי וכיף מאוד בעת משחק משותף עם חברים. מצב הקריירה (Career Mode) נותר עדיין המצב הטוב ביותר לשחקן בודד.
הסיפור שלא נגמר
אלכס האנטר מוכר לחובבי הסדרה בשנתיים האחרונות, וגם כאן הוא מככב במצב The Journey. הפעם הסיפור סובב גם את אחותו למחצה, קים, וחברו לשעבר, דני וויליאמס.
מדובר, למי שאינו מכיר, במסע מעניין לעבר העבר בו משחקים בנעליים של שחקן מוכר באחד ממשחקי הליגה. הפעם משחקים במשחק של ליברפול נגד קובנטרי המתרחש בשנות ה-1970. המשחק מתנהל במגרש בוצי, עם כדור מיושן וסט תלבושות שלא היה מבייש את הסט של ‘מד-מן’.
הרעיון ב-FIFA 19 השתנה הרבה מפעמים קודמות. נחמד מידי פעם לשחק משהו מעט שונה, להיכנס לאמצע המשחק ולסיים אותו כמו שכתוב בספר. מצד שני זה קצת מעיק לחזור על אותה העלילה פחות או יותר והיה נחמד לראות משהו מעט שונה.
עבור משחקי רשת אפשר לבחור ב-FIFA Ultimate Team שנותר כמו שהיה בעבר, בו השחקן יכול ליצור לעצמו את ליגת החלומות, לאמן שחקן באופן פרטני ולהתחרות מול יריבים מכל העולם.
FIFA 19: האווירה עושה את כל הבדל
כפי שאמרנו בתחילה, EA התחילה את המשחק מגבוה עם משחק גורלי במיוחד. אבל משחק טוב לא מסתיים רק ביכולות טכניות או מצבים מיוחדים. הוא הוא צריך להביא את האווירה על הקווים לתוך המסך בבית, ואת זה FIFA 19 עושה פשוט מצוין.
זה מתחיל עם שאגות הקהל, סט השירים המצוין שרץ ברקע, ועד לקפיצות הצהלה כשמבקיעים גול. אבל מעבר לכך, ל-EA יש בלעדיות בכל מה שקשור לשימוש בשמות הקבוצות, השחקנים והסמלילים השונים על החולצות, מה שמשרה אווירה מהנה ומציאותית.
כריסטיאנו רונאלדו וניימאר, שני השחקנים המובילים שנבחרו להיות הפנים של FIFA 19 זוכים למפגן אהבה מרשים בכל חלקי המשחק, מה שמכניס עוד יותר לאווירה.
השורה התחתונה
FIFA 19 הוא עוד שיפור קטן אך חשוב במסורת ארוכת השנים של EA. בין אם יכולות הכדרור החדשות, החיבור הכה מענג עם Champions League או לשחק בחוקים חדשים עם House Rules. כל אלה מביאים קצת יותר ממה שאנו מכירים והופך את המשחק הטוב לעוד יותר טוב.
יש גם דברים שנסחבו מהעבר שנראה כי EA לא רוצה למצוא להם פתרון כמו מסכי השמירה המעיקים וכמובן היעדרות נבחרת ישראל או הקבוצות הישראליות מהמשחק.
FIFA 19 נבדק על קונסולת Xbox One והוא זמין בקונסולות PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Nintendo Switch ולמחשב האישי.
אחלה של משחק ,משחק הכדורגל הטוב ביותר והמהנה ביותר ששיחקתי ושיחקתי כמעט בכולם .
מומלץ בחום
הרסו את המשחקיות במשחק עשו את כל קשה והוציאו את כל החשק לשחק מתחרט שקניתי את הפיפא 19 ולא ספיידרמן פשוט הרסו כל טוב שהיה כיפי וטוב (במשחקיות) והשאירו את ככה כמובן שהגרפיקה רמת המשחק וכ’ו גבוהה מאוד אבל החסרונות עולים על היתרונות חרא משחק.
רואים שמי שסיקר את זה לא באמת “שחקן פיפא”.. אלא סתם עוד גיימר.. לא נורא
יש ניימאר נופל?
יש מסי בוכה?
יש רונאלדו מייחצן בושםנעליים?
קנינו…