אתמול בערב פייסבוק נולדה מחדש. במסגרת כנס המפתחים של הרשת החברתית הגדולה בעולם, הכריזה פייסבוק על מספר הישגים מרשימים שהשיגה בעת האחרונה, וסיפרה על השינויים הקרובים שבדרך אל הפרופיל האישי שלכם בפייסבוק.
800 מיליון לא טועים
פייסבוק חצתה לאחרונה את קו ה-800 מיליון משתמשים רשומים, הישג מרשים הממצב אותה הרחק מכל הרשתות החברתיות האחרות. הישג נוסף שחשף מארק צוקרברג אמש הוא שהשבוע, לראשונה, היו בפייסבוק 500 מיליון משתמשים ביממה. כאן כבר מדובר בהישג מכובד, שכן בעוד שמתוך ה-800 מיליון משתמשים רשומים ישנם גם כאלה שנרשמו והפסיקו להשתמש בשירות ולא מחקו את החשבון שלהם, או כאלה שכמעט ולא מתחברים אל פייסבוק. הנתון השני, לעומת זאת, מראה את המעורבות הגדולה של משתמשי פייסבוק, שהביאה 500 מיליון מאוכלוסיית כדור-הארץ (אשר נעמדת היום על כמעט 7 מיליארד) להתחבר במשך יממה אחת לפייסבוק.
טיימליין, הפרופיל החדש שלכם
את החשיפה הראשונה שלו מכנה צוקרברג בשם Timeline. ציר הזמן החדש של פייסבוק צפוי להחליף בקרוב את הקיר הרגיל שהכרתם עד היום, ויאפשר לכם לראות יותר ממה שאתם העלתם לרשת וממה שחבריכם מעלים לרשת. במסגרת השינויים, נכלל ממשק טוב הרבה יותר לתצוגת תמונות שמשהו מעלה לחשבון שלו, גישה למידע רב יותר מהעבר שלכם, בלי צורך ללחוץ על כפתור ה”more” בתחתית המסך, ועוד.
בשלב הזה, טיימליין זמינה כשירות בטא רק עבור מפתחים, ואמורה להיפתח בשלב מאוחר יותר לקהל הרחב. למרות זאת, מי שרוצה להתנסות בטיימליין כבר עתה, יכול להגיש בקשה לפייסבוק לרשום.
וידאו: הכירו את טיימליין
אפליקציות פייסבוק ו-Open Graph
במסגרת נאומו למפתחים, הציג צוקרברג את עתיד האפליקציות, לפי פייסבוק. בהתאם לחזון של הרשת החברתית, האפליקציות עומדות לעבור שינוי משמעותי. דור חדש של אפליקציות מתחיל לצאת היום לשוק, כזה שיאפשר לנו להרוויח יותר מכל אפליקציה, לקבל יותר מידע, יותר אינטראקטיביות, ועוד. בנאומו ציין צוקרברג מספר דוגמאות, כולל שיתוף פעולה עם Yahoo! News וה-WallStreet Journal, אשר הכינו כבר אפליקציות מהדור החדש להציע לקהל הרחב.
מי שצפה בנאומו של צוקרברג התקשה שלא לשים לב לניסיון של פייסבוק לייצר מושגי באזז חדשים, כגון “Frictionless Experiences” ו-“Realtime Serendipity”, ועוד. אזכורם מספר רב של פעמים נועד אולי לבדל את פייסבוק ממתחרותיה, אבל בפועל הניסיון לייצר מושגים ייחודיים עבור פייסבוק לגמרי מיותר, שכן לפייסבוק יש כבר היום יתרון משמעותי על פני כל מתחרותיה. אפילו גוגל+ אינה מתקרבת למה שפייסבוק מציעה היום, והיא בכלל לא רשת חברתית אלא שירות אימות, לפי דבריו של שמידט עצמו.
במסגרת ההדגמות של האפליקציות החדשות, חשף צוקרברג עוד כמה דברים הנוגעים למידע שהרשת תאסוף עלינו. למשל, אל כפתור הלייק יצטרפו שלל אפשרויות שונות. פייסבוק משדרגת את אוצר הפעלים שלה, ומאפשרת לכם לציין שאתם לא רק מחבבים משהו, אלא גם שצפיתם בסרט, שקראתם ספר, ועוד.
בנוסף, הרשת עומדת לאפשר לכם לשתף בזמן אמת את הידיעות החדשותיות שאתם קוראים, כך שחברים שלכם יכולים להיכנס בזמן אמת ולקרוא את אותה ידיעה שאתם קוראים. דוגמא אחרת שהודגמה על הבמה בסן פרנסיסקו היא שמיעה משותפת. אם אנחנו שומעים דרך פייסבוק מוסיקה, חברים שלנו יוכלו להצטרף ולהאזין לה גם כן. בהקשר זה ציין צוקרברג כי יש לפייסבוק מודל של תגמול האמנים על ההשמעות הללו, מודל שאמור להיות הוגן הרבה יותר מבעבר, אם כי הוא לא ציין פרטים ספציפיים.
המתעניינים בסיקור המלא של האירוע, מוזמנים לקרוא את הלייב-בלוגינג שעשינו אתמול (חמישי) בלילה, על ההכרזות מתוך כנס F8 2011 של פייסבוק.
וידאו: דור חדש של אפליקציות פייסבוק
בתגובה לחידושים הללו, עולות שתי גישות נפרדות מובהקות. מצד אחד, המהלך הזה של פייסבוק עומד להקל עלינו לשתף דברים על חברים ומכרים, ואולי גם עם כל העולם, אם נגדיר זאת כך בחשבון שלנו. השיתוף שהופך ליותר קל ובעל אפשרויות מגוונות יותר עשוי לתת פתח להתקדמות עולם האפליקציות לפייסבוק, ודרכו לעולם פיתוח האפליקציות בכלל. מעבר לכך, השיתוף החברתי עשוי באמת לקרב בין אנשים ולעזור לאנשים לשמר קשרים דרך המדיום הווירטואלי.
מנגד, כאשר מקשיבים להרצאה של צוקרברג, קשה שלא לשים לב לכמויות המידע שפייסבוק רוצה לאסוף עלינו במאגרי המידע שלה. היא רוצה לדעת אילו ידיעות חדשותיות מעניינות אותנו (אולי היא אפילו מודדת לנו זמנים, כמה זמן לוקח לנו לעבור מידיעה לידיעה), לאיזו מוסיקה אנחנו מקשיבים, מה שלל הפעילויות שאנחנו עושים, ועוד. כל האפשרויות הנגישות הללו לייצר אינטראקציה ברשת החברתית של פייסבוק מעבירות לפייסבוק מידע רב ואישי עלינו, מידע שהיום לא קיים בצורה כל כך ריכוזית ומקיפה אצל גורם אחד, אפילו לא אצל השלטון (אלא אם כן אתם חיים ב-1984). זה ידוע מזה מספר שנים שרשויות המודיעין מביעות עניין רב במידע האצור בתוך פייסבוק.
פורסם לראשונה באתר Newsgeek.co.il
זהוא עושים מה שאחרים עושים רק כי הם רצו לעשות את זה…
כולם אוכלים אותו הדבר, שומעים את אותה מוזיקה, ורצים באותו זמן…
מה עוד…
חבל רק שנושא הפרטיות שם פרוץ