אירוע המובייל של פייסבוק, שהתקיים הערב (ד’) במשרדי החברה בפאולו אלטו שבקליפורניה, היווה בסיס לאינספור ספקולציות וניחושים לרבות מכשיר סלולרי של פייסבוק, מערכת הפעלה של פייסבוק וכדומה. בניגוד לספקולציות, דרכה של פייסבוק למובייל היא דווקא באמצעות תוכנה ושימוש בנכס הגדול ביותר של החברה: חצי מיליארד משתמשים בעולם.
לא מכשיר, יישומים
המתאבן בסעודת המובייל של פייסבוק היה עדכון על יישומים מעודכנים של הרשת החברתית עבור מכשירי אייפון ואנדרואיד. ליישום האייפון הוספו התמיכה במיקומי פייסבוק, לרבות הוספת תמונה לצ’ק-אין וכן ליישום הקבוצות החדש של פייסבוק. יישום הרשת עבור אנדרואיד, שהוזנח מעט, זכה לעדכון משמעותי יותר ומיישר קו עם היכולות הקיימות והחדשות שהוספו עבור יישום פייסבוק לאייפון.
מנכ”ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ציין שנכון להיום לפייסבוק יש כ-200 מיליון משתמשים פעילים בשרותים הניידים של הרשת החברתית – יותר מכל רשת חברתית ניידת אחרת.
הכל מתנייד
החידוש המשמעותי ביותר שהוכרז באירוע היה ללא ספק הפלטפורמה החדשה שפייסבוק מציעה למפתחים (ומן הסתם למשתמשים) המורכבת משלושה חלקים עיקריים:
- פרטי כניסה אחידים (Single Sign On) – אחד היתרונות הגדולים של פייסבוק, כאמור, הוא בסיס הנתונים העצום של משתמשים, עסקים, מותגים ומקומות וכמובן כל אותם מיליוני משתמשים פעילים המבלים חלק לא מבוטל מזמנם באינטרנט דווקא בפייסבוק. יכולת Facebook Connect אפשרה עד עתה כניסה לאתרים ללא רישום באמצעות נתוני הכניסה לפייסבוק. אתרים רבים ניצלו זאת כדי להפוך את פייסבוק למנוע תגובות וכמובן לאסוף “לייקים” באתר שלהם ללא צורך בקישור לעמוד בפייסבוק.
כעת, מציעה הרשת החברתית גם API שבדומה ל-Open Graph API יאפשר למפתחי יישומים ניידים לאפשר למשתמשים כניסה באמצעות שם המשתמש והסיסמא בפייסבוק. ביישומים הניידים בהם ישתמשו מפתחים בפלטפורמה, במקום לבצע הקלדה של שם המשתמש והסיסמא לצורך כניסה, המשתמש פשוט ילחץ על הלוגו של פייסבוק וזה יבצע כניסה עם פרטי המשתמש הקיימים במכשיר הנייד. - API לכל דכפין – פייסבוק פתחה את הגישה למפתחים לבסיס נתוני המיקום שלה ליכולות חיפוש וכתיבה באמצעות API, בנוסף ליכולת הקריאה שהיתה קיימת כבר. כעת, מפתחי יישומים יוכלו לא רק לשאוב את נתוני המיקום ממיקומי פייסבוק (באישור המשתמש כמובן) אלא גם לעדכן את המיקום במיקומי פייסבוק. יכולת החיפוש תאפשר למפתחים לשלוח לבסיס הנתונים מיקום GPS, וה-API של פייסבוק יחזיר את שמות המיקומים (venues) הקרובים, שיסודרו לא רק לפי מרחקם מהמשתמש אלא גם לפי הרלוונטיות אליו.
- עסקאות מקומיות – בדומה לפורסקוור, גם פייסבוק מעוניינת לפנות לעסקים ולהציע פרסום מבוסס מיקום. בין היתר, הודגמו כמה מבצעים לדוגמא כמו 10,000 זוגות מכנסי ג’ינס שמחלקת חנות Gap ל-10,000 המשתמשים הראשונים שיבצעו כניסה (צ’ק-אין) באמצעות מיקומי פייסבוק. בין היתר, עסקים יוכלו לאפשר מבצעים קבוצתיים בלבד, מה שיגרום למשתמשים להביא את חבריהם איתם על מנת לקבל את ההטבה ובעל העסק מצידו, יזכה בלקוחות נוספים. בעת חיפוש עסקים הקרובים למיקומכם, יוצגו העסקים להם מבצעים עבור משתמשי פייסבוק בנייד עם צלמית מיוחדת שמן הסתם תמשוך את תשומת לב המשתמש לעסק זה.
להדגמת היכולות החדשות עלו לבמה כמה משותפיה של פייסבוק כמו חברת זינגה, Loopt ואחרות שהדגימו את האופן בו אלו מיישמות את יכולות הניידות החדשות של פייסבוק.
פייסבוק נגד כולם
פרט לפליטת הפה, אותה ניסה להסביר בגמגום צוקרברג שאמר “האייפד הוא לא מכשיר נייד”, מנהלי המחלקות בפייסבוק נמנעו מלנקוב בשמות של מתחרים. עם זאת, קל היה לראות שכל אחד מהחידושים שהוצגו מתחרה כבר בשחקן זה או אחר בשוק.
יכולת פרטי הכניסה האחידים מתחרה באלו של גוגל ומיקרוסופט וכעת מתאימה גם לפלטפורמות ניידות עם תמיכה בשרותי מיקום. פתיחת ה-API של בסיס נתוני המיקום תאפשר לפייסבוק להתחרות בשרות Google Places ולהגדיל את מספר העסקים והמיקומים המופיעים בבסיס הנתונים של הרשת החברתית.
קל מאוד לראות את הדמיון שבין יישום העסקאות המקומיות עבור משתמשים ניידים לבין יתרונות פורסקוור, שאפשרה לעסקים להעניק הטבות ללקוחות שביצעו כניסה אחת או כניסות מרובות לבית העסק.
האם יצליח צוקרברג למנף את כוחה של פייסבוק כרשת החברתית הגדולה בעולם, ולהפוך אותה לברירת המחדל לאימות כניסה עבור יישומים ניידים? קשה לומר בשלב זה, אך כבר ברור היכן יהיה הקושי של פייסבוק בגיוס המפתחים למטרתם, וכן שיכנוע המשתמשים להעדיף את השרותים מבוססי פייסבוק: נושא אבטחת הפרטיות של המשתמשים.
פורסם במקור באתר Newsgeek.co.il