אם בעבר הטסת רחפנים היתה נחלתם של משוגעים לדבר, היום ניתן למצוא אותם אצל מטיסים חובבנים רבים, בעיקר בשל מחירם שהפך לעממי ובעיקר בשל פשטות ההטסה שלהם. רשות התעופה הפדרלית בארצות הברית (FAA) הודיעה כי תחל ברישום מקוון של כלי טיס בלתי מאויישים (כטב”מ) המוטסים כתחביב בשעות הפנאי. משתמשים שלא ירשמו את הרחפן שברשותם צפויים לעונשים הקבועים בחוק האמריקני.
על פי החוק, משתמשים בני 13 ומעלה המחזיקים ברחפן הנע בין משקלים של 0.22 עד 25 ק”ג יידרשו להירשם. הרישום יתבצע באופן מקוון באמצעות אתר ייעודי שהוקם על ידי ה-FAA בו יזינו המטיסים את שמם, כתובתם וכתובת הדואר האלקטרוני שלהם. לאחר מילוי פרטים יקבלו המשתמשים מספר מזהה שאותו יהיה עליהם להדביק על הרחפנים שברשותם.
“הרישום מעניק לנו יכולת לעבוד עם משתמשים אלה כך שיפעילו את הכטב”מ שברשותם בצורה בטוחה”, אמר שר התחבורה האמריקני, אנטוני פוקס. “אני נרגש לקדם בברכה את אותם טייסים אל תוך תרבות של בטיחות ואחריות שמגדירה חדשנות אמריקנית”, הוסיף פוקס.
הרישום יחל ב-21 בדצמבר 2015 ויהיה בחינם למשך החודש הראשון. אחר כך הנרשמים יידרשו לשלם 5 דולר לרישום. החוק האמריקני מחייב את המשתמשים להירשם עד ה-19 בפברואר 2016, או לפני טיסתם הראשונה: “אתם עלולים לשאת בעונשים פליליים ואזרחיים אם לא תעשו כן”, נכתב באתר הייעודי.
ומה קורה בישראל?
רשות התעופה האזרחית (רת”א) היא הגוף המעניק רשיונות טיסה למעוניינים להטיס כטב”מ בשטחי מדינת ישראל. עם זאת, קבעה רת”א גם תקנות המחייבות טייסים חובבנים. למשל, אסור לטייסים חובבים להטיס כטב”מ מעל שטח ציבורי או מיושב ולא במרחק 250 מטרים ממנו. גם גובה הטיסה מוגבל עבור טייסים חובבים ב-50 מטרים מעל פני הקרקע.
בפועל, ישנם צלמים רבים שעוברים על החוק ומשתמשים ברחפנים לצרכים מסחריים מבלי שעברו את ההדרכה הראויה ומבלי שמחזיקים רשיון מתאים. כתוצאה מכך ניתן לראות רחפני צילום בפעולה באירועים רבים מבלי שבכלל ניתן רשיון מתאים למפעיליהם.
האם מתבצעת בישראל אכיפה מספקת? והאם בכלל ניתן לעקוב אחר אלפי מפעילים ללא רשיון? כנראה שעוד רחוק היום שמדינת ישראל תדע להתמודד עם טרנד הרחפנים ההולך וגובר.
התמונה באדיבות Shutterstock