לא פעם אנחנו שומעים או קוראים בעיתונים, שסטארטאפ כזה או אחר נמכר לחברה גדולה בחו”ל בסכומים שמציתים את הדמיון שלנו. ההנחה שלנו היא שזה המסלול הטבעי, כל אחד שמקים סטארטאפ בשלב מסוים מצליח לעשות “אקזיט” ולהגשים את החלום שלו ולהתעשר. במסגרת ההנחות שלנו, אין כישלונות ולא צריך לעשות הרבה בשביל למכור סטארטאפ, זה קורה מעצמו.
כמובן שזה לא נכון. כל מי שמכיר היטב את התחום יודע שעל כל סטארטאפ שמצליח, יש מאות אם לא יותר שנכשלים, ואלה שמצליחים צריכים לעבוד מאוד קשה בשביל להגיע לרגע הזה. לא רק בתהליך העבודה עצמו בשביל לייצר מוצר מצליח שיהיה שווה להשקיע בו, אלא בתהליך השיווק והפרסום. לכן יש משמעות גדולה לכל הנושא של שיווק דיגיטלי לסטארטאפים.
לא מעט בעלי סטארטאפים פונים בשלב מסוים אל חברה שמתמחה בשיווק לסטארטאפים. אותה חברה אמורה לעזור להם להיחשף ולקבל את הפרסום שהם מחפשים, על מנת שהם יוכלו לעבור לשלב הבא, בין אם זה שלב ההשקעה ובין אם זה שלב המכירה.
צריך לומר, חברה שמתמחה בשיווק לסטארטאפים, עובדת בכמה מישורים, לא רק במובן של שיווק ופרסום אלא גם במובן של הקהל מולו היא מבקשת לשווק את הלקוחות שלה. יש חברות סטארטאפ שמבקשות לשווק את עצמן מול קהל לקוחות במטרה למכור את המוצר או השירות שלה. למשל, אם מדובר בחברה שהמציאה מוצר בתחום הרפואה, אז סביר להניח שאנשיה ירצו להיחשף בפני מנהלי בתי חולים ומרפאות, בפני רופאים וצוותי עזר וכדומה. לעומת זאת יש חברות שירצו להיחשף בפני משקיעים פוטנציאליים, כאלה שיכולים להשקיע בהן את כספם או לחילופין, כאלה שירצו לקנות אותם.
כיצד מתבצע שיווק דיגיטלי?
על פניו, יכול האדם הסביר לחשוב שעבודה של שיווק דיגיטלי לסטארטאפים מתבצע דרך הצינורות המקובלים, פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, באתרי אינטרנט גדולים. אך זה לא נכון. חברת סטארטאפ לא תשיג שום דבר אם היא תפרסם את עצמה באתר “רגיל”, שם לא נמצא קהל הלקוחות שלה.
איפה הוא כן נמצא? במגזינים מקצועיים, ברשתות חברתיות מקצועיות, בקבוצות בפייסבוק שמתעסקות בנושאים אלו, בפורומים מקצועיים. שם יהיה הקהל אליו החברה רוצה לפנות ושם תתבצע עבודת השיווק. בין אם דרך פרסום במודעות, בין אם דרך הצגת מאמרים מקצועיים, דרך סרטונים, וכן דרך פניות ספציפיות לגורמים שיכולים להתעניין בחברה ובמוצר שהיא מוכרת.
אם נחזור רגע לדוגמא שהצגנו קודם לכן, בשביל לשווק ולפרסם מוצר רפואי, אין טעם לפנות לקהל של אתר חדשות רגיל, אך כן נכון יהיה לפרסם את המוצר ואת החברה באתרים רפואיים מקצועיים, אתרים אשר קהל היעד שלהם, הם מנהלי בתי חולים, רופאים, חוקרים, צוותים רפואיים וגורמים נוספים שיכולים להתעניין במה שיש לחברה להציע.