אלקטרה מוצרי צריכה מקימה את weforce פלטפורמה שתעניק לעסקים קטנים ובינוניים את מכלול השירותים על מנת לעשות את פריצת הדרך ולמקסם את הפוטנציאל העסקי שלהם בזירת המסחר האלקטרוני של Amazon. החברה נמצאת במגעים מתקדמים עם בנק הפועלים בנוגע לפתרון מימון ייעודי לעסקים קטנים ובינוניים שיצטרפו לשירות ויתחילו לסחור בפלטפורמת המסחר הגלובלית.
ע”פ נתונים שאספה אלקטרה ענף המסחר האלקטרוני מגלגל בישראל כ- 16 מיליארד ₪, מתוכם כ- 65% באתרים מחו”ל ו- 35% מאתרים מקומיים. אל מול היקף עולמי של רכישות און ליין בגובה של כ- 3.5 טריליון דולר. בעוד הממוצע העולמי של נתח רכישות און ליין צפוי לעמוד ב- 2019 על כ- 14%, בישראל נתח הרכישות און ליין מסך הצריכה הפרטית עומד על כ- 6.5% בלבד, נתון המהווה פיגור של כ- 5 שנים מהממוצע העולמי.
The eCommerce is dead
מרבית בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל החליטו בשלב כזה או אחר של מחזור חייהם להיכנס לעולם ה- eCommerce ולהציע את מרכולתם דרך אתר סחר אלקטרוני עצמאי. מהר מאד מבינים בעלי אותם עסקים כי ניהול אתר סחר בישראל, מצריך מהם משאבים רבים, החל מניהול שוטף, דרך הוצאות תפעול ושיווק גדולות, אשר פוגעות משמעותית בנתח הרווחים שלהם ולא מאפשרות רווח. כמו כן, פוטנציאל הצמיחה של אתר סחר מקומי הוא מאד מוגבל בשל גודלו של השוק בישראל. התוצאה- אלפי אתרים של עסקים קטנים ובינוניים שחלום המסחר האלקטרוני התנפץ להם לרסיסים.
Long live the marketplace
במקביל, מתרחשת בעולם מגמה ברורה של התחזקות ה-MVM כדוגמת אמזון, עליבאבא, איביי ועוד. בעולם פועלים כיום כ- 30 זירות מסחר בינלאומיות, חלקן כבר שייכות לגופי הסחר הענקיים כדוגמת souq.com, הפועל בערב הסעודית שנרכש לאחרונה ע”י אמזון ו- Lazada הפועל בדרום מזרח אסיה שנרכש ע”י עליבאבא. מגמת קונסולידציה זו צפויה להימשך וההערכות הן כי בתוך 5 שנים יוותרו כ- 10 זירות מסחר בינלאומיות בלבד בהובלתן הבלתי מעורערת של Amazon ועליבאבא.
מאידך, בזירה המקומית שלנו, אתרים המתיימרים להיות זירות מסחר סופגים הפסדים מדי שנה ומתקשים לייצר ROI (החזר השקעה), בין היתר בגלל המגוון הדל אל מול האתרים הבינלאומיים ובעיקר בגלל גודל השוק המצומצם בישראל אשר לא מאפשר לקיים מודל כלכלי בר קיימא.
Amazon מובילת שוק האיקומרס בארה”ב עליבאבא מובילה בסין
היקפי המסחר ב- market place בארה”ב חצה את רף ה- 65% מסך רכישות האון ליין בארה”ב ואת הטבלה מוביל אתר Amazon עם נתח שוק של 49% מסך רכישות האון ליין במדינה.
תמונת מצב דומה ניתן גם לראות בסין שם היקף המסחר ב- market place עומד על כ- 86% מסך רכישות האון ליין עם הובלה מובהקת של קבוצת עליבאבא המחזיקה בנתח שוק של 58.2% מסך רכישות האון ליין. מגמה זו ממשיכה להתחזק על חשבון אתרי הסחר “העצמאיים”.
מודל ההפעלה של Amazon בישראל
כשאמזון מתחילה לפעול במדינה מסוימת היא נוקטת באחד משני המודלים: הראשון בשווקים בשלים ובוגרים עם עשרות מיליוני תושבים ומעלה ונקרא FBA (Fulfilment By Amazon) על פיו, אמזון מאחסנת את הסחורה במרכזים הלוגיסטיים שלה, שולחת את הסחורה, מטפלת בתקלות החזרה/תקולים ושירות הלקוחות נמצא במלואו אצל אמזון. המודל השני, הוא FBM (Fulfilment By Merchant) על פיו כל התהליך שצוין לעיל הוא באחריותו ועל חשבונו של העסק בלבד והוא המודל שתפעיל אמזון בישראל בקרוב.
בין אם זה מודל FBM או מודל FBA בכל מקום שאמזון נכנסה אליו ברחבי העולם הראשונים להיפגע בצורה משמעותית הם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, שמתקשים להתמודד עם הדרישות של פלטפורמת הסחר הפופולרית. פלטפורמה שלא מקלה ראש בשגיאות של מנהלי החנויות. פלטפורמה שמחייבת את הסוחרים בה לעמוד בחוקים ותקנות שהמשמעות שלהן היא לבצע שורה של מהלכים תפעוליים, לוגיסטיים ושרותיים שכרוכים בהוצאה כספית גדולה המוערכת בכ- 30 אלף דולר לכל חנות. זאת לצד ניהול שוטף של קמפיינים ממומנים, שרותי צילום וגרפיקה, קופירייטינג וכיו”ב. כל אלה מביאים לכך שבסופו של יום מרבית בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, מחליטיםלהישאר מחוץ למשחק.
אלקטרה תסייע בהקמה, תפעול, ניהול ומימון חנות באמזון
לתוך הוואקום הזה שנוצר נכנסת כעת אלקטרה מוצרי צריכה, חברת הקמעונאות הגדולה בישראל, שהכריזה היום על הקמתה של חברתWeforce , שמטרתה לסייע לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, להתגבר על כל חסמי הכניסה בניהול ובתפעול של חנות בAmazon-(ובהמשך בזירות מסחר נוספות). זאת, תוך מינוף כל היתרונות של הקבוצה בתחום הלוגיסטיקה, השילוח, מערך היבוא והיצוא, שרות הלקוחות ומערך השיווק והפרסום. החברה אף מדווחת כי היא נמצאת בימים אלה במגעים מתקדמים עם בנק הפועלים בנוגע לפתרון מימון ייעודי לעסקים קטנים ובינוניים שיצטרפו לשירות ויתחילו לסחור בפלטפורמת המסחר הגלובלית.
לדברי צביקה שווימר, מנכ”ל אלקטרה מוצרי צריכה, “זיהינו צורך גובר בקרב בעלי עסקים קטנים ובינוניים לגורם מקצועי אחד שיתפעל וינהל עבורם פעילות marketplace מקיפה בזירות המסחר הגלובאליות, ובראשן Amazon”. שווימר מסכם, “מטרת הפלטפורמה הייחודית שהקמנו, היא להפוך כל עסק מקומי קטן או בינוני לעסק גדול וגלובאלי באמזון. אני מזמין מכאן את כל העסקים מכל התחומים להצטרף לפלטפורמה שייצרנו ולהציע את מוצריהם בצורה הכי מדויקת למאות מיליוני לקוחות”.
על פי בדיקות מקדמיות שביצעה אלקטרה בחודש האחרון אל מול מספר לקוחות פוטנציאלים ושותפים עסקיים, התקבלו תגובות חיוביות ביותר למיזם העסקי שהיקף ההשקעה בו בשנתיים הראשונות הינו כ-3 מיליון שקלים. באלקטרה הגדירו את המיזם כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים לשנים הקרובות, כשעל פי הערכות ינוהלו בפלטפורמה מאות אלפי פריטים של לקוחות מישראל והיא צפויה לתרום עשרות מילוני שקלים למחזור החברה מדי שנה.
“עסק שמעוניין כיום להקים פעילות marketplace כחלק מערוצי ההפצה שלו נתקל במספר אתגרים לא מבוטלים” מציין יובל אטד,סמנכ”ל צמיחה וחדשנות באלקטרה מוצרי צריכה. “האתגר הראשון הוא התמחות, מרבית העסקים הקטנים והבינוניים מצוינים בניהול הפעילות העסקית הקיימת שלהם, אך הקמה וניהול של פעילות מסחר ב- amazon דורשת התמחות וידע רב לרבות ידע משפטי ורגולטורי”.
“האתגר השני” ע”פ אטד, הוא לוגיסטיקה, “העסקים נדרשים להקים תשתית לוגיסטית של אחסון ושילוח ובמקביל לעמוד בדרישות הלקוח המחמירות”. שני אתגרים נוספים שמציין אטד הם ניהול מערך שירות לקוחות העומד בסטנדרטים של אמזון וניהול מערכת שיווקית ופרסומית בתוך אמזון ומחוץ לאמזון ולבסוף מימון מקצועי ונכון לצרכי העסק”.
עוד מציין אטד, “הפלטפורמה שהקמנו תאפשר לכל עסק קטן ובינוני ליהנות מסט רחב ומקיף של שירותים אשר נתמך ע”י תשתיות הלוגיסטיקה, מערך השירות, השיווק והניהול של אלקטרה, שהנה חברת מוצרי הצריכה הגדולה בישראל ויאפשרו לכל עסק למכור ב-amazon הן לשוק הישראלי והן לשווקים נוספים בקלות ובמהירות. מעבר לכך, בכוונתנו להקים באמזון חנות שתרכז את כל המוצרים של החנויות שיעבדו אתנו ונשקיע בקידום שלה ובעמידה שלה בסטנדרטים הגבוהים שמכתיבה אמזון”. מסכם אטד.
*הודעה לעיתונות – תוכנה באחריות המפרסם