על הקושי הרב בשימוש בתחבורה הציבורית בישראל אפשר לכתוב ארוכות, שכן מדובר בנושא כואב הן לתושבי המרכז והן לבאים מבחוץ. לכן אנו רואים יותר ויותר פרויקטים של שירותי תחבורה אלטרנטיביים כמו תל-אופן Mobike ו-Ofo, ולאחרונה הצטרפה גם 'בירד' (BIRD), חברת הזנק שנכנסה לפעילות בישראל ומציעה שירות של השכרת קורקינטים חשמליים בתשלום לפי שעה. הורדנו את האפליקציה והפעם, במובן הלא ציורי, לקחנו את הקורקינט של החברה לסיבוב.

מורידים את האפליקציה ורוכבים

תחילת השימוש באפליקציה קל ומהיר ולאחר הזנת כתובת הדואר האלקטרוני והסכמה לתנאי השימוש הציגה בפנינו את מפת האזור עליה מסומנים המיקומים של הקורקינטים הקרובים, שכן לקורקינטים של Bird אין מיקום אחד שבו הם עוגנים (כמו תל-אופן) אלא ניתן להחנות אותם בכל מקום שנרצה.

אהבנו שבשלב הראשון האפליקציה לא ביקשה מאיתנו פרטים נוספים כמו שם מלא או מספר כרטיס אשראי, זאת כדי לאפשר לנו להיפגש עם הקורקינטים של השירות במהירות ואכן כך היה. האפליקציה מסמנת מהו הקורקינט הקרוב ביותר ובלחיצה על הסמל של זה מופיע אחוז הסוללה ואף הסמליל של Google Maps אשר מזין את המיקום בשירות הניווט של גוגל. מדובר באפשרות שלא נתקלנו בה באפליקציות של שירותים דומים ולמעשה הדבר מקל באופן משמעותי בניווט הרגלי אל כלי הנסיעה.

בהתנסות הראשונה שלנו, למרות שניווטנו אל המיקום בו אמור היה להיות הקורקינט. התקשינו למצוא אותו. פתיחה נוספת של האפליקציה אישר שזה עדיין באזור ולא נלקח על ידי משתמש אחר. מסתבר שבחברה חשבו מראש על תרחיש שכזה והשכילו לצייד את הקורקינטים ברמקול אשר מפעיל התראה קולית דרך האפליקציה ואכן לאחר שזו הופעלה איתרנו את הכלי הסורר כשזה 'הסתתר' בכניסה לבניין. במידה והכלי לא היה נמצא ניתן דרך אותו תפריט לדווח לחברה על אובדן של הכלי.

עתה כשאותר הכלי כל שנותר הוא ללחוץ על כפתור 'הנסיעה' הממוקם בתחתית המסך. לחיצה על זה מפעילה את המצלמה לטובת סריקה של קוד ה-QR אשר ממוקם על הכידון. סריקתו הובילה למסך התשלום – כשתוכנית התמחור כוללת תשלום חד פעמי בסך 5 שקל כדי להתחיל להשתמש בשירות ועוד תשלום של חצי שקל עבור כל דקת נסיעה. כך שחצי שעה של רכיבה תעלה 15 שקל.

תהיה צפר – קבל צ'ופר

נושא התשלום מעט מורכב שכן ל-Bird כרגע בארץ אין מתחרים אמיתיים בקטגוריה ולכן קשה לקבוע, מבחינה אובייקטיבית, האם מדובר במחיר סביר או יקר. המתחרה הקרוב ביותר כרגע הוא שירות השכרת האופניים השיתופיים 'מובייק' (Mobike) אשר מקנה למשתמשיו זמן שימוש זהה בתשלום נמוך משמעותית של 4 שקל. אך השירותים משתמשים בכלים שונים ובעוד במובייק מציעים למשתמשים אופניים רגילים, בבירד משתמשים בקורקינט חשמלי – כלי נוח ומהיר לשימוש אך גם עם עלויות אחזקה גבוהות יותר אך באופן סובייקטיבי אנו מצאנו כי מדובר במחיר שווה לאופי השימוש האורבני שלנו.

כאן אולי גם המקום לציין את תוכנית ה'צפרים' של החברה. כאמור קורקינט חשמלי הוא כלי שדורש טיפול או לכל הפחות תחזוקה שוטפת כמו הטענה יומיומית של הסוללה, שכן אין ערך לקורקינט חשמלי ללא סוללה. לחברה יש עובדים שדואגים מדי לילה להעמיס ולטעין את הקורקינטים ולפזרם בבוקר שלמחרת, אך החברה מאפשרת גם לרוכבים לקחת חלק בתחזוקה כשזו מתגמלת את הצפרים לא רק בקרדיט לשימוש בשירות אלא בהפקדות חודשיות לחשבון הבנק תמורת תיקון, טעינה, אפסון בלילות ופיזור הקורקינטים באזורים יעודים כאשר בהתאם למוטיב הציפורים אלו מכונים 'קנים'.

הסכום שאותו הצפרים מקבלים משתנה בהתאם לאזור הקן, זמן החזרת הקורקינטים טיפולים נוספים כשמשתמש ממוצע יכול לצפות לסכום שנע בין 20-50 שקל. בהחלט פתרון למשתמשים תכופים של השירות.

נסיעה חלקה

כעת כשעניין התשלום הוסדר ניתן להתחיל ולנסוע. את הקורקינטים שבשירות בירד לא היה קשה לזהות והעיצוב החיצוני מעיד כי אלה הם למעשה ה-Mi Electric Scooter של חברת שיאומי (Xiaomi). מדובר בקורקינטים מוצלחים שמגיעים למהירות מרבית של 25 קמ"ש ומצויידים בסוללה עם טווח מירבי של עד 30 ק"מ. אנו מצאנו כי עקמת למידת השימוש והתנועה בקורקינטים הללו נמוכה מאוד ולמרות שלא רכבנו על קורקינט חשמלי בעבר הצלחנו להשתלט עליו די בקלות.

הקורקינטים של Bird פשוטים לשימוש כשבמרכז הקידון נורת הלד, בצידו השמאלי פעמון ובצידו הימיני כפתור ההאצה כשזה רגיש אך לא יתר על המידה. תוך מספר שניות של רכיבה מצאנו כי אנו שולטים בביטחון על הכלי והרגשנו בטוחים מספיק בשביל להתחיל להסתובב בעיר. מדובר גם בקורקינט חזק יחסית וגם כשהיינו עם תיק עמוס לא הרגשנו בהאטה או בקושי בעת הרכיבה.

כאשר מגיעים ליעד יש רק להחנות את הקורקינט לסמן את סיום הנסיעה כשזה נעשה על ידי מילוי ההנחיות באפל קציה לחניה נכונה שכוללת חניה באזור גלוי, אי חסימת דרכים וכו'. כשלאחר לחיצה על כפתור אנו מתבקשים לצלם את מיקום חניית הכלי וזאת כנראה כדי לוודא כי מילאנו אחר ההוראות.

במהלך הנסיעות שביצענו לא נתקלנו בבעיות מיוחדות וכל הקורקינטים היו במצב תקין, כשבמהלך תקופת הבחינה שלנו רק קורקינט אחד היה בעל שבר בפלסטיקה. מדובר בנתונים לא מפתיעים שכן אלו מתוחזקים באופן קבוע ומשתמשים בשירות יכולים לדווח בסוף כל נסיעה על בעיות עם הכלי כשסיום הנסיעה.

בכלל מדובר דגם של קורקינט חשמלי שהוכיח את עצמו שכן זה נמצא בשימוש אצל רוכבים רבים, אך פה גם נעוצה בעיה – בניגוד לאופניים של מובייק לדוגמה, שמתהדרים בצבע כתום ועיצוב לא שיגרתי לעומתם הקורקינטים של בירד בעלי עיצוב רגיל לגמרי, כשרק מדבקה עם שם החברה מעידה כי זה קורקינט שנמצא בשירות. דבר שלא עוזר לו להתבלט על פני שאר הקורקינטים שמסתובבים ברחובות תל אביב.

סוגיה שעלתה לנו בעת השימוש בבירד קרתה דווקא בשעות הערב, שהן שעות של ביקוש גבוה. כך נתקלנו שקורקינט שניווטנו אליו נלקח טרם הגעתנו. היינו שמחים אם דרך האפליקציה היה ניתן 'לשריין' את הכלי לזמן מסויים וזאת כדי למנוע מצב זה.

הקורקינט של בירד

הניסיון של בירד עם ערים אחרות בעולם בהחלט ניכר בשימוש השוטף בשירות: השימוש באפליקציה קל נוח ומזמין, כשלא נתקלו בבעיות טכניות כמו אי זמינות של האפליקציה או קושי להתחבר לשרתים. מכיוון שכל המגעים עם השירות של החברה נעשה דרך האפליקציה, מדובר בתחום קריטי בו אסור לחברה לפשל ולא רק שהיא לא פישלה אלא אף הצליחה לספק חווית שימוש נטולת חיכוכים.

מבחינה פיזית הזמינות של הכלים באזור העבודה והבית שלנו הייתה מצויינת בשעות הבוקר המוקדמות, אך כאמור בשעות הערב, כשאלה מתפזרים, קצת יותר קשה למצוא כלי פנוי. סוגיה שצפויה להיפתר כשהחברה תגדיל את אזורי השירות ואת היצע הכלים.

מדובר בשירות טוב עבור אלו ששקלו על לרכוש קורקינט חשמלי אך נרתעו מדרישות התחזוקה או החשש בפני גניבות, במיוחד באזור המרכז. שירות של השכרה לפי דרישה עונה על הסוגיה הזו כשבירד מצליחה להציע שירות נהדר בין אם מדובר באפליקציה מוצלחת ובין אם בכלים מתוחזקים תדיר. אלה מאפשרים לבצע נסיעות קצרות בנוחות ולהשאיר את הרכב בבית.

-פרסומת-
מנהל רשתות במקצועו והוא בעליו הגאים של ערוץ היו-טיוב The G3 Show. הוא גיימר, גיק וכל מה שבניהם. דעתן וחובב חפיצים מושבע. שי מחליף טלפונים כמו גרביים וכל כמה חודשים ניתן למצוא אצלו חפיץ חדש ביד. הדבר היחיד שהוא אוהב יותר מחפיצים הוא להשתמש במושגים עבריים (ידעתם שחפיצים הם גאדג'טים?). בזמנו החופשי המועט משמש שי כמקור מידע טכנולוגי ״של החבר׳ה״.