תקופת ההסגר הביאה לפריחה בשימוש ברשתות החברתיות ולירידה חדה בהזמנות מוצרים לא הכרחיים, כך לפי דוח מיוחד של קבוצת התקשורת בזק, שפורסם הבוקר (ד’).
הדוח משלב נתונים של בזק בינלאומי – ספקית האינטרנט הקווית הגדולה בישראל, עם נתח שוק של כ-30%; פלאפון – חברת הסלולר השלישית בגודלה בישראל, עם כ-2 מיליון לקוחות (לא כולל חצי מיליון לקוחות פריפייד); ויס (yes) – שלה 555,000 מנויי טלוויזיה ונתח שוק של 32%.
יותר גולשים
רוב הנתונים מתמקדים בהרגלי הגלישה של ישראלים באינטרנט בחודשיים האחרונים. החברות מדווחות על עלייה של 30% בכמות הגלישה עם סגירת מערכת החינוך לאחר פורים, תנודה בין 30% ל-40% יותר מהרגיל מאז ועד היום האחרון של פסח ומאז ועד היום ירידה הדרגתית, כאשר גם כיום הגלישה עדיין גבוהה בקרוב ל-20% בהשוואה לחודש פברואר. גם בגלישה הסלולרית חלה עלייה, אם כי מתונה יותר, של 10%-20% יותר מהרגיל.
לאן גלשו הישראלים? לפי הניתוח של קבוצת בזק, הפעילות ברשתות החברתיות גדלה משמעותית, כאשר השיאנית היא טיקטוק (Tiktok) הסינית, שרשמה שיא של קרוב ל-60% יותר מרמת הפעילות הרגילה, דווקא עם תחילת ההקלות. גם לפני כן היא נהנתה מפעילות גבוהה בעשרות אחוזים מהרגיל; טלגרם (Telegram) היא שיאנית נוספת, כאשר עם תחילת ההגבלות היא רשמה עלייה מתונה יחסית של 25%, ירדה לכ-10% בתחילת פסח אך אז נסקה לכ-45%, ככל הנראה בזכות פתיחת ערוץ העדכונים הרשמי של משרד הבריאות. גם עתה, לאחר תחילת החזרה לשגרה, עדיין רושמת האפליקציה פעילות מוגברת בכ-30% מהרגיל;
וואטסאפ (Whatsapp), שכבר בתחילת המשבר המריאה ב-40%, החלה לרדת לפני סופו וכיום כבר רושמת רמות פעילות נמוכות יותר מבעבר; פייסבוק (Facebook) זכתה ל-20% יותר פעילות בשבועיים הראשונים, ולאחר מכן ירדה אל 10% מעבר לשימוש בזמן שגרה; ואינסטגרם (Instagram) עלתה קלות בשבוע הראשון אך מאז ולאורך כל אורך התקופה רשמה פעילות נמוכה מאשר בתקופות שגרה.
יותר טלוויזיה
מגמה מעניינת נרשמה בתחום הקניות ברשת: אתרי הסופרמרקטים ומשלוחי המזון זכו לשיעורי פעילות גבוהים פי שניים ויותר מהרגיל, כאשר באתרי הסופרמרקטים השיא היה לפני פסח, בעוד באתרי משלוחים ממסעדות השיא הגיע עם תחילת ההקלות. במקביל, הפעילות באתרי סחר בינלאומיים ירדה בכמעט 40%.
הקורונה גרמה לישראלים גם לצפות הרבה יותר בטלוויזיה, כאשר המרוויחים העיקריים היו הערוצים המשדרים חדשות: לפי יס, בשבועיים הראשונים נרשמה עלייה של כ-25% בצפייה בטלוויזיה, ומאמצע פסח החלה ירידה הדרגתית שבשבוע האחרון החזירה את המצב לשגרה; העלייה העיקרית היתה בערוצי החדשות ותכני ה-VOD, בעוד הצפייה בערוצי הספורט צנחה בכשלושת-רבעי. במקביל, אפליקציות החדשות עלו ב-20% בשבוע הראשון אך לאחר מכן ירדו לרמות של 40% פחות מהממוצע בימי שגרה, ככל הנראה בשל עייפות החומר מהצפייה המוגברת בחדשות בטלוויזיה.
נתונים מעניינים נוספים כוללים את השימוש בווייז (Waze), שירדה בפסח ל-70% פחות מהרגיל ועד עתה לא הצליח לחזור על מעבר לרף ה-40% פחות מהרגיל. זאת בעוד אתרי שירותים ממשלתיים נסקו ב-120% בשבוע השלישי, ירדו בהדרגה עד סוף פסח ואז עלו שוב לפי שניים מאשר בימים בהם רוב הישראלים עובדים.
כמו כן, גם שיחות הסלולר זכו לעדנה בתקופה האחרונה: כבר בעת סגירת מערכת החינוך, לאחר פורים, נרשמו כ-20% יותר שיחות מהרגיל עד תחילת פסח, במהלך חול המועד ירידה ל-10% יותר מהרגיל ומהיום האחרון של החג ועד גל ההקלות הראשון עלייה נוספת לכ-25% יותר מהרגיל, שנמשכת עד עתה.
התמונה באדיבות Shutterstock