עונת הקניות מגיעה לעיצומה וה-Black Friday ממש מעבר לפינה. אחד המדדים החשובים כששוקלים האם לקנות מוצר ברשת, הוא בדרך כלל הביקורות של הרוכשים. כעת מתברר כי אחוז גבוה מאוד מכלל הביקורות באתרי הסחר, הוא מזויף ובחלקו מגיע אפילו מהמוכרים עצמם שמזייפים “ביקורות אמיתיות” של רוכשים מרוצים.
במקרים רבים המוכרים או החברות נותנים לעובדים שלהן או לספקים חיצוניים לרכוש בפועל את המוצר כדי שתהיה ביקורת של לקוח שאומת בתור רוכש ע”י האתר. מבדיקה שערכו אתר bestseocompanies.com עולה כי כ-40% מהביקורות הן מזויפות או אוטומטיות.
מתוך 2.7 מיליון ביקורות שנדגמו עולה כי אחת הקטגוריות הפופולאריות ביותר לזיופים היא קטגוריית מוצרי החשמל, עם כ-42% זיופים ו-195,000 ביקורות לא אמינות. אך זו לא הקטגוריה המובילה, כשלמעשה בקטגוריית הביגוד מדובר בכ-46% זיופים.
מהסקר עוד עולה כי כ-70% מהנשאלים ישלמו יותר עבור מוצרים עם ביקורות חיוביות גבוהות יותר, אבל אם אחוז ניכר מהן למעשה מזויף, איך ניתן לבצע החלטות מושכלות יותר כשרוכשים ברשת?
אז מה כן ניתן לעשות וכיצד תזהו ביקורות מזויפות?
אפשר להיעזר בשירותיו של האתר – https://www.fakespot.com, אליו תוכלו להדביק קישורים לעמודים של מוצרים והוא יבדוק את כל הביקורות. האתר בודק את האותנטיות של הביקורות ומעניק דירוג בין A ל-F ואפילו מפרט ומציין כמה אחוזים מהביקורות הן אמינות.
אתר נוסף בודק ביקורות של מוצרים ספציפית מאמזון – https://reviewmeta.com. האתר מבצע בדיקה של מספר מדדים כמו ביקורות שנמחקו, חזרה על מילים וביקורות זהות ולבסוף נותן ציון לאמיתות הביקורות.
אמיר כרמי, מנהל הטכנולוגיות בחברת אבטחת המידע ESET ישראל נותן טיפים נוספים:
“מעבר לשירותים האוטומטיים שמצוינים למעלה, אנחנו יכולים גם לעשות בדיקת לגיטימיות של ביקורות בעצמנו במספר דרכים:
- אם ביקורת מנוסחת בשפה שהיא שיווקית מאוד, למשל ‘המוצר הזה הוא ייחודי ומהפכני’, ‘כולם צריכים לקנות אותו’ או גם שימוש בביטויים כמו ‘זוכה-פרסים’, ‘אחד ויחיד’ או ‘מיוחד במינו’, צריכים להדליק אצלכם נורה אדומה. גם שימוש רב מדי בשם המוצר יהיה בעייתי, “המוצר Acme123 הוא נהדר, Acme123 הגיע מהר מאוד ועובד מצוין”. שימו לב גם לביקורות שליליות מאוד, אלו עלולות להיות בחלק מהמקרים ביקורות של המתחרים.
- ישנם אתרים (אמזון ועלי אקספרס למשל) בהם תוכלו ללחוץ על שם המשתמש שנתן את הביקורת, וכך לראות את כל הביקורות שלו, במידה והוא אינו אדם אמיתי, ככל הנראה תוכלו לגלות זאת מביקורות שמנוסחות באופן זהה לשלל מוצרים או מריבוי ביקורות שניתנו באותו תאריך.
- ניתן גם לקחת משפט מפתח מהביקורת ולהעתיק אותו למנוע החיפוש. שם תוכלו לראות האם המשפט חוזר על עצמו באתרים שונים או למוצרים שונים.
- עוד שיטה להתמודדות עם ביקורות מזויפות היא לקרוא רק את הביקורות שאינן קיצוניות, כלומר שאינן של כוכב 1 או 5 כוכבים. בדרך כלל הביקורות שבאמצע הן של לקוחות אמיתיים שמעלים גם נקודות שהן יותר רלוונטיות למוצר.”
*הודעה לעיתונות
חברה שמכבדת את עצמה לא תעשה דבר כזה, מביקורת על מוצר צריך ללמוד ולשפר, לא להתעלם ולזייף… אני מקווה שיעשו חוקים נוקשים יותר למניעת מקרים כאלו.
סוף שנת 2019 ועדין תמים? התפקיד שלהם לעשות כמה שיותר רווחים וכל השיטות כשרות לכך.