כחצי שנה לאחר שהשיקה את צמד מכשיריה החדשים, מכשיר האייפון 5C ומכשיר האייפון 5S, וכחמישה חודשים לאחר שהציגה את דור ההמשך למכשירי הטאבלט שלה, ה-iPad Air וה-iPad Mini 2, חושפת אפל אמש (ג) את הדו”ח הרבעוני הראשון של שנת 2014. והתוצאות? מפתיעות במיוחד.
כנהוג מדי רבעון, אפל חושפת את נתוני המכירות לשנתון החולף. הדו”ח הכספי, שכלל את תקופת חג המולד בארצות הברית- שם נמכר מכשיר האייפון 5S במכירת שיא של כל הזמנים והוכרז כגאדג’ט הנחשק ביותר, כלל את נתוני המכירות של סך כל מכשירי ה- iDvice ואת מחשבי ה-Mac של החברה. עפ”י הדוח, מכשיר ה-iPhone הצליח אף לשבור את תחזיות האנליסטים, ונעמד על סך מכירות של כ-51 מיליון יחידות, עלייה של כששה אחוזים לעומת אשתקד. מכשיר ה-iPad ממשיך אף הוא לשבור שיאים, ורשם נתון מכירה מרשים של כ-26 מיליון יחידות, עלייה של כ-14 אחוזים מהתקופה המקבילה אשתקד.
אפל ציינה גם את סה”כ הכנסותיה ברבעון החולף שעומדים על כ-57.6 מילארד דולרים, עלייה של כששה אחזוים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת, בהשוואת הנתונים לרבעון המקביל בשנת 2012, אפל לא רשמה הישג רווחי משמעותי ברבעון זה, שעמד על סכום של כ-13 וחצי מיליארד דולר. נציין, כי סך קופת המזומנים של אפל עומדת על סכום של כ-159 מיליארד דולרים.
אילו ננתח את נתוני המכירות עפ”י מיקום גיאוגרפי, נוכל לראות כי אמריקה עומדת בראש רשימת היבשות המובילות את נתוני המכירה, אף על פי שהכנסותיה של אפל נמוכים בכאחוז אחד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת, יבשת אירופה הנמצאת במקום השני, מניבה לאפל עלייה של כ-4 אחוזים מההכנסות לעומת אשתקד.
אייפון 5C- הצלחה או כשלון?
כמה שעות לאחר הוועידה במהלכה חשפה כאמור אפל את הדוח הרבעוני הראשון לשנת 2014, הכריז מנכ”ל אפל טים קוק כי ייתכן ואפל שגתה כשהשיקה את מכשיר האייפון 5C, ולא הסתיר את אכזבתו מנתוני המכירות המאכזבים של מכשיר זה. “לקח לנו זמן לבנות את התמהיל כפי שהנחנו שלקוחותינו רוצים. כתוצאה מכך, איבדנו חלק נכבד ממכירות האייפון בצפון אמריקה”- כך אמר קוק, שאמנם לא ציין באיזה מכשיר אייפון מדובר, אך גורמים בחברה מייחסים את דבריו למכשיר האייפון 5C. נציין, כי דבריו של קוק עולים בקנה אחד עם השמועה כי אפל תנטוש השנה את מכשיר האייפון 5C ותשיק שני מכשירי אייפון בעלי מסכים מוגדלים.
צועדים אל עבר עתיד התשלומים הסלולרי
בתשובה שנתן טים קוק לאחת מהשאלות הרבות שנשאלו לאחר הוועידה, התייחס באופן ישיר לדיווח כי אפל עובדת על תוכנית תשלומים חדשה, וציין כי ייתכן וחיישן ה-Touch ID יהווה חלק בלתי נפרד מתוכנית זו: “עתיד התשלומים הסלולרי הוא חלק מהמחשבה שלשמה הצגנו את חיישן ה-Touch ID- כך ציין. קוק המשיך ואמר, כי כבר בשלב הזה מחזיקי האיפון 5S נהנים מרכישת תכנים בחנות ה-iTuens וה-AppStore באמצעות החיישן וכי ייתכן ובעתיד יורחב החיישן לאפשרויות נוספות. בנוסף, הוסיף קוק כי החיישן אינו מוגבל אך ורק לרכישות ולמערכת תשלומים, וייתכן כי תעשה בו שימוש בעתיד גם לדברים אחרים.
מעניין יהיה לראות אילו שפנים מסתירה החברה מקופרטינו מתחת לכובע ואילו הפתעות צפויות השנה. כך או כך, נראה שהבטחתו של טים קוק כי שנת 2014 צפויה להיות שנה גדולה בעבור אפל- קורמת עור וגידים.
גאדגט מרהיב? שונא את הפלפון הזה החיישן תביעות אצבע גרוע יש ברחתי לגאלקסי 4 מהיום רק אנדרואיד ברוך שפתרני מהאייפון המחשיר המקולל הזה
מה שא.א. לא מציין זה שלהבדיל מרוב היצרניות אפל ממשיכה להרוויח גם ממכשירים ישנים יותר.
כמישהו שרכש אייפון יד 2 וקיבל אותו מפורמט וללא אפל איידי אני יכול להגיד לך שרכשתי לא מעט באקוסיסטם של אפל כך שזה לא ממש משנה אם זה לקוח חדש או ישן.. המכשירים בטוח לא נזרקו לפח.
א. רובם כנראה נזרקים לפח.
ב. חוץ מזה, מה שאמרת נכון, אך באותה מידה לכל מע’ שמאפשרת רכישת אפליקציות. הפואנטה שלי היא שלמרות הרווחים, משוה מתחיל להאט. מה שמדאיג אותי הוא הורדת תחזית הרווחים למרות הכניסה לשוק הסיני. האטה של מתחרה רצינית בשוק לא טובה לאף אחד. אני אוהד נלהב של אנדרואיד, אך בלי תחרות אמיתית ההתקדמות תאט מאוד.
ג. לפני שמישהו מתחיל בנבואות זעם, הרווחיות קיימת. יש 159 מליארד למרות שאפל רכשה מניות שלה בכמות לא מבוטלת וערכה סדרת רכישות של חב’. מעבר לכך, ההוכחה של כוחו של מותג ונאמנות לקוח מודגמת פה בצורה מושלמת, כמעט כולם משדרגים ו/או מוסיפים מוצרים. אגב, יש לאפל קלפים בשרוול, אם תהיה הגדלה של המסכים התחרות תהפוך קשה יותר, בלי להזכיר את שירות המשחקים, השעון, הטלויזיה, השיתוף עם יצרניות הרכב.. אולי טים קוק מנסה למנוע יצירת בועה ולכן מוריד את הציפיות, אני מקווה שזה לא משהו רציני אחר.
אם תבחנו את הנתונים בדו”ח, עולה מהם כי אפל כמעט לא הגיעה ללקוחות חדשים ורוב הרכישות הם שדרוגים/ רכישת מכשירים נוספים של לקוחות קיימים.
מאז פרסום הדו”ח, מניית אפל צנחה בכ8% ואפל עדכנה את תחזית הרווח שלה לרבעון הבא ל3 מליארד דולר מתחת לתחזית האנליסטים.
מנגד, דומה שסמסונג נתקלת בבעיה דומה- קשה לשכנע לקוחות חדשים לרכוש.
(נתונים נלקחו מאתר אחר)
אפל הוציאה תחזיות נמוכות לרבעון הבא כי הם לא ישיקו כלום בזמן הזה.. סמסונג אמורה להעלות תחזיות.
כן, אבל הכניסה לשוק הסיני קרתה רק לאחרונה.
אני מקווה שזה לא אומר בעיות.