אמזון (Amazon) הוציאה אמש כ-15 מיליון דולר כשרכשה משבצת שידור יוקרתית לפרסומת החדשה שלה עבור מכשירי אלקסה (Alexa) במהלך משדר הסופרבול הפופולרי. בפרסומת נראית המסייעת אלקסה כאילו מאבדת את קולה, אז מנכ"ל החברה ג'ף בזוס מפעיל תחליפים בדמות קולם של מפורסמים כמו אנתוני הופקינס, רבל ווילסון, השף גורדון רמזי ועוד. במהלך הפרסומת פונים משתמשים באופן קולי לאלקסה בבקשות לעזרה, פעולה שבעבר הפעילה בטעות הרבה רמקולים חכמים של צופים בבית. אלא שהפעם זה לא קרה.

אמזון הבהירה מראש כי נקטה בצעדים כדי להבטיח שבעלי מכשירי אלקסה לא יוטרדו מהפרסומת, וכי העוזרות הקוליות שלהם לא יופעלו בעקבות המילה "אלקסה" שמופיעה בתשדיר. החברה לא פירטה מהם אותם צעדים, ואיך בדיוק היא גרמה לזה לקרות, אך ציינה שזה קשור לשינויים שנערכו בפרסומת עצמה כדי למזער את ההפרעות למשתמשים.

כעת טוען משתמש ב-Reddit כי גילה את השיטה של אמזון: החברה שינתה את תדר הקול בפרסומת עצמה כדי למנוע מהעוזרות הווירטואליות להבין את המילה "אלקסה" ולהתייחס אליה כפקודה קולית. בכל פעם שהמילה "אלקסה" מאוזכרת בפרסומת, תדרי גלי הקול צונחת לטווח שבין 3000 הרץ ל-6000 הרץ. המשתמש ניסה לעשות זאת בעצמו על ידי קטעי אודיו שהקליט ואז טיפל בהם באותה הדרך, ומצא כי גם כאשר המילה נאמרת ממש בסמיכות לרמקול – הוא אינו מופעל.

אתר Bloomberg מציע הסבר אחר וטוען כי כבר בשנת 2014 הגישה אמזון פטנט על טכניקות שימנעו מאלקסה להתעורר כחלק משידורים ציבוריים גדולים. לפי האתר, מדובר על שתי טכניקות אפשריות: האחת היא שידור של חלקים מהפרסומת לשירותי הענן של מכשירי האקו לפני השידור, כדי שבזמן השידור הם יוכלו להשוות את זה לטביעת הקול האקוסטית של הקליפים ולהבין שלא מדובר בפקודה קולית חיה. השנייה היא שבפרסומת עצמה משודר גל קול חרישי במקביל לאודיו, אשר מסמן למכשירי אלקסה להתעלם מהפקודה. 

וידאו: הפרסומת של אמזון בסופרבול