גוגל שינתה את הדרך בה היא מספקת תוצאות לחיפושים ויש מעט בלבול מסביב לזה. מאז הוכרז רשמית בשנת 2015, RankBrain הפך בהדרגה לגורם השלישי בחשיבותו בדירוג האתרים (על ידי גוגל עצמם – ביחד עם תוכן וקישורים). כל מי שעוסק בתחום הוא רוצה להבין יותר כיצד עובד מנוע החיפוש הגדול בעולם – כדאי שיכיר גם את ראנקבריין.
מה שהיה ומה שהשתנה
בשביל להבין את RankBrain ואיך הוא שינה את העולם של קידום אתרים בגוגל, עלינו להשוות אותו לגוגל שהיה לפניו. גוגל בחן את הדפים המתקבלים בתוצאות החיפוש לפי פרמטרים שונים: זמן שהיה באתר, יחס יציאה, יחס הקלקות, סמכותיות הדומיין, תאריך עידכון הדף, קישורים ועוד פרמטרים רבים שבוודאי מוכרים לכם. מה שחשוב להבין הוא שבחיפושים שונים יש משמעות שונה לפרמטרים שונים. אני אתן שתי דוגמאות כי זו נקודה עקרונית:
- התייחסו לחיפוש: ‘ערכים תזונתיים של לחם’. נניח שישנם שני עמודים: האחד נמצא במדור טיפוח ויופי של מקומון של עיר קטנה והוא נכתב לפני שבוע; הדף השני עודכן בפעם האחרונה לפני ארבע שנים אבל הוא נמצא באתר של הפקולטה לחקלאות מזון וסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים. בואו נניח ששניהם מאמרים הפונים לציבור הרחב. תסכימו איתי שהתוצאות הטובות ביותר לחיפוש הזה יגיעו אם ניתן משקל יתר לדומיין על פני עדכניות האתר, מסכימים?
- בחיפוש: ‘קופונים להופעות לחנוכה’ תסכימו איתי שצריך לתת משקל מאד משמעותי לעדכניות האתר? מה שווה תוצאת חיפוש בת שנתיים אפילו אם היא מגיעה מהדף הראשי בYNET? דווקא כאן התוצאה שתיתן הכי הרבה ערך יכולה להגיע מאיזה בלוג עלום שם שיודע שדרך הסתדרות המורים ניתן לרכוש כרטיסים בהנחה בכמות לא מוגבלת.
מה שרואים בבירור מהדוגמאות הוא שגוגל צריך מאד לדייק במשקל שהוא נותן לכל קריטריון (אתם יכולים לחשוב על דוגמאות בעצמכם: למשל מיקום או אורך מאמר או קישורים). המשקל היחסי בדירוג התוצאות הוא משהו שנעשה ידנית על ידי מהנדסי גוגל. זה לא שהם רשמו כל תוצאה ולידה איזה פרמטרים, לא. התהליך נוהל באופן ידני כאשר שביעות הרצון של הגולשים מהתוצאות היה הפרמטר לעידכון ודירוג הפרמטרים.
RankBrain הפך את התהליך לאוטומטי. עכשיו גוגל משתמשים באלגוריתם של למידת מכונה (machine learning) בשביל להחליט אלו פרמטרים חשובים לאלו חיפושים.
ניקח עוד דוגמא לראות שהבנו:
נניח שגוגל מזהה שגולשים רבים יוצאים מהר (bounce rate גבוה) מדפים שאינם מעודכנים כאשר הם מחפשים ‘הרכב ממשלת צרפת’ למרות שהדפים האלו היו מצוינים למי שחיפש ‘שיטת הבחירות בצרפת’. ניתן להניח שהRankBrain ינסה לשנות משהו בתמהיל הפרמטרים בחיפוש הראשון. הוא יבין, לפי תגובת המשתמשים, ש’הרכב ממשלת צרפת’ הוא חיפוש מאד רגיש לעידכון ויחד עם זאת ידע לשמור את הדף במיקומים גבוהים לגבי החיפוש השני.
אז מה זה RankBrain?
הערה קטנה, אם קפצת לפסקה הזו כי רצית לקבל מהר תשובה, אני ממליץ בכל מקרה לקרא מההתחלה.
RankBrain הוא אלגוריתם של לימוד מכונה שלומד איך לדרג את הפרמטרים השונים לכל דף בהתייחס לכל חיפוש.
הצורה בה RankBrain עובד היא על ידי מציאת הכוונה בחיפוש מעבר למילות החיפוש עצמן. ממש כמונו, בני האנוש, אם מישהו שואל אותנו ‘איך קוראים למקום ההוא של השף מהטלוויזיה שמוכר פיתות?’ איך היתם עונים על השאלה הזו? ומה אם היו שואלים אתכם ‘איך קוראים למסעדת מזון מהיר של אייל שני? או ‘תזכיר לי איפה יש את הפיתות עם הכרובית של השף ההוא? אתם מסכימים איתי שהתשובה לכל השאלות הללו היא זהה? מדוע בעצם? כי אנחנו מסוגלים לזהות כוונה כאשר מישהו שואל אותנו שאלה, גם אם מדובר בניסוחים מעט שונים. RankBrain מתיימר לעשות בדיוק את אותו הדבר.
ההשלכות של RankBrain עלינו כבעלי אתרים
אפתח ואומר שזה שווה מאמר בפני עצמו. אני בכל זאת מזכיר כמה נושאים כאן כי זה יעזור להבין את הנושא בכללותו.
ההשלכות של RankBrain על חיפוש מילות המפתח שלנו הן משמעותיות. זה כנראה הסוף של ‘חיפושי הזנב הארוך’. הסיבה לכך היא שכל הרעיון של המוח החדש של גוגל הוא למצא את הכוונה מאחורי החיפוש ולתת דף אחד שיענה על השאלה יותר מאשר יכיל בדיוק את מילות החיפוש. אם בעבר יכולנו לפתוח דף למילות חיפוש שונות רק כדי לתפוש את אותם חיפושי זנב ארוך, מעכשיו זה כנראה מיותר. ההמלצה היא לנסות ולתפוס מילות חיפוש של הזנב הבינוני. אותן מילות חיפוש הן ספציפיות דיין בכדי להקדיש להן עמוד משלהן, הן אינן אולטרא תחרותיות וגם יש כמה אנשים (או יותר) שמחפשים אותן.
תשכח מדפים עם מילות מפתח יחידות זה היה טוב בעבר ומתקשר לנקודה הקודמת. בין אם אתה מטרגט זנב בינוני או זנב קצר כל מילות מפתח, הטקטיקה של בניית עמוד מסביב למילת מפתח לא תעבוד יותר. זה יוצר תוכן פחות איכותי שנכתב רק בשביל מנוע החיפוש. זה משהו שלא יספק גולשים שונים עם שאלות אמיתיות ובעידן הזה של RankBrain גוגל יעלה על זה.
RankBrain משתמש בשיעור הקלקה (CTR) כמדד עיקרי למידת שביעות הרצון מהחיפוש. ההשלכות הישירות של זה הן שאתה צריך כותרות של אלופים ותיאורים של מנצחים (וכמובן גם של אלופות ומנצחות, אני כותב בלשון זכר בשביל הנוחות). יש לך כבר כותרות טובות לעמודים? מעולה, עכשיו תשפר אותן עוד!
נסה להעריך אילו פרמטרים חשובים למי שמחפש את הדף שלך ועבוד על אופטימיזציה שלהם. כפי שראינו, גוגל עושה תעדוף שונה בין פרמטרים שונים ודפים שונים. הדרך להתמודד עם זה כמקדמים וכבעלי אתרים היא פשוט לנסות ולתת דפים מעולים למשתמשים ולחשוב אילו פרמטרים יכולים להשפיע על שביעות הרצון של המחפשים. גוגל כפי הנראה משתמש בכ200 פרמטרים שונים. לא כולם באותה חשיבות כמובן אבל זו בערך הכמות.