זו כבר עובדה, מעל 80% מהישראלים מדווחים שביצעו רכישה בחנות מקוונת בחודש האחרון, 45% מהם (שזה המון) מבצעים רכישות מקוונות לפחות אחת לשבוע. אבל – מעל 70% שמבצעים רכישות מקוונות – מעדיפים לעשות את זה בחנויות בחו”ל. למה? נתונים מראים חנויות בחו”ל מספקות חווית משתמש טובה, יעילה, פונקציונלית ונעימה יותר.
זוהי הזדמנות לכל בעלי החנויות המקוונות בארץ – להרים את הכפפה, “ליישר קו” עם הסטנדרט הגבוה המוצב בפנינו בזכות אתרים מחו”ל המאפשרים רכישה נוחה וידידותית – ולנצל את מצב השוק בארץ, על מנת לזנק למעלה ולהשיג יתרון תחרותי על פני החנויות ה”שכנות” ברשת. הנה עשרה טיפים חשוב לעבור עליהם על מנת לוודא שממשק המשתמש שלכם מספק חווית רכישה טובה. אם לא – ייתכן שהשקעה בשיפור חווית המשתמש של האתר שלכם, תהיה בחירה רווחית מאוד עבורכם…
טיפ ראשון – אל תעמיסו
נכון, אתם צריכים לספק קישורים נוחים לכל קטגוריה ומוצר, וגם צריכים לספק דף “אודות” והסכם שימוש באתר, טופס יצירת קשר, מבצעים, אלטרנטיבות, ומוצרים בשמות שונים לטובת הקידום האורגני שלכם אבל…. אתם בטוחים שהלקוח שלכם לא הולך לאיבוד?
יותר ויותר לקוחות נכנסים כיום לאתרי רכישה מקוונת כשהם יודעים מה הם רוצים. עד כמה קל להתמצא בחנות שלכם? עד כמה היא נוחה לשימוש, להתמצאות, ולהגעה למוצר שחיפשתם?
ממשק המשתמש שלכם אמור להיות ברור מאוד, כזה שכבר ממבט ראשון הלקוח מרגיש שברור לו על מה הוא צריך ללחוץ על מנת להגיע לאן שהוא רוצה להגיע. מבצעים, מוצרים פופולאריים, הצעות, והזדמנויות – לפעמים עושים יותר נזק מתועלת אם התזמון והקונטקסט אינו נכון. היו ממוקדים.
טיפ שני – העבירו מסר ברור
גם אם המוצרים שלכם ייחודיים, אם אתם לא מוכרים סתם “חולצה” אלא “אמירה אופנתית בעלת מעוף וצבע ייחודי” – אנחנו ממליצים לבחור שמות ברורים וידידותיים למשתמשים. אנחנו רואים המון דוגמאות של ממשקים שבהם יש שימוש בטרמינולוגיה “מתחכמת” בשמות הכפתורים, הקטגוריות או המוצרים רק לשם התחכום, בחירות כאלה לא פעם מקשות הן על הקידום האורגני של האתר והן על זיהוי מוצרים בתוך האתר. המלצותינו – ותרו על התחכום, לכו על שמות ברורים למוצרים, והקלו על ההתמצאות.
טיפ שלישי – חווית רכישה ברורה וקצרה
מרבית ממשקי הניהול של חנויות מקוונות (ביניהם Woocommerce של Wordpress), מג’נטו, ואחרים) מספקים אפשרות לצפות בסלים שמבקרים בחנות שלכם אספו אך לא ביצעו רכישה בפועל. לא פעם – זה בגלל הליך מורכב, מלאה ורב מורכבויות של ביצוע התשלום. דווקא כאן, אנחנו ממליצים להקל עד כמה שאפשר על הלקוח, למחוק שדות שאין בהם הכרח ולאפשר הליך תשלום והזמנה נוחים וידידותיים.
תחשבו על איביי, על AliExpress, על אמזון, או על כל חנות מקוונת גדולה בחו”ל – לא פעם,ביצוע ה Checkout ממש נעשה בשני קליקים. אגב, גם התממשקות לפייפאל מאפשרת Checkout מהיר – וזו אפשרות נהדרת עבור בעלי חנויות בארץ אשר מעוניינים להציע עוד אפשרות לרכישה מהירה ויעילה, ממש בדומה לאיביי.
טיפ רביעי – הבליטו את מה שחשוב לכם להבליט
כשאתם מתכננים את ממשק המשתמש ואת החוויה הוויזואלית בשימוש באתר שלכם, אנחנו ממליצים לבחור פלטה של צבעים שתסייע לכם להבליט אלמנטים המקרבים את הגולשים למימוש מטרות, למשל כפתורי “התחל רכישה”, “הזמן”, וכדומה. חשוב ליצור ניגודיות בולטת בין אלמנטים כאלה לבין הרקע והאלמנטים האחרים בסביבתם, ולאפשר מיעוט של אלמנטים בולטים ויזואלית בעיצוב הממשק שלכם (כלומר, הבליטו רק את החשובים לכם ביותר).
טיפ חמישי – שדרו שאפשר לסמוך עליכם
עיצוב ממשק משתמש המעניק חווית שימוש וגלישה טובים, יאפשר גם עקביות לרוחב האתר שלכם, משתנה שמגביר באופן ברור במחקרים את רמת האמינות של נותן השירות בעיני הגולש. היו עקביים, מאורגנים, מסודרים, ספקו חוויית שימוש צפויה, אלגנטית וברורה – כזו המשדרת לגולש – אנחנו יודעים מה שאנחנו עושים. עשו שימוש חוזר באלמנטים, כפתורים, פניות, מקמו את הכפתורים החשובים באופן עקבי לאורך האתר. שידור אמינות ויציבות זה ישפיע גם על לקוחות שלא יבצעו רכישה באתר שלכם, אבל יזכרו אותו לטובה – ואולי עוד יחזרו אליו, בעתיד.
לסיכום, הטיפים האלו מהווים כללי אצבע מרכזיים בתהליך עיצובי של כל אתר או מערכת. מה שכן, כדי להגיע לתוצאות אופטימליות ולעמידה ביעדים שאתם רוצים להגיע אליהם – חשוב לבצע תהליך אפיון יסודי שלוקח בחשבון את סוג הקהל שאליו אתם מכוונים. בהצלחה!
נכתב על על ידי עדי יגיל, מומחה חווית משתמש בחברת UI המתמחה באיפיון, עיצוב ופיתוח של מערכות מורכבות ואפליקציות.
התמונות באדיבות Shutterstock