ארגון יד ושם, בסיוע צמוד של גוגל (Google), השיק אתמול פלטפורמת חיפוש חדשה שמאפשרת נגישות גבוהה יותר לחומרים המאוכסנים בארכיונים הגדולים שנמצאים במוזיאון
ההכרזה החדשה בוצעה אתמול מכיוון שכיום חל יום השואה הבינלאומי, שנקבע על ידי האו”ם ליום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ, ולקראת היום הזה, ובמסגרת הפרויקט, העלה הארגון לרשת למעלה מ-130 אלף תמונות שבעזרת הכלים של גוגל, ובזכות העבודה המאומצת של מנהלי הפרויקט, אייל פינק ונועם בן-חיים שניהם מהנדסים בגוגל ישראל, התמונות הללו נגישות כיום יותר לחיפוש במנועי חיפוש חיצוניים, ולאו דווקא של גוגל, והחיפוש אחר מסמכים שנמצאים בארכיון של גוגל יניבו תוצאות טובות ומדויקות יותר שגם יימצאו במקומות הראשונים בדף תוצאות החיפוש.
מעבר לכך הפרויקט הנוכחי הוא למעשה השלב הראשון בהעלאת כל הארכיון של יד ושם, שמכיל למעלה מ-130 מיליון מסמכים, אל הענן של גוגל במטרה לבנות עוד מופע שלו שיאפשר גיבוי ושמירה על החומרים וגם יספק גישה מהירה יותר למשתמשים מכלל העולם. לפי אנשי יד ושם צבר אתר האינטרנט של המוזיאון בשנה שעברה למעלה מ-11 מיליון כניסות, רובן מ-200 מדינות מסביב מעולם ולאו דווקא מישראל.
הכלים של גוגל ששולבו באתר האינטרנט של יד ושם מאפשרים לבצע חיפוש אחר מלל שמשולב בתמונות (ביצוע OCR), וכן הוספת אפשרות להשאיר תגובות ולפתח דיון מסביב לתמונות השונות שנמצאות באתר, שחלקן הגדול עבר דיגיטציה לראשונה לקראת השילוב בפרויקט.
המטרה היא, בסופו של דבר, כאמור, להעלות לענן את רוב הארכיב של גוגל, אך לפי אבנר שלו, יו”ר יד ושם, המטרה העיקרית היא קודם כל להנגיש את המידע לצעירים, וזה אומר שעדויות הניצולים נמצאות ברמת העדיפות הגבוהה ביותר. “מדובר בצעד גדול ביכולות שלנו להגיע לבניין ערנות בנושא השואה, ולתת כלים בעיקר בידי צעירים לחיפוש בעזרת הכלים המפותחים של גוגל”, אמר שלו, “כעת יש שינוי דרמטי ביכולת החיפוש והמיתוג. השינוי הזה יביא ליכולת כניסה יותר אינטנסיבית ויותר משמעותית לרבדים יותר עמוקים. זה חשוב לדור הצעיר שכבר אין לו מגע ישיר לניצולים, וזה האתגר שלנו, וזה המרוץ שלנו, תוך כדי התאמה להרגלי הצפייה והמחקר של אנשים צעירים”.
הפרויקט התחיל לפני כשלוש שנים, סיפר פרופסור יוסי מטיאס, מנהל מרכז המו”פ של גוגל ישראל, לאחר ביקור ביד ושם של ג’ונתן רוזנברג, סגן נשיא בכיר בגוגל. רוזנברג, שהגיע לביקור אחר כך במנהלה של גוגל בתל-אביב, אמר כי גוגל צריכה לעשות משהו כדי להנגיש את המידע הרב הזה לאנשים באמצעות האינטרנט.
את הכפפה הרימו, כאמור, שני מהנדסים, פינק ובן-חיים, במסגרת פרויקט ה-20% של גוגל. “אנחנו מעודדים את העובדים שלנו להקדיש 20% מזמנם לפרויקטים שהם חושבים שם חשובים, וזה התגבש לכדי הפרויקט הזה”, אמר מטיאס, “משפחתי כמו רבות אחרות נפגעה מאוד מהשואה, וכילד אני זוכר שהיו מביאים לבית הספר ניצולי שואה כדי שיספרו את הסיפור שלהם ויספקו עדויות. חשוב מאוד שיהיה לכך המשך. מדובר בפרויקט חשוב שישמור עדויות לאורך שנים רבות, ויש אפשרויות רבות שגלומות בחיפוש פשוט של מידע. אנשי יד ושם גילו חזון בלקיחת תכנים חשובים והפיכתם לנגישים באינטרנט”.
מי אמר שגוגל אנטישמים…?