ביום שישי האחרון, אורקל הכריזה שהיא מפסיקה את הפיתוח המסחרי של חבילת התוכנות OpenOffice.org (ר”ת OOo) והשארת הפרוייקט כולו לקהילת המשתמשים (כמו בכל פרוייקט קוד פתוח).
OOo היתה במקור חלק מחברת סאן שנקנתה על ידי אורקל אך לא מזמן, וההודעה לא מגיעה בהפתעה גמורה, שכן לאחרונה הגרעין הקשה של קהילת מפתחי ה OOo החליטה שההנהלה החדשה לא מתאימה להם, וערקו לפרוייקט חבילת תוכנות משרדיות פתוחה אחרת, LibreOffice הוותיקה (קיימת כבר למעלה מ-20 שנה בצורה כזו או אחרת) ויצרו את קרן המסמך, או The Document Foundation (ר”ת TDF), שמטרתם על פי הכתוב באתרם היא להוות מקום אשר יעסוק בפיתוח של חבילת תוכנות פתוחה בשימוש ידע של 10 שנים של עבודה על הOOo, שניהולו יעשה על ידי המוכשרים ביותר ולא המקושרים ביותר.
אורקל משראתה שהרוח החיה של הפרוייקט חמקה להם מבין האצבעות, החליטה שהיא לא נשארת חייבת ונותנת לקהילה להמשיך עם הפיתוח של הפרוייקט הלאה, אך ללא הגרעין הקשה המדובר, העתיד לא נראה מבטיח. כאן באתר אנחנו מאחלים לכל הצדדים הצלחה בהמשך הדרך, ומקווים שריבוי הפרוייקטים רק ימשיך, שכן בסופו של דבר התחרות רק תורמת לנו, המשתמשים.
אני מסכים עם ניק בנוגע לעיצוב – היום כדי להציע אלטרנטיבה אמתית אתה חייב לפשט ולשפר את הממשק, מה שלא קורה תמיד בקוד פתוח. ניסיתי לא מזמן להשתמש בתכנת המייל של מוזילה, לאחר מספר שעות של התעסקות הבנתי שהוא פשוט לא בנויה לשימוש ביתי, והממשק, ההגדרות, הכל מאוד מסורבל ולא נוח.
תחלופה לכלים הסגורים תהיה רק ברגע שההליכה תהיה לקראת המשתמשים, בדומה לשינוי שעבר FF על מנת להתאים את עצמו למשתמש.
ניק – כי המטרה העומדת בראש פרוייקטי קוד פתוח היא לא "למכור" או להשיג נתח שוק (כמו שחברות מסחריות מנסות) אלא לספק כלי שימושי שיכול להוות תחלופה לכלים הסגורים שקיימים. כמובן שגם השגת נתח שוק היא חשובה אך לא בתור ערך ראשי, לכן יש בדרך כלל דגש נמוך יחסית על עיצוב מוצר נוצץ, כמו גם שיווק ופרסום.
לגבי המאמר, אני לא רואה סיכוי ל OOo, עוד שבוע יוצא אובונטו החדש עם LibreOffice מה שיגרום להעברה מהירה מאוד של אחוז גדול מן המשתמשים ולא ישאיר ל OOo אפשרות להתאושש.
הבעיה של OOo ושל ליברהאופיס שהם נראים כמו אופיס 2000 עקום.
אני לא מבין למה בפרוקטי קוד פתוח מקדישים מעט לעיצוב המוצר XD