יצרניות של קונסולות משחק נוהגת למכור אותן במחיר מסובסד וזאת על-מנת שבסיס המשתמשים של הקונסולה יהיה גדול ככול האפשר בנקודת המחיר הנוכחית. את רווח עושות היצרניות בעת מכירת משחקים, שירותים מקוונים ודמי רישוי למפתחים ולרוב לוקח לחברות זמן רב להחזיר את ההשקעה, אך נראה שזו לא בעיה עבור נינטנדו וקונסולת ה-Wii U החדשה, שכן זו נחשבת רווחית מרגע מכירת המשחק הראשון.
נמכרת בהפסד… נמוך
ה-Wii U, מסובסדת (אבל מעט)ה-Wii U היא הקונסולה הראשונה המהווה את יריית הפתיחה אל מירוץ “הדור הבא”. נינטנדו מתמחרת את הקונסולה במחיר של 350 דולר לערכה הבסיסית, ולראשונה נינטנדו “מיישרת קו” עם שאר היצרניות בתעשייה ומוכרת את הקונסולה שלה במחיר הפסד. אך על-פי ראיון שנתן רג’י פילס-איימי (Reggie Fils-Aime) לעיתון מרקורי ניוז נראה כי מדובר בהפסד נמוך, במיוחד בהשוואה לתחילת מחזור-חיים של קונסולות מתחרות שכן החברה מתחילה לכסות את ההפסד ואף להרוויח החל ממכירת המשחק הראשון.
בחישוב מהיר עלות משחק עבור ה-Wii U עולה כ-60 דולר, נינטנדו “גוזרת קופון” של 30% מכל מכירה של משחק, כך שניתן להסיק שהקונסולה מסובסדת עד סכום של 18 דולרים. ככל שיעבור הזמן והרכיבים של הקונסולה יהפכו זולים וזמינים יותר כך גם ירד סכום ההפסד ואף יעבור לרווח.
עלות נמוכה על חשבון החומרה?
כמו בדור הקודם עם קונסולת ה-Wii נראה כי נינטנדו לא מכוונת לייצר את הקונסולה החזקה מכולם וזה ניכר. קונסולת ה-Wii U שאומנם היא קונסולת הדור-הבא הראשונה מסתמכת על יכולות שליטה ייחודים ולא על מפרט עוצמתי ויש אפילו מתכנת שמלין כי החברה התפשרה על בחירת הרכיבים – אולס שישקוצ’וב (Oles Shishkovtsov) מאולפן המשחקים A4 אשר מפתחים את המשחק Metro: Last Light טוען כי לקונסולה “מעבד איטי בצורה מחרידה”, הוא אומר זאת בראיון לאתר Now Gamer בהתייחס לשאלה מדוע המשחק לא מגיע גם לקונסולה של נינטנדו ולמרות שהוא מודה כי יש דרכים לעקוף את המגבלה של המעבד הדבר ידרוש משאבים וזמן פיתוח.
נזכיר כי גם בתחילת דרכה של קונסולת הפלייסטיישן 3 מפתחים טענו כי היא לא יותר חזקה מהאקסבוקס 360 משום שהיה יותר קשה לפתח עבור הארכיטקטורה הייחודית שלה ובכך לנצל את הכוח האצור בתוכה והיה נראה כי רק מפתחי צד א’ אשר פיתוחו כותרים בלעדיים לקונסולה של סוני הצליחו להוציא ממנה משחקים שנראו טוב יותר ביחס למשחקים הבלעדיים עבור האקסבוקס 360 (אך גם כאן קיים וויכוח בנושא), כך שיהיה מעניין לראות האם נינטנדו ישכילו לפתח כותרים בלעדיים שינצלו את החומרה החדשה של הקונסולה.
באופן מוזר, ישנה השוואה בין נינטנדו לסוני, כאשר אין שום ספק בעניין, נינטנדו אינם משקיעים חומרנית מספיק בעמדות המשחקים הנייחות שלהן לעומת סוני שבסה״כ הייתה להם חומרה מצויינת אבל עם ארכיטקטורה קשה לפיצוח, ההבדל ברור לגמרי ניסתה אך חזק – פלייסטיישן 3 לעומת כח לא קיים – ווי. בתור בעל Wii ישן, אני יכול לומר כי לעמדת המשחקים הזו כח מוגבל וניכר, אשר אילו היו רוצים בזמנים הללו ליצור דבר מצויין – יכלו, אך לא עשו כך.