אופניים חשמליים הולכים (יותר כמו נוסעים) והופכים לכלי התחבורה הנפוץ ביותר בעיר, במיוחד בקרב צעירים. בעוד משרדי התחבורה בעולם מחפשים איך לעכל את כלי התחבורה הזה (שמהווה לא פעם סכנה לציבור הולכי הרגל ולרוכבים עצמם) מבחינה חוקית ואיך לאכוף את החוקים הללו, עולם הטכנולוגיה לא ממש מחכה. מיזם חדש שהתבשל לו באקלים היזמות הטכנולוגית שבקיימבריג’ במסצ’וסטס (לא רחוק מ-MIT והארווארד), מנסה להמציא מחדש את הגלגל (החשמלי) שעתיד לסבך עוד יותר את המחוקקים ורשויות האכיפה למינהן.
הכירו את הגלגל של GeoOrbital, התוצר של מעל שנה של פיתוח, שהושק אתמול (ראשון) בקמפיין מימון המון באתר קיקסטארטר. ספויילר: החברה גייסה את הסכום המבוקש של 75,000 דולרים תוך כיממה.
מחשמלים לכם את האופניים
המוצר של GeoOrbital יעלה כ-950 דולרים בחנויות וכצפוי המחיר שמוצע כעת למשקיעים בקיקסטארטר הוא נמוך יותר (650 דולרים נכון לזמן כתיבת שורות אלה – התמורות למקדימים כבר אזלו). במקום לשווק אופניים חשמליים שלמים, GeoOrbital מציעים רק גלגל וסוללה. לדברי החברה, החלפת הגלגל הקדמי באופניים שיש לכם תיקח כדקה בלבד, ולא דורשת כוח או ידע מיוחדים.
המפרט באתר קיקסטארטר מבטיח מהירות נסיעה של עד 32 קמ”ש (20 מייל לשעה) מרחק של 30-80 קילומטרים בכל טעינה. עוצמת המנוע של גלגל הפלא הזה היא 500W והסוללה הנשלפת מספקת זרם של 26V. הגלגל מוצע בשני גדלים סטנדרטיים של גלגלי אופניים והמערכת כוללת גם יציאת USB לטעינה של מכשירים ניידים או חיבור גאדג’טים כמו פנסי תאורה או רמקולים. בנוסף, צמיג הגלגל עשוי מחומר פלסטי עמיד במיוחד שלא דורש ניפוח ומבטיח חיסכון בהוצאה על צמיגים חדשים במקרה של פאנצ’ר.
הגלגל, יחד עם הסוללה הנשלפת שוקל בין 7.7 ל-9 ק”ג (בהתאם לגודל). לשם השוואה, הגלגל הקדמי של אופניים רגילים ללא מנוע שוקל בערך 1.3-2.7 קילוגרמים.
עיצוב עתידני, חשיבה קצת מיושנת
אחד הדברים הבולטים ביותר בגלגל של GeoOrbital הוא העיצוב העתידני שלו. במקום חישורי, הגלגל מכיל מעין תושבת משולשת (שנראית כמו משהו מהסרט טרון) עם שלושה גלגלים שמתחברים למסגרת החיצונית. רק אחד מהם מקבל את התאוצה מהמנוע בעוד השניים האחרים מייצבים את הסיבוב.
בעוד העיצוב החדשני מושך את העין, וגם הקונספט של התאמנת אופניים רגילים לחשמליים במהירות מושכים מאוד, יש לא מעט חסרונות במוצר הזה.
ראשית כל, אינו מספק חדשנות אמתית לשוק התחבורה החשמלית העירונית. לא חסרים אופניים חשמליים בשוק ומחירם אינו גבוה בהרבה ממחירו הצפוי של ה-GeoOrbital. שנית, כל ההבטחות של החברה להתקנה קלילה ופשוטה לא מצליחות לעורר אצלנו יותר מדי ביטחון ביכולת שלי להחליף גלגל אופניים בלי סיוע. לא מן הנמנע שרבים מכם מרימים גבה כעת – עד כמה קשה זה כבר להחליף גלגל אופניים? ובכן, חלקנו נולדנו עם שתי ידיים שמאליות וסביר שניכנע כבר בניסיון לפרק את הגלגל הסטנדרטי של האופניים.
העיצוב היפה והחלק של הגלגל של GeoOrbital קצת מאבד מהזוהר שלו כשחושבים על כך שהגלגל האחורי של האופניים שלכם יישאר כפי שהיה. זה לא ממש יפה, גם לא בסרטוני הקידום של הקיקסטארטר המצליח.
כפי שציינו בתחילה, אנשי משרד התחבורה עדיין מגרדים את ראשם בניסיון למצוא את מקומם של האופניים החשמליים בדרכים ובחוקים ותקנות. חברת GeoOrbital מבטיחה לרוכשים במדינות בהן קיימות תקנות ואגרות על אופניים חשמליים שהגלגל שלהם יפתור את הקונים מעול אלה כי האופניים עדיין ייחשבו אופניים “רגילים”.
סעו סעו, עוד יש לכם
למרות כל החסרונות שמניתי מעלה, הקונים ממהרים לשלוף את כרטיסי האשראי ואתרי הטכנולוגיה מהללים את הגלגל החשמלי. האם יצליח להתניע גם בכביש ולא רק בקיקסטארטר, או שמא גורלו יהיה דומה לגורל הסגוואי, שלא הצליח להפוך למיינסטרים ברחובות הערים?
יש סטארטאפ ישראלי בבוסטון, עם המצאה דומה אבל הרבה יותר אלגנטית – https://www.superpedestrian.com/
חוץ מזה שכאן הבטריה נשלפת ולכן פחות מפתה לגנוב את זה כי הגנב צריך להשיג בטריה לפני שזה יהפוך לשמיש.
לא שזה הפריע אי פעם לאיזה גנב
הרעיון נראה ממש מגניב, אבל מה זה המחיר הזה?