The Witcher 3: Wild Hunt חותם את טרילוגיית משחקי The Witcher אשר מבוססים על סדרת ספרי הפנטזיה בעלת אותו השם מאת הסופר הפולני אנדז׳יי ספקווסקי (Andrzej Sapkowski). כמו שני קודמיו הוא5 פותח על-ידי CD Projekt Red, אולפן הפיתוח הפולני שהוקם במיוחד לצורך כתיבת המשחק הראשון, והוא מציע עולם פתוח במיוחד וענק ממדים, מה שממקם אותו באותה משבצת עם כותרים ענקיים בז'אנר ה-RPG כמו Skyrim ו-Dragon Age אשר הגיעו מאולפנים 'משופשפים' וגדולים הרבה יותר. המשחק עורר ציפייה רבה לפני שהגיע לחנויות עבור פלטפורמות שונות, ויצאנו לבדוק האם הוא עומד בהן.

מחפשים אחר סירי

גיבור המשחק כסוף השיער הוא, כמו תמיד, גראלט מריביה (Geralt Of Rivia) הידוע בכינוי הזאב הלבן, מאחרוני הוויצ׳רים (Witcher) בעולם. רק נזכיר שמדובר בקוטלי מפלצות אשר ניחנים בכוח פיזי רב ובחושים מחודדים, תכונות ההופכות אותם לציידים מעולים. בכותר השלישי בסדרה גראלט מחפש אחר סירי (Ciri), נצר לשושלת אלפים אשר עברה הכשרה של וויצ׳רים ולה ולגראלט יחסי אב ובת. בעולם המשחק סירי נמצאת במנוסה מה-Wild Hunt, כוח אפל המחפש אחריה למטרותיו שלו.

ה-Wild Hunt דולקים אחר סירי.
ה-Wild Hunt דולקים אחר סירי.

העלילה בכותר השלישי סובבת סביב ההתחקות אחר סירי וה-Wild Hunt, ואכן רוב הזמן זו עומדת בפני עצמה. עם זאת, אולפן הפיתוח מאפשרים להביא למשחק את העבר מהמשחקים הקודמים בסדרה. שחקני המחשב האישי יכולים לייבא שמירות מהמשחקים הללו, והחלטות שנעשו אז ישפיעו על המאורעות במשחק הנוכחי. עבור שחקני הקונסולות CD Projekt Red מאפשרת לבצע חלק מהבחירות באמצעות קטע בו גראלט מתושאל על אירועי העבר.

המשימות המשניות לעומת זאת נותנות לשחקן הצצה עמוקה יותר אל תוך העולם בו מתרחש The Witcher 3 – עולם מדוכא מוכה מלחמה. בכל משחק אחר המשימות הללו הן בדרך כלל רק עוד 'ריפוד' שהמפתחים מכניסים על-מנת להאריך באופן מלאכותי את אורך המשחק, והן ללא משפיעות על העולם. אך כאן כל משימה קצרה כארוכה חושפת פיסות מידע נוספות על עולם הפנטזיה. זה יכול להיות מידע על האזור או על היצורים השוכנים בו. לרוב המשימות הללו גם יש השפעה אמיתית על מה שקורה בעולם המשחק. כך, לדוגמה, חייל שבחרתי להציל התברר בשלב מאוחר יותר כנבל המקשה על תושבי האזור. לחלק מהמשימות יש השפעה מידית, וחלק מהבחירות שעושים יהדהדו אל תוך המערכות המאוחרות של המשחק.

"לעיצוב האזורים מחמיאה גם מערכת היום-לילה ומזג אוויר אשר מפיקות יחדיו נופים מרהיבים שהצליחו להוציא ממני לא פעם קריאות התפעלות…"

עולם פתוח גדול ויפיפה

The Witcher 3 נראה מצויין, זאת חרף הטענות על שנמוך הרמה הגרפית. נכון, הוא אולי לא המשחק עם הרמה הגרפית המרשימה ביותר או מרשים כמו בסרטון המשחקיות שהוצג ב-E3 אך אין זה אומר שהוא לא יפיפה, ההפך הוא הנכון.

ההשקעה והתשוקה של CD Projekt Red ניכרים בכל פינה בעולם המשחק: החל מהפרטים הקטנים כמו שזקנו של גראלט מתארך ככל שהזמן עובר או שכל אזור במשחק מרגיש שונה וייחודי מקודמו בין אם מדובר בעיר עמוסת תושבים, כפרים עם שדות חיטה זהובה הנפרסים לאופק, מאורות אפלוליות בהן שוכנים מפלצות או אזור נטוש המוקף יער ערפילי. לעיצוב האזורים מחמיאה גם מערכת היום-לילה ומזג אוויר אשר מפיקות יחדיו נופים מרהיבים שהצליחו להוציא ממני לא פעם קריאות התפעלות – בשעות הבוקר המוקדמות קרני שמש יבצבצו מבעד לעלים, בין ערביים כשהשמש כמעט שוקעת השמיים מאדימים וצללים ארוכים נמתחים על הקרקע או ענני סערה ממלאים את השמיים מעל הים הפתוח.

לפעמיים צריך לעצור ולהתרשם מהנוף.
לפעמיים צריך לעצור ולהתרשם מהנוף.

מעבר לאזורים השונים והנופים המרשימים גם העיצובים של היצורים המיתולוגיים במשחק מעוררי השתאות. אף טרול, רפא או דרקון לא מרגיש סתמיים. המעצבים של האולפן הצליחו להתחמק בהצלחה מקלישאות עיצוב וליצור יצורים בעל מראה ייחודי שקל לזכור.

על-פי CD Projekt Red המשחק מציע בין 100 ל-200 שעות משחק ונראה כי לא מדובר בהגזמה. המפות של העולם גדולות, רחבות ועמוסות במשימות ואזורים שניתן לגלות. כאמור משימות המשנה במשחק מחמיאות ומשלימות את הסיפור הראשי אך הן גם הדרך המועדפת לצבירה של נקודות ניסיון (XP) באמצעות כמובן ניתן לשפר את היכולות הקיימות או לרכוש חדשות. בעוד במשחקים אחרים המשימות הללו לעתים מרגישות כמו מטלות, ניכר כי במקרה הזה המפתחת השקיעה בסיפור של כל משימה ואלו הולכות, מסתעפות ונעטפות בסיפור המסגרת שהוא העולם מוכה המלחמה. נהניתי במיוחד מחוזי ההריגה בהן מוטל על גראלט, ובכן, לתפקד כוויצ׳ר ולצוד יצורים אגדיים המטילים אימה על תושבים באזור מסוים. המשימות הללו הן תמצית מזוקקת של מהות הוויצ׳ר, ויש להשתמש בחושים המחודדים כדי להתחקות אחר ההתרחשויות ומיקום המפלצות עד למפגש העוצמתי.

מערכת קרב עמוקה אך לא מסובכת

שחקנים החוששים ממערכות קרב ושדרוג דמות מסובכות יתר על המידה ישמחו לגלות כי אולפן הפיתוח ייעד את The Witcher 3 להיות משחק תפקידים להמונים – הוא מציע מערכות קרב, שדרוג דמות, איסוף חפצים, קסמים ושיקויים עמוקות אך לא מסובכות. יש לציין לטובה במיוחד את מערכת הקרב אשר מזכירה משחקי Hack and Slash אך כזו שעדיין דורשת אסטרטגיה  – היא כוללת תקיפה מהירה, תקיפה אטית אך חזקה, חסימה, התחמקות ותקיפת נגד.

עם זאת, המערכת דורשת התמחות מסוימת, ושחקנים אשר ינסו לנצח על-ידי 'מעיכה של כפתורים' יפגשו מהר מאוד את מסך הטעינה מחדש. על-מנת לצלוח את המפגשים עם האויבים השונים במשחק, ובייחוד עם המפלצות, יש לבצע עבודת למידה (בסיסית) טרם הקרב  – 'ללמוד' על היצור בו רוצים להילחם, ללמוד כנגד אילו כשפים ושיקויים הוא רגיש, ובעת הקרב עצמו ללמוד את מחזורי ההתקפה והתנועה של היצור.

בדומה למשחקי פנטזיה אחרים בעולם של גראלט ניתן להיעזר בשיקויים אשר מעניקים יתרון בקרב. יש כאלה המעניקים זריזות, יש כאלה שמרעילים את האויבים או כאלה שמאחזרים בריאות וכיוצא בכך. אך גראלט לא יכול לצרוך כמות בלתי-מוגבלת של שיקויים: צריכה מוגברת של אלו יעלו את מד הרעילות וצריכה לא מבוקרת תביא יותר נזק מתועלת.

בעיות טכניות שלא מעיבות על החוויה

The Witcher 3: Wild Hunt לא חף מבעיות טכניות, חלקן זניחות כמו: קפיצות פריימים, דמויות או צמחיה המופיעים פתאום על המסך, וחלקן מהותיות יותר כמו משימת משנה שלא הצלחתי לסיים רק בגלל שחיסלתי כבר אויבים באזור מסוים, קריסה של המשחק בעת חלק ההדרכה אודות משחק הקלפים גוונט (Gwent) או זמני הטעינה הארוכים, לפחות בגרסת ה-PlayStation 4 שבדקנו באדיבות היבואנית 'עדלי אנטרטיינמנט'.

גם מערכת הרכיבה על סוס קצת מתסכלת, שכן מפאת גודלו של העולם זמן רב מבלים כשרוכבים על רוצ׳ (Roach) ממקום למקום, מדובר בחוויה מתסכלת במיוחד כאשר בוחרים לא להתמקד בדרכים הראשיות, דבר שהמשחק מעודד דווקא על-ידי גילוי של אזורים חדשים, רוצ׳ נוטה לא פעם להיתקע בגאומטריה של העולם, והוא מסרב להמשיך לנוע בגלל פערי גובה זניחים באדמה, אבן או שיח.

חרף הבעיות הללו יש לציין כי הן לא מעיבות על ההנאה מהמשק ויש לציין לטובה את התמיכה לה זוכה הכותר מ-CD Projekt Red הנוהגת לשחרר טלאים ותיקונים באופן תכוף. ניכר גם כי החברה מקשיבה לחברי הקהילה והמבקרים וכך לדוגמא בגרסה 1.04 הוסיפה המפתחת את האפשרות להגדיל את הכתב על המסך, שעד שיחרור הטלאי היה קטן מדי לקריאה במיוחד על-גבי מסך טלוויזיה.

לסיכום

ללא ספק The Witcher 3: Wild Hunt הצליח לעמוד בציפיות אותן הציב בעת ההצגה הראשונית של הכותר בתערוכת E3 של 2013, חרף גודלו של אולפן הפיתוח הם הצליחו לבנות עולם פתוח גדול ומעניין. העולם הפתוח מצליח להפוך משימות שבכל משחק אחר היו נראות כמטלה לחלק בלתי נפרד מהסיפור הראשי. חרף הבעיות הטכניות נראה כי The Witcher 3 הוא בהחלט מתמודד רציני על תואר משחק השנה של 2015 בז'אנר ה-RPG.

אהבנו:

  • עיצוב מדהים – העולם, הדמויות והיצורים יוצרים יחדיו עולם חי ואמין.
  • גיוון – משימות משנה מעניינות המרחיבות את הידע על הפולקלור וההיסטוריה של העולם.
  • מערכת קרב – עמוקה ודורשת מיומנות אך עם זאת לא מסובכת יתר על המידה.
  • תמיכה – המשחק זוכה לתמיכה רבה מאולפן הפיתוח ועתיד לקבל תוכן נוסף להורדה בחינם.
  • ידידותי – מצליח להיות מזמין גם לשחקנים חדשים שלא שיחקו במשחקים הקודמים בסדרה.

לא אהבנו:

  • זמני טעינה – זמני טעינה ארוכים במיוחד, לפחות בגרסת ה-PlayStation 4.
  • בעיות טכניות – תקלות קטנות כמו קפיצות פריימים או קטעי הרכיבה שיכולים לעתים לתסכל.
שתף:
-פרסומת-
מנהל רשתות במקצועו והוא בעליו הגאים של ערוץ היו-טיוב The G3 Show. הוא גיימר, גיק וכל מה שבניהם. דעתן וחובב חפיצים מושבע. שי מחליף טלפונים כמו גרביים וכל כמה חודשים ניתן למצוא אצלו חפיץ חדש ביד. הדבר היחיד שהוא אוהב יותר מחפיצים הוא להשתמש במושגים עבריים (ידעתם שחפיצים הם גאדג'טים?). בזמנו החופשי המועט משמש שי כמקור מידע טכנולוגי ״של החבר׳ה״.
  • MrIGM

    משחק מעולה למרות החסרונות.