Xiaomi Mi4, הקרוב הסיני של ה-iPhone.

'מכשיר סיני זול'. עוד לא עבר זמן רב מאז הימים בהם ברוב השוק הסלולרי היו מבטלים בזלזול כל מכשיר שלא מיוצר על-ידי חברה גדולה ומוכרת במערב. אבל המצב השתנה. היצרניות המזרח אסייתיות מתחילות לכרסם לאט ובהתמדה בנתח השוק של היצרניות הגדולות והמוכרות. נראה כי החברות הללו החליטו להילחם בתפיסה כי מכשירים שמגיעים מסין הם מכשירים זולים. הן החלו לתכנן מכשירים איכותיים, עמידים, בעלי עיצוב מרשים ורמת גימור גבוהה, כאלו שיוכלו להתמודד ראש-בראש עם כל iPhone או Galaxy וזאת מבלי להתפשר על מחיר משתלם – לעתים אף כמחצית ממחיר המתחרים.

אך לפני הכל נראה כי היצרניות הסיניות מכוונות, ומצליחות, לבסס עמדה חזקה במגרש הביתי וזאת על-ידי הצעת מחיר נמוכה  במיוחד – בסין מכשירים במחיר של פחות מ-200 דולר הם מחזה נפוץ ואילו מכשירים יקרים יותר הם יוצאי הדופן. באוקטובר 2009 החלה אפל לשווק את מכשירי ה-iPhone בסין ונראה כי מאז לא איבדו היצרניות המקומיות נתח שוק משמעותי. למעשה מכשירים תוצרת אפל, נכון לרבעון הראשון של 2014, תופסים רק 10% מנתח השוק הסיני, לצורך השוואה באותה תקופה בארצות הברית נתח השוק של אפל עומד על 36.9%.

ואנחנו עכשיו נמצאים בתחילת הצעד הבא. לאחר שהיצרניות ביססו את מעמדן בארץ המקור שלהן, הן מתחילות לשלוח זרועות אל מעבר לים כדי לנסות ולחטוף את השטיח מתחת לרגליהן של היצרניות הגדולות והמבוססות יותר.

Infographic: Domestic Vendors Stand Strong in China's Smartphone Market | Statista
You will find more statistics at Statista

גדול ביפן (אבל לא רק)
Xiaomi (שיאומי), אולי לא מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בסין, אך היא בהחלט היצרנית המדוברת ביותר. בעבר היא הואשמה הנעתקת העיצוב של מכשירי ה-iPhone, אך לא רק מעיצוב המכשירים היא שאבה השראה, נראה כי החברה מחקה את כל אופן הפעילות של אפל – היא משיקה מכשיר דגל פעם בשנה באירוע נוצץ, היא פתחה חנויות קונספט המעוצבות בדיוק כמו החנויות אפל ואפילו אופן הצגת המוצרים באתר מזכיר את העיצוב של אתר אפל, לא סתם היא מכונה ׳אפל הסינית׳.

Xiaomi Mi4, הקרוב הסיני של ה-iPhone.
Xiaomi Mi4, הקרוב הסיני של ה-iPhone.

נראה כי האסטרטגיה הזו אכן תורמת לחברה ומדי שנה בעת השקת מכשיר דגל חדש משתרכים תורים ארוכים בכניסה לחנויות החברה בסין, בדיוק כמו התורים עליהם אנו רגילים לקרוא בעת השקת iPhone חדש.

ביולי השנה השיקה החברה את ה-Xiaomi Mi4, אשר מוצע למכיר ב-370 דולר בלבד. העיצוב של המכשיר לוקח השראה מזה של ה-iPhone עם רצועת מתכת עם קצוות זוויתיות בגימור מבריק, המקיפה את המכשיר. המכשיר מציע לרוכשיו מסך בגודל 5 אינץ׳, מצלמה באבחנה של 13 מגה-פיקסל וסוללה בהספק גבוה באופן משמעותי בהשוואה למכשיר ה-iPhone 5S, שכאמור מוצע למכירה במחיר כפול ואף יותר. תוך 37 שניות (!) בלבד מתחילת המכירה אזל המלאי הראשוני של המכשיר בחנויות.

עם מפרט חזק, רמת גימור גבוהה ותג מחיר נמוך ניתן להבין מדוע ה-Xiaomi Mi4 נחשק לא רק במזרח, ו-׳אפל הסינית׳ מצליחה לגרום להתעניינות רבה גם מהמערב.

היכן קונים: את ה-Xiaomi Mi4 אומנם עדיין לא ניתן להשיג בארץ אך הוא כן זמין לרכישה דרך אתרי מכירות מקוונים כמו AliExpress במחיר התחלתי של 1,450 שקלים. אלו שלא מעוניינים לרכוש מעבר לים יוכלו לרכוש את מכשיר הדגל הקודם, ה-Mi3, דרך Go Mobile במחיר של 1,499 שקל.

הענק הישן

Vibe Z2 Pro, עם מסך גדול במיוחד ועיצוב מתכתי דקיק.
Vibe Z2 Pro, עם מסך גדול במיוחד ועיצוב מתכתי דקיק.

Lenovo (לנובו) היא מיצרניות המחשבים הגדולות בעולם, לכן אין זה מפתיע שהשם לא זר במערב. אך גם במזרח החברה עושה חיל, במיוחד בתחום הטלפונים החכמים – לחברה נתח השוק הגבוה ביותר בסין מבין היצרניות המקומיות וקל להבין מדוע. לחברה מספר סדרות של מכשירים שהסדרה הזולה המיועדת לשווקים מתפתחים נמכרים במחיר נמוכים מ-100 דולר.

אך לנובו מייצרת לא רק מכשירים זולים או כאלה שמיועדים לשווקים מתפתחים. השנה השיקה החברה את ה-Vibe Z2 Pro, פאבלט בעל מסך גדול במיוחד בגודל 6 אינץ׳ עם צפיפות פיקסלים גבוהה אפילו מזו של ה-iPhone 6 Plus שרק הושק, תמיכה בזוג כרטיסי-סים במקביל וכל זאת בגוף מתכתי אך דקיק במיוחד. כשהושק הוא הוצע למכירה בסין במחיר התחלתי של 830 דולר, יקר משמעותית בהשוואה למכשירים של יצרניות סיניות מתחרות אך עדיין זול בהשוואה למכשיר ה-iPhone 5S שנמכר ב-870 דולר במדינה.

A316, זמין לרכישה גם בישראל במחיר נמוך מ-400 שקלים.
A316, זמין לרכישה גם בישראל במחיר נמוך מ-400 שקלים.

למרות שלחברה יש מכשירי ׳פרימיום׳ יוקרתיים, לרווחת שאר היצרניות נראה כי בלנובו מתמקדים כרגע בשוק הנמוך – בלקוחות שלא מעוניינים לרכוש את המכשיר היקר ביותר. לנובו היא היצרנית שלה הסיכויים הגדולים ביותר לטלטל את המערב שכן הוא אינו זר לה, לחברה כבר יש לה בארצות הללו מערך שיווק ומכירה והיא מותג מוכר שידוע באמינותו, וכן את חטיבת הסלולר של מוטורולה (Motorola אשר רכשה לא מכבר.

היכן קונים: בארץ ניתן למצוא בחנויות הסלולר השונות את מכשירים מסדרת ה-Vibe של החברה, שמציעים מפרט של מכשיר דגל אך במחיר שמתחיל מ-1,300 שקלים. חנויות מסוימות אף מחזיקות מכשירים מסדרת ה-A כמו ה-A316 שניתן לרכוש במחיר נמוך מ-400 שקלים. ה-Lenovo Vibe Z2 עדיין לא נמכר בארץ, אך זמין לרכישה דרך AliExpress במחיר של 3,140 שקלים. ה-Vibe Z מוצע באתרי השוואות המחירים במחיר התחלתי שקצת נמוך מ-2,000 שקלים.

מגוון רחב
ברבעון הראשון של 2014 נתח השוק של וואווי (Huawei), היה קטן רק במעט מזה של אפל. וואווי היא ענקית סינית בתחום התקשורת ויש לחברה ניסיון רב בייצור ציוד תקשורת סלולרי – החל ממודמים סלולריים, נתבים אלחוטיים, אביזרים וכו׳, לכן אין זה מפתיע שבחברה בחרו להתרחב ולייצר גם מכשירים סלולריים עבור צרכנים פרטיים.

Huawei Ascend Mate 7
Mate 7, זועק יוקרתיות.

נראה כי החברה מחפשת איזון בייצור ושיווק של מכשירים מוזלים ומכשירי פרימיום. כך היא הצליחה לתפוס נתח שוק בשווקים מתפתחים עם סדרת מכשירי ה-Ideos הצבעוניים במחיר נמוך מ-100 דולר. לדוגמא, מכשיר ה-Acens Y330 מכשיר אנדרואיד בסיסי עם תג מחיר של 70 דולר. אלו המעוניינים לרכוש מכשיר פרימיום יופתעו לגלות את ה-Ascend Mate 7, מכשיר פאבלט עם מסך ענק בגודל 6-אינצ׳ עם מסגרת צרה, סוללה ענקית בנפח 4,100mAh, בגב המכשיר ניתן למצוא סורק טביעות אצבע ומצלמת 13 מגה-פיקסל. עיצוב המכשיר מרשים ובנוי מחומרים יוקרתיים – חזית המכשיר עשויה זכוכית מחוסמת, מסביב מקיפה אותו מסגרת מתכתית דקיקה בעובי של 6.18 מ״מ בלבד וגב המכשיר מתכתי. המכשיר צפוי להיות מושק הן במזרח והן במערב אך כרגע לא ידוע מה יהיה מחירו.

היכן קונים: ה-Ascend Mate 7 עדיין לא זמין לרכישה בארץ, אך זמין לרכישה דרך AliExpress במחיר התחלתי של 2,550 שקלים. היבואן הרשמי כן מייבא לארץ את ה-Ascend P7 עם אפשרות צילום הסלפי הפנרומי ובאתרי השוואות המחירים ניתן למצוא את המכשיר במחיר הנמוך במעט מ-2,000 שקלים.

זול זו לא מילה גסה
ענקית סינית נוספת שנכנסת לעולם ייצור ושיווק טלפונים חכמים היא ZTE. כמו וואווי היא עוסקת שנים רבות בייצור ציוד תקשורת. לחברה יש ניסיון רב בייצור מכשירים סלולריים ולמעשה היא יצרנית OEM – יצרנית המייצרת מכשירים בעבור חברות אחרות. האסטרטגיה הנוכחית של החברה היא ייצור מכשירים זולים המיועדים לשווקים מתפתחים כדוגמאת הודו וסין ונראה כי האסטרטגיה הזו מניבה פרי – מבחינת נתח שוק, החברה ממוקמת באופן קבוע ברשימה של עשרת היצרניות המובילות בעולם. בסין, נכון לרבעון הראשון, ZTE חולשת על נתח שוק גבוה משל HTC.

לחברה ניסיון לא מבוטל עם המערב ולא נדיר למצוא מוצרים שלה גם בארצנו הקטנה. למעשה מפעילות הסלולר בארץ משווקות מודמים סלולריים של החברה ובאתרי השוואות המחירים ניתן למצוא כדרך קבע מגוון מכשירים מבית החברה עם תג מחיר שנע סביב ה-500 שקלים.

גודלל זה ל-Galaxy Note 3, אך במחיר קטן.
גודל זvה ל-Galaxy Note 3, אך במחיר קטן.

החברה לא מייצרת מכשירי פרימיום אך כן יש לה מגוון של מכשירים שנועד לתת מענה לאלו המחפשים מכשיר עם מפרט של מכשיר דגל במחיר נמוך באופן משמעותי. למעשה, רק לאחרונה הוכרז כי בארצות-הברית מפעילת הסלולר T-Mobile תשווק את מכשיר ה-ZTE Zmax, מכשיר פאבלט במחיר נמוך משמעותי מזה של מכשירי פאבלט מתחרים, רק 250 דולר, ללא התחייבות למפעילה. המכשיר מצוייד במסך ענק בגודל 5.7 אינץ׳, מצלמה באבחנה של 8 מגה-פיקסל וסוללה ענקית.

היכן קונים: ה-Zmax בלעדי כרגע לשוק האמריקאי וטרם ידוע אם הוא יושק בארצות נוספות.

אסטרטגיה אגרסיבית
Oppo יצרנית מוכרת מתחום האלקטרוניקה הבידורית עם מגוון רחב של מכשירים החל מנגני מדיה אישיים, נגני DVD ו-BluRay ואף טלוויזיות. עם כניסתה לעולם מכשירי הטלפונים החכמים נראה כי האסטרטגיה של החברה היא לדחוף גבולות, עם השקת מכשיר ה-Finder שהשיקה החברה ב-2012 בעובי של 6.65 מ״מ שהיה מכשיר הטלפון החכם הדק בעולם. למעשה הוא עדיין דק מרוב מכשירי הדגל שמושקים כיום, או לדוגמא מכשיר ה-Oppo Find 7 היה המכשיר השני בעולם עם מסך באבחנה של 2K, כפי שניתן להבין החברה מתמקדת בעיקר במכשירי פרימיום, אם כי יש לה סדרה של מכשירים מוזלים.

שיטת ההזמנות מנעה מה-OnePlus One להפוך ללהיט.
שיטת ההזמנות מנעה מה-OnePlus One להפוך ללהיט.

את הכניסה למערב הצליחה החברה לעשות באמצעות המותג OnePlus ומכשיר ה-One, שלכאורה שייך לחברה מתחרה אך ל-Oppo אחריות רבה ליצור המכשיר המכשיר. האסטרטגיה השיווקית של המכשיר הייתה אגרסיבית במיוחד, היא קראה תיגר על שאר היצרניות ומכירה של מכשירי דגל במחיר שנע סביב ה-600 דולר, הססמה של החברה היא ׳לא להתפשר' והיא הוכיחה כי ניתן לייצר מכשיר דגל עם מפרט בלתי-מתפשר וגימור ברמה גבוהה מבלי להוציא יותר מ-299 דולר, מחיר שהוא זול אפילו ממכשיר ה-Nexus 5 הניתן לרכישה מסובסדת על-ידי גוגל. ה-One אכן הצליח ליצור התעניינות רבה במערב והדרישה הגבוהה למכשיר התבטאה באינספור משתמשים המנסים לקבל ׳הזמנה׳ על מנת לרכוש את המכשיר, שיטת ההזמנות היא גם זו שפגעה בפועל בכמות מכירת המכשירים שכן ההתלהבות הראשונית התחלפה בתסכול אצל לקוחות שלא הצליחו להשיג הזמנה שכזו.

מערכת ההזמנות נועדה הן ליצור התעניינות והן למנוע מקרים של רכישה כמותית וגדולה לצורך מכירה חוזרת אבל כנראה גם על-מנת לחפות על כושר ייצור נמוך יחסית, נכון להיום החברה הודיעה כי מערכת ההזמנות תוחלף באפשרות להיכנס לתור של רכישה.

היכן קונים: את הדגם הבסיסי ה-OnePlus One, עם זיכרון אחסון בנפח 16 ג'יגה-בייט, ניתן לרכוש  דרך GoMobile במחיר התחלתי של 1,999 שקל. באתר המכירות בחו"ל ימכרו אמנם במחיר נמוך יותר אך לפני עלויות מיסים ומשלוח.

לסיכום, המכשירים הסינים הם כבר לא מה שהיה בעבר, ויש מותגים איכותיים לא פחות מהיצרניות הגדולות. לעיתים ניתן לחסוך סכומים לא קטנים ברכישה של מכשיר תוצרת סין רק הקפידו לבחור את המוצר הנכון ללכת איתו קדימה, ותופתעו מהאיכות ויכולות שמוצר זהה מסוגל לספק.

(תמונת הנושא באדיבות Shutterstock)

הכתבה פורסמה לראשונה באתר Nexter מבית מאקו

שתף:
-פרסומת-
מנהל רשתות במקצועו והוא בעליו הגאים של ערוץ היו-טיוב The G3 Show. הוא גיימר, גיק וכל מה שבניהם. דעתן וחובב חפיצים מושבע. שי מחליף טלפונים כמו גרביים וכל כמה חודשים ניתן למצוא אצלו חפיץ חדש ביד. הדבר היחיד שהוא אוהב יותר מחפיצים הוא להשתמש במושגים עבריים (ידעתם שחפיצים הם גאדג'טים?). בזמנו החופשי המועט משמש שי כמקור מידע טכנולוגי ״של החבר׳ה״.