בעת כתיבת שורות אלה, בעודנו יושבים בבית קפה בנמל תל אביב, חולפת לידינו קבוצת נערים בריצה כשהם מחזיקים בטךפונים בידיהם ורצים אחר דמויות הפוקימון המקומיות. המשחק הזה, Pokemon GO, שבר שיאים עם 21 מיליון הורדות ביום, והפך ללהיט בין לילה.

האם מדובר בצורת בילוי חדשה שתישאר פה הרבה זמן, או שמא זו תופעה חולפת שתשקע עם הטמפרטורות בסוף הקיץ הזה? קשה עוד לדעת, אך מעניין להיזכר במשחקי הסלולר ששברו שיאים בשנים האחרונות, משחקים שגרמו לנו לתקוע את הראש בטלפון, ולשכוח ליותר מרגע את העולם האמיתי, עוד לפני שהדור הנוכחי של מפלצות הכיס פלש לחיינו.

הנחש יצא ממסתורו

נראה שילידי שנות ה-1980 יסכימו שאת Snake (סנייק) ניתן להגדיר כמשחק הסלולר הראשון שהפך לתופעה בקנה מידה עולמי. אז נכון, עוד ב-1994 היו משחקי Tetris (טטריס) במכשיר בשם Hagenuk MT-2000, אך אלו לא זכו לתהילה. זו הגיעה בגדול ב-1997 עם Nokia 6610, מכשיר הסלולר הראשון בו הותקן Snake.

השגעון תפס אז את כולם. מטרת המשחק היתה לשלוט בנחש שאוכל מזון המפוזר באקראיות בשטח המסך. בכל פעם גדל הנחש, אך אסור שיגע בעצמו או בגבולות המסך (עד ל-Snake 2 שהיה ללא קירות).

כל שחקן מזדמן ניסה את מזלו עם הנחש המתפתל, וככל הנראה המשחק הופץ ב-400 מיליון עותקים בגרסאות שונות במכשירים של נוקיה. היו גם תחרויות נערכו באותן השנים בין שחקני Snake מנוסים. אחד האביזרים שסייעו להתמודד עם מקשי המכשיר הסלולרי היה משלט שליטה ייעודי. (הערת העורך: אותי זה לא תפס, אבל האמת צריכה להאמר: עד היום אין משחקי זריזות ידיים ומחשבה טובים יותר – צ.ק.)

רק אל תכעיסו את הציפורים

מאז התפתחה הטכנולוגיה, מסכי הטלפונים הניידים רק גדלו, חוויית המשתמש השתפרה משמעותית ואיתה גם משחקי הסלולר. כש-Angry Birds (אנגרי בירדס) הושק ב-2009 הוא הופץ תחילה ה-iPhone וזכה כמעט מייד להצלחה גדולה. המשחק מבוסס על מלחמה בין ציפורים לחזירים, כאשר בכל פעם מותח השחקן רוגטקה שיורה ציפור אחת לעבר החזירים המסתתרים במקומות שונים. הציפורים צריכות להרוג את החזירים וכך מתקדמים בשלבים. (הערת העורך: אני זוכר שראיתי את המשחק לראשונה אצל אחד מחברי העיתונאים. הגבתי ב-'עכשיו מצאו סוף סוף מה לעשות עם מסך המגע'. היו זמנים – צ.ק.)

השילוב בין חווית המשחק – הלא מאוד ייחודית, יש לציין, כי היו משחקים עם עקרונות דומים – לבין ההתנהלות הקומית שלו, היה כנראה המפתח להצלחה חסרת תקדים: לא פחות מ-16 גרסאות שונות של המשחק הופצו עד לאחרונה, כשלפני שנה עמד מספר ההורדות בשלל הפלטפורמות על שלושה מיליארדש שהפכו את רוביו (Rovio) לאחד מבתי הפיתוח הגדולים של משחקים לתחום הסלולר.

לא רק משחקים העמידו במרכז העלילה את הציפורים והחזירים החביבים: קו מוצרים מגוון הושק עם דמויות הסדרה, פרסומות, סדרות, סרט קולנוע ואף פארק שעשועים ליוו את ההיסטריה. אך לא ניתן לפספס כיצד המשחק הפך למציאותי, עת שחברת סלולר מברצלונה בנתה ברחוב מתקנים המדמים היטב את המשחק. עם שחרור הרוגטקה המפורסמת, רוגטקה שהוצגה באופן וירטואלי באחד ממכשירי הסלולר שהוצב ברחוב, שוגרה לאוויר בובה אמיתית בדמות ציפור וריסקה כמה מהמתקנים שנבנו לא הרחק משם כדי לחסל כמה בובות חזירים.

לא להפסיק לרוץ במשך 54,000 שנים

ב-2011 הפך Temple Run (טמפל ראן) ללהיט התורן. במשחק מגלמים השחקנים חוקרים שמנסים לגנוב חפצים ממקדש עתיק. באמצעות תנועות שונות על מסך המגע או הטיית המכשיר, צריכות הדמויות לחמוק מקופים השומרים על המקדש. המטרה היא לרוץ כמה יותר רחוק מבלי להיתפס.

בסוף אותה השנה דורג המשחק כאחד מחמישים האפליקציות המורדות ביותר ב-iTunes. כששוחרר גם בגרסת אנדרואיד, בסוף מרץ 2012, משתמשי מערכת ההפעלה של גוגל הורידו את המשחק יותר ממיליון פעמים בפחות משלושה ימים. חמישה חודשים מאוחר יותר הוא כבר חצה את קו מאה מיליון ההורדות, אז פרסמה החברה המפתחת כי אם מחשבים את סך הזמן שבוזבז עד אז במשחק מגיעים ל-54,000 שנים. מרגיש כמו כלום, הא?

עוד ביטוי להצלחת המשחק היה השקתו של Temple Run 2, משחק ההמשך שמתבסס על אותה העלילה. לדברי המפתחת, אימג'ני (Imangi), הכוונה היתה לפתח משחק כמה שיותר דומה לגרסה הראשונה תוך הוספת אלמנטים חדשים ושיפור חווית המשחק.

אך כדי לעשות זאת נאלצה החברה לכתוב את קוד המשחק מחדש ותוצאות הגרסה השנייה מדברות בעד עצמן: בינואר 2013 הופץ המשחק בחנויות האפליקציות, בתחילה רק עבור iOS, כשביממה הראשונה לשחרורו הוא השיג 6 מיליון הורדות. שנה וחצי לאחר מכן הוא כבר עבר את מיליארד ההורדות, אז גם הושקה גרסת מציאות מדומה למשקפי Gear VR של סמסונג. (הערכת העורך: משחקי ריצה, ש-Temple Run הוא בהחלט הנציג הבכיר שלהם, הם מאותם משחקים שיודעים לנצל היטב את מה שיש לטלפון חכם להציע, ובצורה הנגישה ביותר. גם היום כיף לחזור אליו מדי פעם – צ.ק.)

תופסים קו – באפליקציה

30 מיליון הורדות בחמישה שבועות – זהו הנתון הבלתי נתפס שנזקף לזכות Draw Something, אפליקציה שהושקה בפברואר 2012. באותה תקופה בממוצע 13 מיליון איש ביום עשו את הדבר הבא: הם בחרו מילה או ביטוי מבין שלוש אפשרויות, ציירו ציור מתאים שיתאר אותו, פחות או יותר, על מסך הטלפון והיריב היה צריך לנחש מה ציירו, ולחלופין, לצייר בזחרה כדי שינחשו, וחוזר חלילה. ככה זה נראה כשזה היה בטלוויזיה, הרבה לפני הולדת הטלפון החכם.

השיגעון החל להתפשט, והמשחק תפס את מקומו של Angry Birds במקומות הראשונים בטבלאות ההורדות. זינגה (Zynga), שפעם הייתה מלכת המשחקים של פייסבוק (Facebook), רכשה לאחר זמן קצר את החברה שפיתחה את Draw Something בכ-200 מיליון דולרים, אך לא עבר הרבה זמן ומצאנו אפליקציות אחרות שיעסיקו אותנו במהלך היום. Draw Something, אם שאלתם, איבדה רבות מהפופולריות שלה. (הערת העורך: אכן, במבחן הזמן, Draw Something זכתה לחמש דקות תהילה ולא יותר, אולי סמל לכך שכיום רוב הריגושים הם חזקים ומהירים, או שהם לא תופסים – צ.ק.)

הסוכריות שגרמו לעולם להתמכר

זה החל כמשחק פייסבוק תמים למראה שהתבסס על סוכריות צבעוניות כשהמטרה היא בכל שלב לרכז יחד לפחות שלוש סוכריות באותו צבע, ולהשלים משימות שונות. לאחר שנה היו כ-45 מיליון שחקנים ששיחקו ב-Candy Crash Saga בפייסבוק בכל חודש. מהר מאוד, לאחר ששוחררו אפליקציות לטלפונים חכמים, דורג המשחק במקומות הראשונים במצעדי ההורדות: נכון לשנת 2013 הופעל המשחק מדי יום כ-600 מיליון פעמים.

בכל מקום היה אפשר לראות את המכורים למשחק: באוטובוסים, בלימודים, במקומות העבודה. כולם היו גוררים ממתקים צבעוניים ממקום למקום ומסרבים להפסיק. עוד שלב, עוד משימה וגם עוד תגמול. "הייתי משחקת בו במצטבר 5 שעות ביום – גם בטלפון וגם בפייסבוק", אמרה מ' בראיון ל-Nexter בתקופה שהמשחק היה להיט. "הגעתי עד שלב 181 מתוך 351 שהיו קיימים במקור, ובו אני תקועה כבר איזה שבועיים".

גרסה חדשה הוסיפה עניין למשחק הממכר, הפעם עם סוכריות סודה, אך ההשלכות מההתמכרות למשחקים האלה רק המשיכו להתפרסם. למשל, אמריקאי בן 29 קרע גיד באגודל כתוצאה מגרסת Candy Crash במחשב ואפילו לא שם לב לזה מרוב שהיה מכור אליה. (הערת העורך: Candy Crash לא מפסיקה לככב ויש לה משחקים מקבילים בסדרה אחרת, ובעלי חברת קינג (King) המפתחת הפכו למולטי מליונרים, והם ממשיכים להצליח גם בפייסבוק במקביל למובייל וצולחים את הגדר שזינגה נתקעה בה – צ.ק.)

שוב ציפורים בצמרת

עוד להיט שהכה בטלםונים שלנו בשנים האחרונות גרם הפתעה גם למפתחו. Flappy Bird (פלאפי בירד) הוא משחק לא מושקע במיוחד עם גרפיקה פשוטה והוא דל בכפתורי שליטה. כל שיש לעשות הוא לגרום לציפור לעוף, באמצעות לחיצות על המסך, ולהימנע מפגיעות בעמודים הרבים שפזורים בגבהים שונים. (הערת העורך: לא הסתדרתי עם המשחק הזה בכלל, ולא עם המעתיקינים ממנו. האם זה הגיל או התרגיל? – צ.ק.)

בסוף ינואר 2014 כיכב המשחק ברשימת המשחקים החינמיים הכי מורדים בחנות האפליקציות של אפל, אך לא לזמן רב. שכן ב-10 בפברואר באותה שנה הוסר המשחק בפתאומיות. דונג נגוין, הצעיר הווייטנאמי בן ה-29 שפיתח את המשחק, קצת נבהל מהפופולאריות שלו: "Flappy Bird עוצב כמשחק של כמה דקות כשהמשתמש רגוע, אבל הוא הפך למוצר ממכר. אני חושב שהוא הפך לבעיה. כדי לפתור את הבעיה, הכי טוב להסיר אותו. הוא אבוד לעד", הוא הודיע. עם זאת, לא כולם האמינו לנגוין, ויש שטוענים כי מדובר בהתערבות הממשלה הווייטנאמית.

אז החלה ההיסטריה: מכשירים שעליהם הותקנה האפליקציה עוד בטרם הוסרה, הוצעו למכירה במחירים יוצאי דופן. האהדה למשחק לא פסקה ולאחר זמן קצר המפתח הבטיח כי יחזיר את המשחק חזרה לחנויות ומי שבחרה לעשות מחווה למשחק היא לא אחרת מאשר גוגל שבגרסאות לוליפופ ומרשמלו של מערכת ההפעלה שלה כללה את האפשרות לשחק במשחק בכל מכשיר אנדרואיד.

הנוסחה המנצחת למשחק מושלם

ואיך אפשר לשכוח את Fruit Ninja, את Clash of Clans, Where’s My Water?, Real Racing או Subway Surfers שכולם משחקים מוצלחים מאוד שגרמו לנו לבזבז שעות רבות מול הטלפון שלנו. מדוע? ד"ר ירדן לוינסקי מונה כמה מהגורמים להצלחה של המשחקים הממכרים הללו, בדגש על Pokemon GO: נוסטלגיה, חידוש ומוזרות.

"אנחנו נהנים להיזכר בסדרות המצויירות של ילדותנו, אנחנו אוהבים מאוד את החידושים הטכנולוגיים הטמונים במשחק וגם חייבים לנסות משחקים שעליהם מדווחים בכל מקום בחדשות. רק אחר כך מגיעות התכונות שגורמות למשחק להצליח: פעולה, חוויה חברתית, התמחות, היטמעות, יצירתיות והישגיות. כך שאין ספק שאפשר להבין טוב יותר מדוע בכל שנה-שנתיים אנחנו מוצאים לנו את המשחק החביב התורן", הוא אמר.

פורסם לראשונה באתר נקסטר מבית מאקו

  • yoyo

    התמכרתי רק ל clash of clans מכל הרשימה הזאת.. שיחקתי 3 שנים במשחק הזה, אבל לא עוד I'm done!

  • Yossi Cohen

    מתי real racing היה פופולארי? אף פעם לא ראיתי אף אחד משחק בו בחוץ זה כאילו המון אנשים הורידו אותו שיחקו בו טיפה בבית ואז הפסיקו.