שנת 2013 הייתה שנה פוריה למדי בשוק הסלולר בישראל וידעה תהפוכות רבות. לאחרונה, אף גברה התחרות העיקשת בין החברות והקרב על ליבו ועל כיסו של הצרכן הישראלי נמצאת בעיצומה. דו"ח ביניים, שוק הסלולר בישראל 2013.

יורדת, אך עדיין מובילה

מתוך נתונים של חברת המחקר IDC שפורסמו בגלובס עולה כי למרות שנשארה החברה המובילה בשוק הישראלי, ממשיכה סמסונג במגמת הירידה וחולשת על 34 אחוזים מהשוק, המהווים למעשה צניחה של כ-22 אחוזים לעומת הנתונים שהוצגו ב-2012 כשאז עמדו על כ-43 אחוז. בתקווה להעלות מעט את המכירות שלא הועילו גם כאשר השיקה את מכשיר הגלקסי S4 אשתקד, תשיק סמסונג את מכשיר הגלקסי S5 באפריל הקרוב, בניסיון לנגוס בעוד כמה שיותר אחוזים מנתח השוק הישראלי.

למרות הגדילה בנתח השוק הישראלי העומד על כ-27 אחוזים ב-2013, המהווה למעשה עלייה של כ-3.7 אחוז משנת 2012 בה הוצג נתון המצביע על 26.7 אחוזים מהשוק הישראלי, ממשיכה אפל לספוג לא מעט ירידות וביקורות שליליות ולא בהכרח במכירות. "האייפונים הם מוצר נפלא ואפל הם אלו שהמציאו את השוק. אפל עדיין נהנים משולי התהילה, אך הם מאבדים אותה בקצב מטורף". כך אמרה שי הורוביץ, אנליסטית מחקר ב-IDC ישראל לגלובס. ניתן אף לומר, שבשנה הקרובה תצנח עוד יותר החברה מקופרטינו בשוק הישראלי, לאור מתחרותיה מגזרת יצרניות מכשירי האנדרואיד. נזכיר, כי לאחרונה הצטרפו שתי יבואניות חדשות שישווקו את מוצרי אפל בישראל שיעבדו לצד מפעילי הסלולר, אולם המחירים אינם צפויים להשתנות.

לצד התמקדות במכשירי הפרימיום, ה-Xperia Z ו-Z1, המשיכה חברת סוני לטפח גם את המכשירים הזולים, כצעד שמבחינתה עשה רק טוב. כפועל יוצא מכך, הגדילה זו את נתח השוק מ-7.6 אחוזים ל-8.3 אחוזים, וייתכן שהאלמנטים כגון חסינות בפני מים ואבק, שבו את לב הצרכן הישראלי.

זה הקטן גדול יהיה

אילו בשנת 2012 חלקה של חברת LG היה מזערי ומינורי בשוק הישראלי, הרי שכיום הצליחה להיכנס החברה הקוריאנית לליבו של הצרכן הישראלי בעיקר בזכות הנציגות בארץ (רונלייט), ועומדת על כ-6.7 אחוזים לעומת 3.7 בשנת 2012. לא בכדי הצליחה המותג הקוריאני לסחוף אחריו לא מעט מהצרכנים הישראלים: באמתחתה של החברה קיימים שלושה דגמים מוצלחים שלחוד ממכשיר ה-G2 הנחשב כבין מכשירי הפרימיום המוצלחים ביותר, נחשבים מכשיר הנקסוס 5 והנקסוס 4 של גוגל, כמכשירים הטובים ביותר.

בצד המפתיע של הנתונים, ניצבת לה חברת נוקיה הפינית העומדת על נתח שוק של 6.7 אחוזים, המהווים עלייה מרשימה של כ-131 אחוזים משנת 2012, בה עמד הנתון על כ-2.9 אחוזים. אך למרות העלייה של מכשירי הפרימיום של נוקיה המחזיקים בכ-7.7 מנתח השוק,  צפוויה ירידה הדרגתית, נוכח מחירם הגבוה וחברות הסלולר שמעדיפות לדחוק אותם לפינה. למען הסדר הטוב, נציין כי נוקיה השיקה לראשונה את מכשירי הוינדוס-פון בישראל רק אשתקד, כך שמוקדם מדי לקבור את אותה.

LG G2

עלייה לטאבלטי האנדרואיד, צניחה לאייפד

למרות לעלות את נתח השוק ב-2013, סופגת חברת אפל לא מעט הפסדים אך עדיין ממשיכה להוביל: מכשירי האייפד שתפסו נתח שוק של כ-49.1 אחוזים בשנת 2012, צנחו משמעותית לרמה של 31.4 אחוזים. ייתכן ואחת הסיבות לירידות בהיקף המכירות היא מחירם הזולים של מכשירי הטאבלט המבוססים מערכת הפעלה אנדרואיד, שקוסמים יותר לצרכן הישראלי. בהסתכלות על המספרים, חברת סמסונג ממוקמת שנייה ומחזיקה בכ-25.5 אחוזים מנתח השוק, אסוס ממוקמת שלישית עם 16.2 אחוזים, לנובו במקום הרביעי המחזיקים בנתח שוק של כ-5 אחוזים המהווים עלייה משמעותית ביותר של כ-455 אחוזים לעומת שנת 2012 בה נרשמו רק 0.9 אחוזים, ואילו אחרונה ניצבת חברת אייסר שתופסת רק כ-2.9 אחוזים מנתח השוק הישראלי.

Galaxy Tab
Galaxy Tab

לסיכום, ניתן לראות כי שוק הסלולר צמח בצורה משמעותית בשנת 2013. מספר המכשירים שנמכרו ב-2013 עמד על 2.4 מיליון יחידות, שאינם כוללים את המכשירים הפשוטים שנאמדים בכ-630 אלף. יש לציין כי זוהי קפיצת דרך משמעותית לעומת שנת 2012, בה נמכרו "רק" כ-2 מיליון מכשירים. גם היקף המכירות של מכשירי הטאבלט עלה בצורה משמעותית, כשבשנת 2012 עמד על כ-230 אלף מכשירים, לעומת 440 אלף שנמכרו בשנת 2013.