2
אחרי שהכריזה על הלומיה 925 במאי ועל הלומיה 1020 ביולי, נוקיה (Nokia) מתכננת, כלל הנראה, להשיק משהו גם בספטמבר הקרוב וכך לשמור על קצב של לפחות מכשיר אחד בכל חודשיים, ככל הנראה.
לפי האתר Windows Phone Central, נוקיה מתכננת מפגש שייערך ב-26/27 בספטמבר בניו יורק. האתר אף חשף תמונה שלטענתו מראה את אתר הרישום לאירוע. עם זאת, לא ברור אם מדובר באירוע סגור, פתוח לעיתונות או פתוח רק לבעלי מניות.
בדרך כלל כשנוקיה מזמנת מפגש בניו יורק מדובר בהכרזה שנוגעת לשוק האמריקאי, אך ייתכן והפעם בטאבלט עליו מצייצים בנוקיה מדי פעם, או ייתכן שזה יהיה הפאבלט הראשון שהיא תציע?
כך או כך, נראה כי נוקיה לא מתכוונת עדיין להרים ידיים.
זה מצחיק ואמנם לא הודיעו על זה עדיין וזה עדיין בגדר שמועה אבל באותם ימים אמור להיות אירוע של אפל.
זה כבר הפעם השנייה שזה יקרה לנוקיה ממה שזכור לי
שלום בולי,
אותו “אירוע” של אפל המיועד להערך ב- 26 בספטמבר והמוגדר על ידך כ “שמועה” אינו אלא (לעניות דעתי) יום תחילת המכירה בפועל של האייפונים החדשים שיוכרזו ב- 18 בספטמבר.
בברכה,
א.
שלום אביעזר, מהם מקורותיך?
שלום א’
לשאלתך בקשר למקורותי: אני יליד תל-אביב, אבי נולד בליטא ואמי נולדה בפולין.
דומני שאם כתבתי “לעניות דעתי” הקורא הסביר היה מקיש מכך דבר או שניים.
הרבה שמועות (שאותן ניתן לאתר בחיפוש בגוגל אם כוללים את המילה RUMORS במחרוזת החיפוש) התפרסמו בשבועות האחרונים סביב נושא זה והתאריכים בהם נקבתי מהווים ממוצע גס של התאריכים שהוזכרו בשמועות אלו. סטיית התקן היא בסדר גודל של ימים ספורים.
אילו היתה בידי אסמכתא רשמית (ממקור רשמי של אפל), סביר היה להניח שגם לכתבים של אתר זה היא היתה מגיעה ומיד תוך דקות היתה מתנוססת כאן כותרת בהתאם.
בברכה,
א.
לא ניראה לי שאתה יודע על מה אתה מדבר.
אביעזר.
איזה קטע שאתה טועה.
אני חי בארהב ולא ממש מרגיש שמפעילות הסלולרי הרימו ידיים מנוקיה.
המכשירים שלהם מתקבלות בברכה דווקא.
תפסיק לעשות קופי פייסט מויקיפדיה
בוריס שלום,
צר לי – אתה חי במקביל גם בארה”ב וגם על הירח.
ההרגשות שלך שוות כקליפת השום – ממש כפי של -“הרגשות” שלי אין כל ערך.
מה שקובע הם דוחותיה הרשמיים של נוקיה – והם בלבד.
אם תוריד את הדוח הרבעוני האחרון
תראה טבלה נחמדה מאד בעמוד מספר 7.
כותרת הטבלה היא DEVICES & SERVICES NET SALES BY GEOGRAPHIC AREA
(“מכירות נטו” אלו המכירות בפועל בניכוי החזרות).
נוקיה מכרה בעולם כולו ברבעון החולף מכשירי טלפון ניידים בסכום של 2,724 מיליארד יורו.
בצפון אמריקה (קנדה וארה”ב) מכרה נוקיה בסכום של 123 מיליון יורו.
חישוב קל שתעשה יצביע כי נוקיה מכרה בארה”ב רק 4.5% ממכירותיה הכספיות.
מיד אחרי הטבלה הנ”ל מודפסת טבלה נוספת שמציינת את המכירות של נוקיה ביחידות (להבדיל מיורו).
מתוך 61.1 מיליון קופסאות נוקיה שנמכרו ברבעון החולף “הצליחה” נוקיה למכור בצפון אמריקה (קנדה וארה”ב) מספר מגוחך ומעלה רחמים של חצי מיליון קופסאות.
חישוב קל נוסף שתבצע, בוריס, יצביע על כך שבצפון אמריקה – השוק המאתגר ביותר שכדי להצליח בו הובא “מומחה” אמריקאי למנכל את נוקיה – מכרה נוקיה 0.8% מסך כל הקופסאות שהיא מכרה בעולם.
ה- “קטע” הוא לא ש- “אני טועה” ; ה- “קטע” הוא שאתה חי בפלנטה אחרת ואינך מבין את החשיבות של הדוחות הכספיים הרבעוניים.
עכשיו עלינו להמתין בסבלנות כדי לבחון את התבונה מאחורי הצעד האחרון של נוקיה (ושל AT&T) לתמחר את דגם 1020 במחיר מאד גבוה של 299$ – מאה $ יותר מדגמי הדגל של סמסונג ושל אפל.
ההתרשמות שלי משהותי הלא קצרה בעבר בארה”ב היא שלאמריקאי מאד חשוב כל דולר שהוא מוציא מכיסו בכלל ובפרט כאשר מדובר ב- “התחיבות” אל מול המפעילה לשנתיים.
בברכה,
א.
אביעזר תודה על תשובך, והרי טיעוניי
קודם כל נוקיה מכרה 11.7 עם מכשרי ה”אשא” (אם סמסונג מגדירים את הפוקט כסמארטפון אז גם ה”אשא” הוא סמארטפון, מה גם שההגדרה של סמארטפון זה טלפון שיש לו חיבור ווי פיי). ונניח שנשים את הויכוח הזה בצד . ברבעון שעבר נוקיה מכרה 5.6 מיליון לומיות וברבעון הנוכחי 7.6 מיליון לומיות….זה נחשב גידול במכירות ואני חושב שעצם ההשוואה בשנים קודומות היא לא רלוונטית מכיוון שנוקיה התחילה למעשה מאפס את מכירת הסמארטפונים שלה ובעניי ההשוואה צריכה להתבצע רק מתחילת עידן הלומיות של נוקיה
יהודה שלום,
דגמי ASHA אינם חלק מחטיבת Smart Devices של נוקיה.
אתה יכול להתיחס אליהם כאל סמארטפונים, אני יכול אפילו להסכים אתך אולם מה שקובע, בסיכומו של יום, אלו ההגדרות והחלוקה של נוקיה עצמה.
נוקיה, מסיבות השמורות לעצמה, מתיחסת לדגמי ASHA בדוחותיה לא כאל Smart Devices אלא כאל מכשירי “מובייל”.
הורד את הדוח הרבעוני האחרון – לנוחיותך צרפתי קישור – וקרא בעמוד 9 (מתוך 44):
http://www.results.nokia.com/results/Nokia_results2013Q2e.pdf
בטבלה שכותרתה היא SMART DEVICES RESULTS SUMMARY
תוכל לראות כי נוקיה מדווחת על מכירה של 7.4 מיליון יחידות של Smart Devices (בעיקר LUMIA ופה ושם שאריות של סימביאן).
מצידי, סמסונג יכולה לעשות בדוחותיה ככל העולה בראשה – אנחנו דנים כאן בדוחות נוקיה.
ה- “הגדרה” שלך לסוגיה “מהו סמארטפון” לא מקובלת על נוקיה. מזכיר לי את ההגדרות השונות בסוגיית “מיהו יהודי”.
נוקיה התיחסו בזמנו לסוגיה ודומני שתשובתם ההיסטורית התבססה על טיב המולטיטסקינג וכו’.
אשר לטיעון שלך ש “ההשואה צריכה להתבצע רק מתחילת עידן הלומיות….”.
צר לי, אך בנאומו המפורסם של סטיבן אילופ בכנס המשקיעים של נוקיה שנערך בלונדון בפברואר 2011, הוצג גרף המציג את העליה הצפויה במספר הסמארטפונים שנוקיה קיוותה למכור. הגרף הציג א החלוקה הפנימית בין מכשירי LUMIA לבין מכשירי סימביאן. בגרף ראו איך מכשירי LUMIA מחליפים את המכירות של מכשירי סימביאן ביחס של אחד לאחד.
אותו עובד של נוקיה ששרטט את הגרף הזה, לא תיאר לעצמו איזה דביל (ניהולי) מושלם יושב על כסא המנכ”ל. אותו דביל, סטיבן (המחבל) אילופ, במיזכר ההיסטורי המפורסם מחודש פברואר 2011 (“הפלטפורמה הבוערת”) גינה את דגמי נוקיה מבוססי הסימביאן והגדיר אותם כנחותים בהשוואה לאייפונים ולאנדרואידים.
חולה הנפש הזה רצח במוי ידיו ובהבל פיו את המכירות של דגמי סימביאן (ולאחר מכן בקיץ גם את הסיכוי של דגפ N9 מבוסס מערכת ההפעלה “מיגו”) מבלי שתהיה בידיו חלופה כלשהי להציע ללקוחות נוקיה.
דגם הלומיה הראשון (800) לא היה בידיו בפברואר 2011 אלא רק בחודש אוקטובר 2011.
כדי להוסיף חטא על פשע, תקופה קצרה לאחר התחלת מכירת דגמי לומיה מבוססי WM7.X הודיע ה-“גאון” השני, מנכ”ל מיקרוסופט סטיב באלמר, כי לא תהיה תאימות בין WM8 לבין WM7.X.
בשורה התחתונה נוקיה קרסה והפסידה מיליארד יורו, ירדה תוך שלוש שנים מנתל שוק של 39% לנתח שוק של 3% ואיבדה לחלוטין את “ערך המותג” שלה.
כדי להוסיף מלח על הפצעים, דגמי לומיה מהסדרה הראשונה – מבוססי WM7 – היו לוקים בחסר בעשרות סעיפי מפרט בהשוואה (נניח) לדגם N8. הלקוחות הרגישו מרומים ובאו בטענות קשות אל המפעילות ואל הרשתות הפרטיות הגדולות. תבעו לקבל את כפסם חזרה.
אנשי המכירות נשבעו אז שלא להציע יותר דגמי נוקיה ללקוחותיהם והחלו להציע דגמים של יצרנים אחרים – בעיקר סמסונג.
שום איש מכירות בעולם לא “נהנה” לבזבז את זמנו במילוי טפסים המלווים תהליך של החזרה מכשיר ליצרן – מה גם שהעמלה מתבטלת.
המפעילות מבואסות מהקשר בין מיקרוסופט לבין סקייפ (“שנואת נפשם וארנקם”) ומצאו כאן הזדמנות “לנקום” בנוקיה על כל שנות היהירות והזלזול בלקוחות (במיוחד בכל מה שהיה קשור לסרחון סביב דגם N97).
לפיכך, למרות שזה נוח לך, ההשואוה תמיד נעשית עם העבר ולא משחקים ב- “נדמה לי”.
נוקיה היתה המעצמה הענקית שקרסה לתחתית הטבלה ואילו מיקרוסופט אחזה כבר בנתח שוק של 12% לפני שש-שבע שנים והתכווצה לכדי 3%.
אתה מנסה להגדיר “רלוונטיות” ושוכח שמשום מה שסוכניות דירוג האשראי לא קונות את התיזה שלך ומתיחסות לנוקיה כאל “זבל” (ג’אנק) בדירוגיהן.
אותו “גידול” שאתה מציין נובע מכך שנוקיה החלה לשווק דגמי לומיה זולים במיוחד – ומוכרת אותם במחיר הגורם לה להפסדים – מתחת לעלות. אם נוקיה תעלה את מחיריהם לצרכן לא יהיה להם ביקוש. וכך מילכדה נוקיה את עצמה ולא יכולה להחלץ בקלות ממנו.
נוקיה אינה מסוגלת לדרוש תמורה נאותה עבור דגמי העל שלה משום שהיא איבדה את “ערך המותג” שלה. נוקיה לא במצב של אפל שיכולה “לקרוע” מחירים כאוות נפשה משום שיש לה “ערך מותג” גבוה מאד.
מיקרוסופט לא רק שמסבסדת את נוקיה בסכומים מטורפים המגיעים למיליארד $ בכל שנה, היא גם מחלקת ללקוחות, מעת לעת, “סוכריות” בדמות קונסולות XBOX.
נוקיה נאלצת לשלם בכל חודש משכורות לקרוב ל- 100,000 עובדים שעה שמתחרתה HTC מעסיקה רק 16,800 עובדים. אפילו תאגיד אפל-החברה בעלת שווי השוק מספר אחת בעולם, מעסיקה “רק” 80,000 עובדים ובל נשכח את העובדה שבכל אחת מחנויותיה הענקיות (ויש למעלה מ- 400 כאלו) מועסקים המון עובדים. מתוך 43,000 עובדי אפל בארה”ב, 30,000 מועסקים בחנויות ה- RETAIL הפיזיות.
זה הכל לבינתיים :)
בברכה,
א.
אני מבקש להוסיף שבנוסף לכל הצרות של נוקיה, המכשירים שהיא מוכרת לנו פשוט לא מספיק טובים (לדעתי).
במילים אחרות, אם אני מתכוון לשדרג מכשיר, כמעט ואין סיכוי שאבחר בנוקיה כי התמורה שאני מקבל נמוכה ממכשירים אחרים (גם אם זה באשמת מיקרוסופט והמחסור באפליקציות, אין סיבה שאהפוך לשפן נסיונות..).
לאלדר תשובתי אלייך היא משפט אחד : על טעם ועל ריח
ולאביעזר אני מסכים לכל מילה שלך הניהול שלו היה גרוע וכושל וכל הדוחות שבעולם לא יסתירו את זה ….אבל שוב אני אחזור על עצמי נתח השוק של מערכת ההפעלה עלה ב כמעט שני אחוזים וכמות המכירות של הסמאטפונים של החברה עלה ב35 אחוז בערך (נכון זה היה יכול להיות 300 אחוז אולי אם היו עוברים לאנדרואיד) אבל עדיין עלייה ולכן אני אומר לפני שאתה מספיד את החברה ואת מערכת ההפעלה , חכה קצת …אתה רוצה לראות חברה בדרך לסגירה תסתכל על בלאקברי
ברוך שובך. מה שלום החתול?
ברוך שובך אביעזר!
אכן, סיפור עצוב…
שלום לכל,
אולי “נוקיה טרם הרימה ידים” אך השוק (בעיקר המפעילות והרשתות הגדולות) הרימו מזמן ידיהם מנוקיה….סליחה ממיקרוסופט.
נוקיה הרימה ידיה כבר בשנת 2009 כאשר הפנתה עורף לציבור נאמניה שרכש את דגם N97 הבעייתי ובמקום לשאת באחריות למחדליה היא מיהרה להציע דגם אחר (N97 מיני) ובזאת חרצה את גורלה.
קודמו של אילופ בתפקיד מנכ”ל נוקיה (איש חביב בשם OPK) הודח מתפקידו משום ש- “העז” להוריד את מתח הרווחים כדי לשמור על נתח השוק. אילופ יושב עדיין על כיסאו למרות ש- “הצליח” להוריד את נוקיה מנתק שוק של 33% לנתח שוק של 3% תוך שנתיים וחצי עתירות הפסדי עתק של מיליארדים.
נוקיה בחרה במיקרוסופט ואני מתאמץ לאתר יצרן ולו אחד שראה ברכה בתחום הסמארטפונים מממערכת ההפעלה של מיקרוסופט.
מיקרוסופט הרימה ידיה כאשר קטעה את התאימות פעמיים!
מיקרוסופט השאירה לקוחות של WM6 ללא מעבר מסודר ל- WP7
ולאחר מכן
מיקרוסופט השאירה לקוחות של WM7 ללא מעבר מסודר ל- WP8.
הנסיון הקודם של נוקיה בתחום המיחשוב (להבדיל מסמארטפונים) נגמר בכשלון מהדהד. נוקיה BOOKLET 3G היה נסיון מעורר רחמים מסוף תקופת היהירות של נוקיה.
נוקיה הפכה. תוך שנתיים וחצי, ממלכת השוק להיות עבד נרצע של מיקרוסופט. להפסדים הכדים של נוקיה יש להוסיף את ה- “הסובסידיה” בסך 2 מיליארד דולרים שנוקיה קיבלה ממיקרוסופט וגם את אובדן בניין המטה הראשי כדי להבין את מצבה האומלל.
נוקיה היא הכשלון הקולוסאלי הגדול ביותר של תאגיד ענק שהיה במקום הראשון במהלך שנים רבות הזכור לי.
מנכ”ל נוקיה, סטיבן (המחבל) אילופ נושא בתואר המפוקפק של גדול הכשלונות הניהוליים בעשרות השנים האחרונות.
סליחה – אני חוזר בי: סטיבן אילופ הוא המתנה הגדולה ביותר שסמסונג יכלה לחלום עליה! מן הראוי להציב פסל הנושא את דיוקנו בלובי של מטה סמסונג בסיאול.
אחרי שנים של נסיונות, אחרי שהגיעה כבר לנתק שוק של 12% (לפני פרוץ האייפון) “הצליחה” מיקרוסופט להקריס את מאמציה לכדי 3% נתח שוק.
אילופ נשלח ע”י באלמר להרוס את סימביאן, מלטמי ו- MeeGo כדי להסיר מכשולים מדרכה של WP.
אילופ הצליח במשימה זו אך שפך את התינוק יחד עם המים.
הטרגדיה של נוקיה לא נתפסת במוחו של מי שהכיר אותה בימיה הטובים.
אחד מה- “נימוקים” שהשמיע בזמנו אילופ היה “מאנדרואיד לא ניתן להרוויח כסף….”
בינתיים סמסונג הוכיחה כי ניתן להרוויח מיליארדי דולרים מאנדרואיד ואילופ הוכיח כי ניתן להפסיד מיליארדים מ- “חלונות”.
שבת שלום,
א.
למרות ההפסדים,זה לא מאוחר מדי עבור נוקיה לעבור למערכת האנדרואיד ויש לה את כל המשאבים על מנת להציע לצרכנים מכשיר דגל אימתני שיוכל להתחרות בכבוד בגדולי האנדרואידים והסמארטפונים(מה שיכול להועיל בתור תחרות לנו – הצרכנים) וגם ליצור מותג על שמה(כמו ה- GALAXYS S).
סמסונג שהייתה חברת פלאפונים די “מסריחה”(תסלחו לי על הביטוי) ניצלה הרבה ממשאביה בשנת 2010 כשהעמידה מכשיר דגל עוצמתי ומעודכן שגם אם לא היה תופס נתח שוק גדול המותג לא היה עוצר מלהתפתח משנה לשנה(עד ה-GALAXY S4 בימינו) – וזוהי בדיוק הדרך להתחיל סיפור הצלחה הגורף לחברה סכומי עתק המאפשרים עוד יותר ויותר התפתחות מכל כיוון אפשרי.
שלום יוני שם בדוי,
בגלל ההפסדים אין לנוקיה את המשאבים שהיו לה בעבר הלא רחוק.
מרבית עובדיה המוכשרים פוטרו או עזבו מרצונם, הקשרים עם המפעילות נפגעו קשות בגלל שנאת המפעילות את מיקרוסופט, אין לנוקיה בניין למטה הראשי שלה והיא נאלצת לשלם בכל חודש שכר דירה כבד, מעבר לאנדרואיד יפסיק מיידית את התמיכה הרבעונית של מיקרוסופט בנוקיה.
כדי לקבל מושג על גודל האסון הכלכלי בנוקיה, הנה רשימה של רווחי (|או הפסדי) נוקיה בעשר השנים האחרונות.
בשנת 2003 הרויחה נוקיה 5.345 מיליארד יורו.
בשנת 2004 הרויחה נוקיה 4.705 מיליארד יורו. .
בשנת 2005 הרויחה נוקיה 3.616 מיליארד יורו. .
בשנת 2006 הרויחה נוקיה 4.306 מיליארד יורו.
בשנת 2007 הרויחה נוקיה 7.985 מיליארד יורו.
בשנת 2008 הרויחה נוקיה 4.966 מיליארד יורו.
בשנת 2009 הרויחה נוקיה 1.197 מיליארד יורו
בשנת 2010 הרויחה נוקיה 2.070 מיליארד יורו.
———————————————————–
לקראת הרבעון הרביעי של שנת 2010 נכנס סטיבן אילופ ללשכת המנכ”ל והתישב על הכסא והחל לתכנן את מסע ההרס. הרס שכל מטרתו להעמיד את נוקיה במצב נחות מול מיקרוסופט.
———————————————————-
בשנת 2011 הפסידה נוקיה 1.073 מיליארד יורו
בשנת 2012 הפסידה נוקיה 2.303 מיליארד יורו
בשנתים ההרסניות האלו שילמה מיקרוסופט לנוקיה סובסידיה בסך 2 מיליארד דולרים ונוקיה מכרה את בנין המטה הראשי שלה.
ברבעון הראשון של 2013 הפסידה נוקיה 150 מיליון יורו.
ברבעון השני של 2013 הפסידה נוקיה 115 מיליון יורו.
=============================================
בעשרת הרבעונים מאז “מהפכת מיקרוסופט” בנוקיה הפסידה הפירמה 3.641 מיליארד יורו.
כמו כן, נוקיה הפסידה את כל השקעות העבר שלה במערכות ההפעלה MeeGo, מלטמי וסימביאן.
מבחינת נתח שוק – כאן קרסה נוקיה באופן מחריד: מנתח שוק (עולמי של סמארטפונים) של 33% בשנת 2010 הגיעה נוקיה לנתח שוק של כ- 3% עבור מכשירי LUMIA. מכל 11 לקוחות נותר לקוח אחד.
—
אחרי הרבעון האחרון שדווח נותרו בקופת נוקיה 4.067 מיליארד יורו במזומנים ונכסים נזילים.
סכום זה עומד לפחןת בצורה משמעותית כאשר נוקיה תצטרך לשלם ברבעון הנוכחי לחברת סימנס סכום של מיליארד יורו עבור רכישת חלקה במיזם המשותף NSN.
כדי להבין את עוצמת המכה: בסוף שנת 2010 נותרו בקופת נוקיה 12.3 מיליארד יורו.
תוך שנתתים וחצי פרחו להם למעלה משמונה מיליארד יורו מהקופה.
—
פירמה שנמצאת במגמת הפסדים ושבקופתה כ- 4 מיליארד יורו והתלויה לחלוטין ביצרן של מערכת ההפעלה, וששווי השוק שלה עומד על ערך מוגזם של 15 מיליארד דולרים והמנסה להתמודד עם אריות כמו סמסונג ואפל נמצאת בצרות צרורות.
שבת שלום,
א.
ואחריי כל הטררם שלך ,עדיין כמות מכירת הסמארטפונים שלה נמצאת בעלייה וההפסד מצטמצם….אז לא הכל אבוד אולי
יהודה שלום,
הבה נבדוק את הטיעון שלך.
ברבעון השני של 2013 (הרבעון החולף) מכרה נוקיה 7.4 מיליון Smart Devices. ברבעון המקביל של שנת 2012 מכרה נוקיה 10.2 מיליון Smart Devices. מדובר בירידה שנתית של 27%.
ברבעון השני של 2013 (הרבעון החולף) מכרה נוקיה 61.1 מיליון טלפונים “לא חכמים”.. ברבעון המקביל של שנת 2012 מכרה נוקיה 83.7 מיליון Smart טלפונים “לא חכמים”.. גם במקרה זה מדובר בירידה שנתית של 27%.
אובדן שנתי של 27% הוא אסון.
האסון הזה גדול שבעתיים כאשר מבינים שהשוק העולמי כולו גדל בעשרות אחוזים משנת 2012 לשנת 2013.
—
הנה הנתונים של הרבעון השני של שנת 2010:
ברבעון Q2/2010 מכרה נוקיה 24 מיליון טלפונים חכמים ו- 111 מיליון טלפונים לא-חכמים.
נתח השוק של נוקיה לפני שלוש שנים היה 39%.
כל השוק הסתכם ב- 61.7 מיליון סמארטפונים.
במקום השני, אחרי נוקיה, היתה RIM שמכרה 11.2 מיליון סמארטפונים.
במקום השלישי היתה אפל שמכרה 8.4 מיליון אייפונים.
במקום הרביעי היתה HTC שמכרה 4.5 מיליון סמארטפונים.
ובמקום החמישי נמצאת סמסונג מכרה 3 מיליון סמארטפונים והצליחה לקחת נתח שוק של 5%.
וכאן אני מסיים את ה- “טררם” המגיב לתגובתך.
בברכה,
א.