חברת התוכנה הנורווגית אופרה נחשבת לאחת מהשחקניות הוותיקות ביותר בשוק הדפדפנים. גרסת שולחן העבודה שלה קיימת כבר 16 שנה, והיא היתה אחת החברות הראשונות בעולם לשחרר גרסת דפדפן תואמת למכשירים ניידים, Opera Mobile, ב-2000. במשך העשור הקודם שלטה החברה ללא עוררין בשוק האינטרנט הסלולרי, אך ב-2011 עקפו אותה דפדפני האייפון והאנדרואיד, ששופרו ע”י אפל וגוגל עד שהפכו את הורדת הדפדפן הייעודי למיותרת.
אך החברה אינה מתכוונת להיכנע לתחרות. אתר PocketLint חשף בסוף השבוע כי בפגישה שנערכה בחברה לקראת חג המולד לפני כחודש, הציגו מנכ”ל אופרה לארס בוילסן ומספר עובדים דפדפן חדש שנועד להתחרות בדפדפני הסמארטפונים והטאבלטים ע”י אימוץ הסיסמא “אם אתה לא יכול לנצח אותם – הצטרף אליהם”. הדפדפן החדש, Ice, מוותר על השימוש במנוע הבסיס של החברה, Presto, לטובת WebKit, עליו מבוססים כרום וספארי. בפגישה הסביר בוילסן כי הבחירה נעשתה לאחר שצוות הפיתוח גילה שיותר מדי אתרים אינם עובדים כשורה עם מנוע הפרסטו, ולכן הוחלט לאמץ את המנוע המפותח בשיתוף פעולה בין ענקיות האינטרנט גוגל, אפל ו-Adobe.
ממשק ה-Ice, בניגוד לרוב הדפדפנים הקיימים, מבוסס על מחוות במקום על תפריטים. בוילסן הדגיש כי בניגוד לחברות אחרות שלוקחות את הדפדפנים הרגילים שלהן ומקטינות אותן כדי להתאים למסכים הקטנים, באופרה בנו ממשק גרפי ייחודי “חסר מסגרת”, המציג דרך חדשה לחלוטין לגלוש באינטרנט. הדפדפן אינו כולל ממשק טאבים, אלא מאפשר לעבור בין אתרים מתוך ממשק ראשי דמוי רשימת אפליקציות. בנוסף, מעבר לעמוד הקודם או הבא אינו דורש כפתור אלא גרירת האצבע (“swipe”) שמאלה או ימינה, בהתאמה. גם החיפוש מאפשר לצפות בתוצאות באופן ויזואלי ע”י גרסאות מוקטנות של עמודי היעד. גם הגנה מפני אתרים חשודים נעשית בממשק מונפש המצייר איקס על המסך ומזהיר את הגולש מכניסה לאתר הנגוע.
סמל גרסאות הבטא של אופרהלפי צוות אופרה, דפדפן ה-Ice אינו מיועד להחליף את Opera Mini הפופולארי, המכווץ דפי אינטרנט כדי לאפשר גלישה מהירה וזולה על גבי תשתית אינטרנט סלולרית וזוכה לחקיינים רבים, כולל שירות זהה לחלוטין של נוקיה למשתמשי סדרות ה-Asha וה-Lumia. במקום זאת, הוא יחליף את גרסת Opera Mobile, כאשר Mini ישמש למשוך אנשים לתוכנות של החברה. מועד השחרור הצפוי של הדפדפן החדש לאייפון ולאנדרואיד הוא בחודש הבא, זמן קצר לפני שחרור גרסה חדשה של אופרה למחשבים, שבינתיים לא ידוע האם גם היא תתבסס על WebKit.
הם לא יכולים להתפאר בהחלפת עמודים עם swipe כשזה התחיל ממזמן בכרום.
שלום,
תודה על הידיעה, איילה.
סוף סוף קיבלו באופרה שכל והפנימו את גדולתה של וובקיט.
א.
מסכים לגמרי, ההתעקשות שלהם עם פרסטו הייתה מעצבנת..
חבל לי מאוד לשמוע שזו דעתך, אביעזר ידידי.
ה”גדולה” של WebKit – מושג חמקמק ואפילו תמוה – מתייחס כנראה לעובדה שזהו המנוע השולט היום במצטבר על כמעט חצי משוק הדפדפנים ולכן נמצא בשיקוליהם של רוב מפתחי האתרים.
אני, לעומתך, רואה בכך חיסרון עצום: אופרה, אחת החברות הפעילות ביותר מאז ומעולם ב-W3C, יצרה מנוע מעולה, שללא קשר לביצועיו במבחני Benchmark מול המתחרים שימש מקרה מבחן לסטנדרטים ברשת. מאחר ופרסטו פותח באופן עצמאי ע”י חברה קטנה שאינה תאגיד ענק כמו מיקרוסופט (אקספלורר), אפל (ספארי) או גוגל (כרום), הוא היה הצמוד ביותר להתפתחות ה-HTML.
אופרה הקפידה מאז ומעולם על הפרדה מוחלטת בין פעילותה לקידום סטנדרטים מסוימים ב-HTML לפיתוח Presto. זאת, בניגוד מוחלט למיקרוסופט וגוגל, שנוהגות להחזיק אתרים כבני ערובה לאינטרסים שלהן. כך, לדוגמא, במשך שנים לא ניתן היה להשתמש באתרי מיקרוסופט מדפדפנים אחרים, וגוגל – החברה הצבועה בעולם כולו – חוסמת דפדפנים מתחרים מחלקים מסוימים בשירותיה באופן שרירותי לחלוטין בתירוצים של “חוסר תמיכה” בעוד נשיאה אריק שמידט מדבר גבוהה-גבוהה על Net Neutrality.
מיום השקת גרסתו הראשונה של כרום, משמש מנוע WebKit בן ערובה של גוגל לקידום סטנדרטים קיקיוניים מתוצרתה (למשל: WebP לתמונות ו-WebM לווידאו) ללא כל התחשבות בכללי ה-W3C. היא דוחפת לתוכו מכל הבא ליד ויוצרת ע”י כך עידן חדש של חוסר-תאימות מוחלטת ברשת, נוסח זה ששבענו ממנו די והותר בתקופת אקספלורר 5. למעשה, כבר היום אתרים רבים ברשת שהותאמו ל-WebKit סובלים מבעיות קשות של תאימות עם כל מנוע אחר, כולל זה של מוזילה, שמשכורות מפתחיו ממומנות ע”י גוגל עצמה (!).
ויתור של אופרה על Presto מהווה למעשה הצהרת אי אמון מוחלט ביכולתו של W3C ליצור סטנדרט רשת שאינו נמצא בשליטתה של חברה מסחרית כלשהיא. זהו סופו של חזון ה-HTML5.
יקירי,
אני כיוונתי בדברי אך ורק להבט ההצלחה העיסקית.
אין לי אפילו את הידע לרדת לרזולוציה של נימוקיך המקצועיים.
הבנתי מדבריך שיש לך טענות קשות נגד גוגל.
אני תמיד חשבתי שגם אפל היא סוס שמושך את עגלת וובקיט לצידו של הסוס הגוגליאני.
מאד שמחתי לראותך מגיב כאן.
בברכה,
אביעזר
מה שווה הצלחה עסקית מול פגיעה במשתמשים? אתמהה!
ואדרבה, ממך אביעזר ציפיתי שתרטון על צמיחתם של מוצרים כאלה.
וכי מה עדיף לנו המשתמשים, מנוע פופולרי או תוצאות טובות?