יצרנית הסלולר הפינית נוקיה, שאיבדה השנה את כתרה כיצרנית הטלפונים הסלולריים הגדולה בעולם לטובת סמסונג, מסרבת להיכנע לגיל המופלג (148) או לשוק העסוק בלהספיד אותה מזה כשלוש שנים, אך אינה מצליחה לבלום את הנפילה.

מפקדת נוקיה באספו שנמכרה

היום הציגה החברה את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2012, אשר לכאורה נראים חיוביים: החברה סיימה את הרבעון עם רווח תפעולי של 439 מיליון יורו – הפעם הראשונה מזה כשנה וחצי שהיא מצליחה להרוויח כסף. כמו כן, כפי שחשף המנכ"ל סטיבן אלופ בתחילת החודש, הצליחה החברה למכור בתקופה זו 4.4 מיליון מכשירי Lumia – עלייה חדה ביותר לעומת פחות ממיליון שנה קודם. בנוסף, ציינה החברה כי בארה"ב רשמו מכירות הלומיה (700,000 יחידות) עלייה של 40% לעומת הסדרה הראשונה שהוצגה שנה קודם לכן, ולעומת הרבעון השלישי השנה (300,000) טיפסו מכירות הסדרה למעלה מפי שניים. עם זאת, את המשקיעים זה לא שכנע, ומניית החברה רושמת ירידות של בין 4-10 אחוזים בבורסות בניו-יורק ובפינלנד.

הסיבות לתגובה השלילית מצד המשקיעים רבות: ראשית, למרות נתוני המכירות הטובים לכאורה של הלומיה, החברה עדיין רשמה ירידה חדה בנתח השוק שלה, מאחר ומכרה רק 2.2 מיליון מכשירי סימביאן, לעומת כ-18.6 מיליון לפני שנה. בסך הכל, מכרה החברה 6.6 מיליון סמארטפונים לעומת כ-19.6 מיליון ברבעון האחרון של 2011 – ירידה של 66%. גם במתחום המכשירים הזולים רשמה החברה ירידה, מ-93.9 מיליון יחידות בסוף 2011 ל-79.6 מיליון יחידות בסוף 2012 – הפרש שלילי של כ-15%.

גם בשורת ההכנסות ספגה החברה ירידה, מ-10 מיליארד יורו בחודשים האחרונים של 2011 ל-8 מיליארד בחודשים אלו ב-2012, ובמישור השנתי מ-39 מיליארד יורו ב-2011 ל-30 מיליארד יורו ב-2012. כמו כן, לעיקר ההכנסות אחראית חטיבת הרשתות Nokia Siemens Networks, שהניבה יותר כסף מיחידת המכשירים. למעשה, נוקיה-סימנס היא החלק היחיד בקבוצת נוקיה שרשם גידול בהכנסות (5%), ובגידול ברווח התפעולי הפער בינה (227%) לעומת חטיבת המכשירים והשירותים (36%) דרמטי. מלבד זאת, חלק ניכר מהכנסות נוקיה נבע ממכירת בניין המשרדים הראשיים שלה באספו בעסקה ששוויה כ-170 מיליון יורו.

צילום: Pilkku