עם שפע של גדלים, רזולוציות, יחסי מסך, טכנולוגיות פאנל ותמיכת צבע, המתחרים כולם על שטחי המדף בחנויות האלקטרוניקה, אפילו משתמשים מקצועיים עלולים למצוא את עצמם מתקשים לבחור את המסך הנכון שיבליט את התמונות או העיצובים שלהם. MMD, יצרנית ומשווקת צגי פיליפס, ניסחה כמה נקודות חשובות שצריך לקחת בחשבון, כאשר בוחרים מסך:
ראשית, הנושא העיקרי: צבע. בסביבה מקצועית, הצבעים המוצגים על גבי המסך חייבים להיות קרובים ככל האפשר לתוצאה המודפסת. מסיבה זו, חייב הצבע על גבי המסך להיות מדויק ככל האפשר. למרות שזה אולי נשמע הרבה, 16.7 מיליון צבעים המשוכפלים על גבי מסך רגיל, לא מספיקים לצרכי גרפיקה מקצועית ויישומי צילום. מסך טוב לסוג זה של עבודה, חייב להגיע עם סולם צבעים רחב וכיול מעולה. הנה כמה מהמונחים שניתן להיתקל בהם במהלך החיפוש:
- סולם ה- sRGB הוא המינימום;
- Adobe RGB הוא סולם רחב יותר מה- sRGB ומהווה את הסטנדרט בתעשייה. מסך מקצועי חייב להיות מסוגל לשכפל באופן מדויק לפחות 90% (בעדיפות ליותר מכך) מהצבעים;
- סטנדרט נפוץ נוסף של סולם צבעים הוא ה- NTSC- 72% NTSC = 99% sRGB. לכן, מסך המסוגל לשכפל יותר מה-72% NTSC הסטנדרטי יעביר צבעים אפילו מציאותיים יותר. מרבית המסכים החדשים של פיליפס, למשל, מצוידים בטכנולוגיות המאפשרות להם להעביר בין 85% NTSC (או 122.9% sRGB) ו- 104% NTSC (או 130% sRGB).
דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא גודל המסך והיחס:
לצרכים כלליים של עבודה יצירתית, יצירת גרפים או ריבוי משימות, מסך גדול יותר הוא הבחירה הנכונה. כל מסך מתחת ל-27 אינץ’ אינו יכול לספק את שטח המסך שמעצבים גרפיים או צלמים זקוקים לו. 32 אינץ’ או אפילו 40 אינץ’ הם גדלי מסך מתאימים יותר המספקים שטח מסך המתאים לעבודה איכותית.
יחס מסך הוא דבר נוסף שיש להתחשב בו. מסכים רחבים הם היום סטנדרט בתעשייה, עם מעצבים רבים המעדיפים יחס של 16:9 אשר נותן להם לא רק כמות גדולה של שטח אופקי, אלא גם שטח נוסף לגובה, בהתאמה. זה אומר שיש פחות צורך בתנועות צוואר ועיניים לשימוש כללי וכי ניתן להתאים אותו לפרופורציות הדפוס.
בחירת הרזולוציה היא פחות ברורה, ויש לשקלל אותה במעמד הקניה עם גודל המסך. האם Full HD מספיק? או שמא משתמשים צריכים ללכת על Quad HD או אפילו 4K? למסכי QHD ישנה רזולוציה של 2560×1440 פיקסלים, בניגוד ל- 1920×1080 עם Full HD. למרות זאת, ככל שהמסך גדול יותר, צריכה הרזולוציה להיות גבוהה גם כן. היות וצלמים ומעצבים גרפיים יחפשו מסך בגודל 27 אינץ’ ומעלה, הגיוני ללכת על רזולוציה גבוהה יותר, במינימום QHD.
אם אתם מתכננים ללכת על מסך אפילו גדול יותר, עליכם לשקול מסך 4K, קטגוריה שהופכת לאחרונה לפופולארית מאוד. רזולוציה זו מביאה צפיפות פיקסלים אפילו גבוהה יותר, 3840 x 2160, מה שהופך מסכי 4K לאידיאליים כשמבצעים zoom–in על מנת להתמקד בפרטים הקטנים. כאשר יותר פיקסלים נכנסים לכל אינץ’ על גבי המסך, פיקסלים בודדים הופכים לבלתי מורגשים, אפילו ב- zoom–in קרוב במיוחד. כל אדם שעובד עם מסך מפוצל, ימצא שמסך טוב בגודל 40 אינץ’ עם רזולוציה מצוינת, הוא המסך הנכון עבור עבודתו.
נושא חשוב נוסף הוא טכנולוגיית הפאנל. ישנן שתי טכנולוגיות נפוצות בתחום, שתיהן נהדרות עבור עבודות גרפיקה: VA (או vertical alignment) ו- IPS (או in-plane switching). שניהם מציעים זוויות צפייה רחבות במיוחד של 178 מעלות, מה שהופך את הצפייה לאפשרית כמעט מכל זווית. ישנו הבדל בדיוק הצבעים ובבהירות, המתבטא באופן גבוה יותר בפאנל ה- IPS. ברבים מפאנלי ה- VA החדשים לעומת זאת, הדבר מתאזן על ידי טכנולוגיות העצמת צבעים, כמו למשל טכנולוגיית ה- Ultra-Wide-Color בדגמי פיליפס, המביאה את יכולת דיוק הצבעים לרמת מצוינות. בנוסף, פאנל מסוג VA מסוגל להראות את הצבע השחור ואת הניגודים בצורה טובה יותר מפאנל IPS, ונוטה לצרוך כמות נמוכה יותר של חשמל.
שטוח או קעור? נושא זה הוא עניין של העדפה אישית. המסכים הקעורים החדשים מבצעים מעטפת עדינה של המסך סביב שדה הראיה של המשתמש, בכך מאפשרים מיקוד גבוה יותר במשימות על גבי המסך- מה שהופך לרלוונטי במיוחד בסביבת משרד עמוסה. מסך קעור מסוגל ליצור תפיסת עומק גדולה יותר, עם מינימום עיוותי תמונה. לעומת זאת, משתמשים מסוימים מדווחים על העדפה למסך שטוח לצרכי יצירת תוכן (להבדיל מצפייה בתוכן), זאת משום שכל עיוות תמונה, ולו הקטן ביותר, אינו רצוי. בהתאם לשטח שולחן העבודה (והתקציב), שני מסכים יכולים להיות רעיון מצוין: אחד קעור והשני שטוח.
גרפיקאים מקצועיים צריכים להתמקד תחילה במאפיינים אלו- אך גם לזכור שיש לקחת בחשבון נושאים נוספים כמו התאמה ארגונומית וקישוריות טובה. כולם משחקים תפקיד חשוב המאפשר למשתמש להיות פרודוקטיבי יותר במהלך יום העבודה.
*הודעה לעיתונות