הלילה הודיעה גוגל על סגירתם המיידית או הקרובה של מספר שירותים, ביניהם כמה שנטישתם מרימה גבות ומחאות ברחבי הרשת. בהודעה שפרסם בבלוג החברה אורס הולצלה, סגן נשיא בכיר לענייני תשתית טכנית, הוא פירט את שמונת השירותים שייסגרו במסגרת תוכנית "ניקיון האביב" של גוגל וציין כי המהלך מביא את מספר המיזמים שנסגרו במסגרת זו ל-70.

ברשימת השירותים שייסגרו נמצאים GUI Builder, כלי בניית הממשקים הוויזואלי לשירות Apps Script המאפשר יצירת אפליקציות המבוססות או מתקשרות עם שירותי גוגל; ממשק תכנות היישומים הניסיוני ל-Google Calendar שהופץ תחת השם CalDav, ויישאר פתוח למפתחים שתאשר גוגל בלבד; ושירות Shopping Search API, שאפשר למפתחים ליצור מנועי חיפוש למוצרים ומחירים, וייסגר לטובת מנוע Google Shopping המנוהל ע"י גוגל עצמה ואינו מאפשר לסוחרים לשלוט על התוצאות. שלושת המוצרים הללו ייסגרו ב-16 בספטמבר.

החלק היותר תמוה בהודעתה של גוגל היו דווקא השירותים שמועד סגירתם קרוב הרבה יותר: כך, לדוגמא, תוכנת Snapseed Desktop למחשבים, המתחרה באינסטגרם ונרכשה ע"י גוגל בספטמבר האחרון תמורת סכום בלתי ידוע, הפסיקה לעבוד כבר אתמול ותיתמך החל מהיום רק במערכות ההפעלה הסלולריות אנדרואיד ו-iOS; אפליקציית Google Voice, המאפשרת לבצע שיחות קוליות למשתמשי גוגל וטלפונים רגילים במחירים נמוכים במיוחד תורד בשבוע הבא מחנות האפליקציות של בלקברי, ולא תוצע למשתמשי הגרסה החדשה של המערכת; השירות הבא שייסגר אחרי שני אלו, ב-30 באפריל, הוא Cloud Connect, שאפשר עבודה על קבצי Microsoft Office תוך גיבויים בשירות Google Drive בזמן אמת. במקומו מציעה החברה למשתמשים להתקין את תוכנת Google Drive המלאה למחשב, המאפשרת גם היא שמירה של קבצי אופיס בענן של גוגל, לצד תכונות נוספות, אך בכך מסיימת החברה למעשה את הקמפיין שמטרתו להסית משתמשי וורד לעבור ל-Google Docs; ב-1 ביוני ייסגר גם Building Maker, שירות שאפשר למשתמשים ליצור תרשימי תלת-ממד של בניינים ולמקם אותם על המפות של החברה, ובכך למעשה תרם ליצירת שירותי המפות של החברה. זהו אחד המיזמים היקרים בתולדות גוגל, לאחר שב-2009 השקיעו גוגל וענקית המשחקים הסברו סכום של מיליוני דולרים בפיתוח משחק המונופול מבוסס המפות Monooly City Streets, שמטרתו המרכזית היתה לעודד מעצבים לסייע לגוגל להפוך את שירות המפות לתלת-ממדי ע"י הזנת צורותיהם של בניינים למערכת.

אך ההחלטה השנויה ביותר במחלוקת היא סגירתו של Google Reader ב-1 בספטמבר. קורא ה-RSS של גוגל הושק ב-2005 והפך לאפליקציה הפופולארית מסוגה בעולם בזכות כניעתן של מתחרות קטנות שלא העזו להתחרות בגוגל. השירות, בעל ממשק המזכיר את זה של ג'ימייל, מאפשר למנויים להירשם לקבלת עדכונים מאתרים לפי בחירתם בזמן אמת תוך יכולת לסנכרן את רשימות הפרטים שנקראו בין מכשירים שונים המחוברים לרשת. מאות אפליקציות מתבססות על השירות וההודעה על סגירתו הקרובה עוררה זעם רב. משתמשים רבים הביעו את זעמם על ההחלטה ברשתות החברתיות, וכמה פנו לאתר העצומות Change.org, שהפך בזכות תמיכה מממשל אובמה לפלטפורמת העצומות העיקרית בארה"ב, בקריאה לגוגל "להשאיר את רידר בחיים", שקיבלה עד כה את תמיכתם של למעלה מ-23,000 גולשים.

GoogleReaderTGSpot

לפי תשובה שנתן מנהל גוגל רידר לשעבר בראיין שי באתר השו"ת Quora, בעבר כבר ניסתה גוגל מספר פעמים לסגור את המחלקה העובדת על המוצר לטובת ניסיונותיה בהקמת רשתות חברתיות. לדבריו, רידר היה המחלקה היחידה בחברה שהצליחה ליצור בקרב המשתמשים קהילה תוססת המשתפת תכנים באופן שיכול לתחזק רשת חברתית. כאשר שינתה גוגל את ממשק השירות לטובת שינוי ממשק השיתוף והעברתו מפייסבוק וטוויטר לגוגל+, ירד מספר השיתופים בשירות באופן דרמטי, ככל הנראה בשל החוסר בקהל גדול לשיתופים ברשת החברתית המדשדשת של החברה. לכן החליטה החברה לנסות להעביר את המשתמשים בכוח לגוגל+, שם יוכלו להתעדכן בחדשות מרוב האתרים באמצעות עמודיהם באתר.

הדבר מחזיר אותנו לעיסוק במטרת מהלך "ניקיון האביב", שיזם מייסד החברה לארי פייג' עם מינויו למנכ"ל באפריל 2011. לדבריו, גוגל היא חברה שמקדישה כוח אדם רב להמצאה של רעיונות ושירותים חדשים, אך היא אינה יכולה להתחייב לתחזק את כל השירותים, שכן היא זקוקה לכוח האדם הזה סביב מוצריה המצליחים והמרכזיים יותר. כל מוצר שנסגר, ביקש פייג' מעובדיו להבהיר לקהל המשתמשים, מאפשר את שיפור השירותים הנותרים. השאלה היא האם הסיבה הזו תספיק על מנת לשכנע את המשתמשים לא להשתמש במתחרים שאינם נוטים לפתוח ולסגור את עצמם בתדירות דומה לזו שמציגה גוגל.

שתף:
-פרסומת-
גרפומן עם קבלות (שכתב בעצמו), סטודנט לתקשורת באוניברסיטה הפתוחה ובלוגר טכנולוגי בכל פינה אפשרית ברשת הישראלית מאז 2008.
  • Lear

    מדהים, בקצב הזה אפשר כבר לחשוב שגוגל פושטת רגל..

  • המממ

    אני כבר מחכה לשמוע מה הם מתכננים לאחד באפריל :-\

  • אור

    זה בשביל הפרסום!! ירד למוצרים הרייטינג אז הם רוצים פרסום ,זה תרגיל שיווקי , ואם הם באמת יראו שמוצר לא מעניין אף אחד אולי הם באמת יסגרו אותו , כי הוא לא רווחי להם

  • שמצ

    אשתי חושבת שזה בשורה משמחת

  • יובל -_-

    יאלההה עוברים לאפל

  • מקסים

    מה עובר עליהם???
    בכוח להוריד את המניותתתת?

  • ssn

    ניקיונות פסח בגוגל…

  • aviya

    מהיום,תזכרו את ה14 במרץ ב2013 כיום שחור למשתמשים של גוגל.

    • YomshaChor

      nachon meOd