בוא נדבר רגע על הגרסאות של אנדרואיד. רבים תוהים כיצד ייתכן שמכשירי אנדרואיד רבים עדיין מריצים גרסאות ישנות. בשביל להבין כיצד זה קורה, יש צורך להבין את אופי העבודה של גוגל עם המערכת והיצרניות.

לפני הכל, זו מערכת שעובדת באופן שונה מזו של אפל בכך שהיא נותנת פלטפורמה לכל היצרניות השונות לעבוד בעיקר על חומרה ולא להתעכב דווקא על מערכת הפעלה ותוכנה. כך העולם מוצף בטלפונים, איכותיים יותר או פחות, אבל זה גורם לכך שאנחנו משלמים הרבה פחות כסף ומקבלים הרבה יותר.

נכון, יש בעיית ביזור של גרסאות אנדרואיד וזה אכן לא תקין, אבל לא גוגל אשמה בכך. היצרניות לא אוהבות לתחזק מוצר לאחר שיצא לשוק. המפעילות, שחלק גדול בכל עדכון תלוי בהן, גם לא אוהבות את ההתעסקות הזו ורק אם חייבים, אז לסגור באגים ולא יותר. אבל המציאות מכתיבה אחרת, המשתמשים דורשים עדכונים.

יש חברות שעובדות באופן שונה. שאומי, לדוגמה, לא נותנת לגוגל להכתיב לה גרסאות, שכן היא משתמשת באנדרואיד רק כבסיס והממשק שלה חשוב יותר. למעשה רוב מכשיריה פועלים על 4.4 בת השנתיים, אבל מריצים את הגרסה האחרונה של הממשק שלה. עוד משהו ששונה: לא חייבים תמיד להיות לפי הסדר הכרונולוגי שהמשתמש רגיל אליו כמו באפל.

נושא נוסף הוא תדירות העדכונים של האפליקציות. אופן העבודה של גוגל וגם היצרניות הוא לעדכן את האפליקציות והשירותים שלהן ישירות מהחנות עצמה, כך שהמשתמש לא צריך להמתין לעדכון גדול של המערכת והוא מקבל את חוויות השימוש החדשות יחסית בזריזות, הרבה יותר מהר מעדכון של iOS. זו הסיבה גם שרוב משתמשי ה-Galaxy ואחרים לא רואים שינויים גדולים כשהם מעדכנים או יעדכנו מאנדרואיד לוליפופ למרשמלו.

אז מה עושים? שיימינג של גוגל כלפי היצרניות כפי שדיווחנו כאן בשבוע שעבר זו אולי אופציה אחת, שלא בטוח תעזור אבל זה עוד מידע שנחמד שיהיה לרוכשים הפוטנציאליים. אולי כחלק מתנאי הרישיון שלה גוגל תדרוש התחייבות לטווח זמן לעדכון? יכול להיות, אבל אפשרות ריאלית ואמיתית היא לחזור למכשירי Google Play Edition. זוכרים? היה מספר מכשירים מצומצם של היצרניות השונות שזכו לעדכוני גרסה תכופים יותר מצד אחד ומצד שני היו מבוססים על גרסת האנדרואיד הנקייה שגוגל כל כך רוצה לספק לנו. אבל, בניגוד לסיבוב הקודם, יש צורך להרחיב את היריעה ולהגדיל את התפוצה של מכשירים אלה גם בערוצי מכירה נוספים ולא רק דרך חנות גוגל אלא מכירה ישירה של היצרנית ותפוצה גם באופן מקומי. כך הצרכן יוכל לבחור גרסה המתאימה לו: נקייה או כזו שעברה שינויים, וזה יפתור לדעתי את הדפרגמנטציה של מערכת האנדרואיד.

מעבר לכך צריך לזכור כי בשורה התחתונה, רוב האוכלוסייה לא ממש משנה לה אם הגרסה היא מרשמלו או ליליפופ. העיקר שהטלפון עובד כמו שצריך כמו ביום שהוא נרכש.

הטור פורסם לראשונה בניוזלטר השבועי. רוצים לקבל את כל העדכונים אחת לשבוע? הרשמו כאן. מעדיפים מקוצר ויומי? הרשמו כאן.

שתף:
-פרסומת-
העורך הראשי ומנהל האתר. איש חומרה שנולד עם מברג ביד ומקום לכרטיס הרחבה. בעל תואר ראשון במדעי הטכנולוגיה ומעריץ מושבע של גאדג'טים מאז שהמציאו את המסך (גם לא מגע). מעביר את זמנו עם מוצר שזה עתה יצא לבין זה שייצא, חי את הרשת ואף פעם לא שוכח שטכנולוגיה טובה היא פרי מחשבתם של אנשים טובים.
  • Danny

    ממש לא קריטי לדעתי.
    כמעט כל מה שאפשר לעשות ב 4.4 ניתן גם ב 6.1 . יש מבחר גדול של אפליקציות עם יכולת לשינויים עמוקים במערכת במיוחד אם יש גישת root
    ב apple זה הרבה יותר קריטי בגלל ההגבלות וחוסר הגמישות וחלק מעדכוני האפליקציות ללא תמיכה לאחור

  • תוהה

    צריך לזכור שיש *המון* שלבים: התאמה לכל מכשיר, שילוב ממשק החברה, בדיקת תאימויות של המפעילה הסלולרית (אם המכשיר נרכש דרכה), בדיקות, שחרור בגלים וכו'.

    אין הגיון כלכלי לפתוח חזית מול יצרניות החומרה המשתמשות במע' שלה. הדבר ההגיוני יותר הוא ליצור תמריץ חיובי ולא שלילי (כגון "חברות מומלצות"/ google certifies ליצרן המתחייב לעדכן עד X ימים/ חודשים משחרור העדכון/ פרסום בחנות של גוגל וכו').

    אז מה אנחנו כצרכנים יכולים לעשות? פשוט מאוד, להצביע ברגליים. אם מסה גדולה דיה של צרכנים תעבור למכשיר המספק עדכונים זריזים, החברות כבר תמצאנה דרך לצמצם פערים בעצמן, כי זה יהפוך להיות האינטרס שלהן. אם כולם נוהרים אחרי המותג בכל מקרה, אין שום תמריץ לשפר.

  • Liron

    סביר להניח שמכשירי GPE יפגעו במכירות של הנקסוסים, לכן גוגל לא מקדמת את זה ממש.
    יש בכלל מכשירים חדשים שהם כאלו? מהשנה האחרונה לדוגמה?

    • ✡ Netanel ✡

      לא. הם הפסיקו עם זה כבר לפני שנתיים עוד בקיטקט…

  • עזרא

    גוגל גם לא בדיוק תלית שכולה תכלת. מה הבעיה להמשיך לעדכן את Nexus 4?
    למה צריך להיות תלויים ב CM ועוד במכשיר של גוגל עצמה?
    לגבי מפעילות הסלולר, גוגל חייבת למנוע כל שינוי כלשהו בכל המכשירים, כמו שהם יצאו מהמפעל ככה יגיעו ללקוחות. זה צעד קטן להפחתת זמן העידכונים ואולי בהמשך ימצא פתרון אחר

    • Amityt

      אתה רציני? עברו כבר כמעט 4 שנים, זה כמו שתבקש ממיקרוסופט להמשיך לתמוך ב xp

      • עזרא

        4 שנים והמכשיר הזה עדיין חי ובועט ויכול להריץ יפה מאוד את מרשמלו. גוגל צריכה להוות דוגמא ולא לתת לחברות דדליין של שנתיים לתמיכה במכשירים שעולים יותר מקונסולת משחקים.
        מיקרוסופט דווקא המשיכה תמיכה ב XP לחברות מסוימות אבל זאת מערכת שעבר זמנה , ופה אני מדבר על מכשיר פיזי מוחשי שעדיין מספיק חזק בשביל לתמוך במערכת חדשה.

        • תוהה

          כי זה אומר הקצאת משאבים עבור מכשיר שלא מיוצר כבר מעל לשנתיים. גוגל היא חברה כלכלית, לא חברתית. שלוש שנים תמיכה זה עדיף, אבל רוב האנשים משדרגים תוך שנתיים.
          האם זה אידיאלי? לא. אבל זה מובן, ובהינתן קהילה תומכת גם אפשר לחיות עם זה. בפלטפורמות אחרות אתה פשוט תקוע ולא יכול לשנמך אם העדכון לא מוצא חן בעיניך.

  • RuR

    שיימינג אמנם לא יגרום ליצרניות לשלוח עדכונים מהר יותר, אבל לי לפחות זה יעזור להימנע מחברות שלא שולחות עדכונים.

  • שלומי

    זה בדיחה. עד מתי נסבול ככה?

    • קוקי

      כזה